Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Utladde en kondensator

Kondensatorer er oppladet (har forsatt strøm) strøm i seg etter at du har tatt sikringen, å da lurer jeg på hva er den enkleste måten å utlade kondensatorer på?

Spurt ${formatDate(1455214791)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Parallellkobling

Parallellkobling av kabler; Lik lengde, materiale etc... Leste om det i montørhåndboken.

Regner med det menes to stk L1, to stk L2 og to stk L3 lik lengde, materiale, for at strømmen skal fordeles likt mellom dem.

En kabel med L1, L2,L3 fordelt i samme kabel vil ikke regnes som en parallellkobling med hverandre?

Spurt ${formatDate(1455260414)}
Løst Løst
Ex
Kostnads redukskjon?

Ekofisk.

Offshore siviløkonomforeningen påstår at Nors el.insterlaskjon er 40% dyrere en andre vi kan måle oss med?Med de kostnadene er ikke Norge i stand til ny industri offshore.

Dere har innsikt i hvem som har makten over normer, spesifikaskjoner og forskrifter.Dere har innsikt i hvor vi kan tenke nytt?

En skulle tro at en kunne skjære ned kostnadene når leverandører lager dobbelt isolert EX utstyr.Men i og med at norm 61892 bestemmer at der skall være skjermet kabel i EX områder blir det ikke kost.redukskjon.Denne normen ble sikkert laget før jordfeilbryterene? Viss en skjermer kabelen med alvleder plast vi eventuel gnist fra en kabel kolaps være mindre?Derfor er det et paradoks at kabelen skall være skjermet med jordet kobber skjerm eller stål?

Nå er tiden for og tenke nytt? Jeg tror at Trainor vil tjene på og løsrive seg fra operatørene sine tanker? Og forsvare dem i tykt og tynt!

Spurt ${formatDate(1455186832)}
Løst Løst
Schuko-kontakter

Hei!

Lurer på om Schuko-kontakter er det samme som jordet støpsel, og derfor skal beskyttes med max 10 A OV ved lading av elbil, og at de ikke er vanlige kontakter/stikkontakter som en kan beskytte med 16 A...??

Spurt ${formatDate(1455212059)}
Løst Løst
Styreskap til maskinprodusent

Hei

Jobber som installatør og fikk en forespørsel fra en kunde i dag, som jeg ikke tør svare på før jeg har forhørt meg litt.

Forespørselen var fra et firma som leverer løfteinnretninger for bla. vindusvaskere og gikk ut på om vi kunne ta på oss og bygge styreskapene for dem. Firmaet som forespør leverer alle komponenter til skapet, tegningsdokumentasjon og er ansvarlig for generelt all dokumentasjon og merking av deres ferdigstilte "maskin".

Jeg for min del mener at styreskapet isåfall må samsvarserklæres ihht. tavlenormen, men representanten fra firmaet sa de stod ansvarlig for hele maskinen, og forsåvidt også designet på styreskapet. Ble da usikker på om de som maskinbygger kan samsvarserklære for hele "maskinen", inkludert styreskapet ihht. EN60204 og forskrift om maskiner?

Vi kjenner ikke til maskinens konstruksjon forøvrig, og dermed heller ikke maskinens farer, slik at selve jobben vår vil da bli kun å sammenkoble vern, kontaktorer, knapper osv. ihht. maskinbyggers spesifikasjoner.

Hvilke krav gjelder her? Har jeg rett i at EN61439 må legges til grunn for styreskapet?

Spurt ${formatDate(1455123318)}
Løst Løst
Varmekabel;

Hei, er det vanlig å kortslutningsberegne varmekabler i bolighus?

Da disse ofte er 50-60-70 meter lange, om kortslutning oppstår i enden av kabelen, betraktes dette som vanlig kortslutningsbergning av vanlige kabler, (PN, PR etc....)

Hva sier NEK om dette?

Spurt ${formatDate(1455134826)}
Løst Løst
Elektrisk støy
gummi kabel fra skringskapet til pizza ovn

hei.

jeg skal montere et gumikabel fra sikringskapet til pizza onv stikkontakten.

maskin trenger 400 v og 32 amper

jeg er litt usikkert er det lov brukes gummikabel mellom stikkontakt til pizzaovn.

jeg skal koble 5x6 gumi kabel for 32 amper ca 4 meter.

hva tenker dere.

Spurt ${formatDate(1455159070)}
Løst Løst
Automasjon
Jording

Instrument jord skal kobles i skap og skal flyte i instrument. Og det er krav om at PE jord skal kobles vis spenningen til instrumentet/utstyret er over 50 V. Men det jeg lurer på er om det er noen spesifikke krav etter hvilket fordelingsnett man har? Eller er det noen andre tilfeller som krever at instrument under 50 V skal tilkobles PE jord?

Spurt ${formatDate(1455118752)}
Løst Løst
Stålrør

Er det lov å benytte seg av gamle stålrør ved renovering av elektrisk anlegg? Må de være jordet eller må man trekke dobbel isolert kabel? Eller er det ikke noe krav ved bruk av disse rørene?

Spurt ${formatDate(1455121593)}
Løst Løst
2006 NEK 400-8-818 Installasjoner i det fri

I 2006 NEK 400-8-818 Installasjoner i det fri. Pkt: 818.530.02: Tilsier dette at en utvendig stikkontakt på en skole skal være låsbar eller plassert 1,5m over bakken?

Dersom Ja over, gjelder dette kravet da skolen ble prosjektert og bygget etter NEK 2010, isåfall hvor er dette definert?

Spurt ${formatDate(1455095492)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.