Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Modul tilkobling

Hei. Lurer litt på grensesnittet/ ansvarsfordeling ved ferdigmoduler. Har et prosjekt der badene kommer ferdige. Elsikkerhet 72 sier jo bare at det må være etter norsk regelverk. Men hvem står ansvarlig for den delen av anlegget når det er vi som tilkobler det mot allment nett?

Spurt ${formatDate(1455099754)}
Løst Løst
ETR

Rederiet jeg jobber i vil ikke oppgradere elektrikerne sine til ETO selv om vi er på høyspentbåter. Har høyspentkurs og vært på høyspentbåter i 10-12 år. Maskinistene har de oppgradert til STCW-2010. Selv om jeg da har høyspentpapirer men ikke er oppgradert til ETO, regner med at jeg ikke har lov til å jobbe med høyspent mer?

Spurt ${formatDate(1455050698)}
Løst Løst
Installasjon egen bolig

Etter at nye FEK kom hvordan definerer man nå egen bolig, tidligere var det slik at man i stor grad fikk gjøre utbedringer på egne el- anlegg. Feks om noen har et eiendomselskap registrert i brønnøysund, eier av selskapet er elektriker. Kann eier av selskapet gjøre installasjonsarbeid i boligene som omfattes av selskapet?

Spurt ${formatDate(1455084460)}
Løst Løst
Automasjon
Tavlebygging

Hei,

Kan noen hjelpe meg ang samsvarserklæring av tavler som bygges på verksted?

Lurer på hva som kreves av en bedrift for å kunne samsvarserklære en tavle iht for eks FEU ?

Må bedriften for eks ha 9001 godkjenning og innstalatør ?

Spurt ${formatDate(1455018885)}
Løst Løst
Oppussing av elektrisk

Lurte på om noen vet hvordan normen stiller seg til å kle inn åpene kabler som har forlegningsmåte C (åpent på vegg) Hvis man f.eks har en inntakskabel (PFSP eller PFXP) eller en/flere PR kabler og taket skal senkes eller kasses inn. Er det lovlig? Eventuelt hvor står det at det ikke er lov.

Spurt ${formatDate(1455047101)}
Løst Løst
Oppgradere sikringskapet (montering av overspenningsvernet)

Jeg bor i ett rekkehus hvor det er TN-Nett fra 80-tallet hvor det er gamle skrusikringer på forbrukerkursene. Jordfeilbryter på hele installasjonen og et overbelastningsvern. Jeg har funnet ut at tilførselen kommer inn i naboleiligheten hvor 3 fase kabelen blir splittet og 1 fase + N-leder blir fordelt til 3 leiligheter. Jeg får inn 1 fase og N-leder i mitt skap. Det jeg lurer på er om når jeg skal montere overspenningsvernet. Skal dette stå i det skapet hvor hoved kabelen kommer inn i naboleiligheten eller kan jeg montere dette i mitt skap over N-leder og fase leder? Vet at overspenningsvernet skal stå i begynnelsen av anlegget, men sliter med å få plass til dette i det skapet uten å oppgradere naboens sikringsskap også. Dette er en kost jeg ikke vil ta.

Det virker litt rart at de har montert KV i naboleiligheten og splittet opp fasene og fordelt de til 3 forskjellige leiligheter. Kan jo ikke være så praktiskt hvis KV skulle slå ut og han som har det i sitt skap skulle være på ferie.

Jeg har elektrikerfagbrev og har tenkt å gjøre dette selv.

Spurt ${formatDate(1454961059)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Jordingskabel

Står det i Norsok Z-015 eller lignende at jordingskabel som skal følge utstyret skal ha en minimumslengde? Punkt 3.3 i sjekkliste.

Spurt ${formatDate(1455006819)}
Løst Løst
Automasjon
Elmotor med frekvensomformer og programmeringsfunksjon

Hei! Lurer på om noen her vet om firma som kan levere elektromotorer av bra kvalitet til fornuftige priser. De skal brukes til å drive et bånd for utforing av dyr. Det skal brukes i fjøs og må tåle hardt og fuktig klima. Motorene skal være fra 2 til 5 kw, de må ha frekvensomformer for å kunne justere hastigheten trinnløst på båndet, de må ha mulighet for programmeringsautomatikk som skal kobles mot fotoceller for start og stopp funksjon. Må også ha snekkegear eller helst tannhjulsgir. Mange krav, men håper noen kan tipse meg om aktuelle leverandører.

Spurt ${formatDate(1454946282)}
Løst Løst
categorier i ekomskap og fordeling?

hei,ferdig med fag prøve i går,sensoren ville vite hvilken kategorier fins det og hvilke målinger jeg skulle utføre. .Jeg svarte ut fra kv er det categori 4.ut fra ob 3 og ut fra kombiautomat categori 2,men det var feil,(måtte definere primmær og sekundær siden),Målinger er kontinuitet og isolasjonsmåling(iso Alle faser til jord,utføres med 500v-uendelig skal det vise,men ha ba meg å lese et tall,men meggeren flytter til uendelig tegnet(før det så er det 4000 som er siste tall.Jeg sa langt over minste kravet som er 1 Mohm.Det var ikke nok det jeg svarte.kontinuitet svarte stiller inn til 400 ohm og setter målepinnen til jordskinne og ut til til alle jordingspunkt(ut til siste stikk,forventer minst mulig (normalt 0,12-0,14)kommer an på lengden på kabelen,men ikke over 1ohm.resten gikk det kjempe fint et par steder med bøy var ikke bra,mange steder på prøve båsen var spikret,fikk ikke festet ordentlig så jeg flyttet noen cm med klammere -6-7 cm noen steder,så ikke symetrisk ut var kommentæren fra sensor.alt koblinger fungerte funksjon kontroll var 100.5 sikre var 75-80 ok.og jeg strøk,mener med alle disse feilene burde jeg stått??noe trøst,MH,deppa

Spurt ${formatDate(1454692563)}
Løst Løst
Automasjon
Hjelp!! Start/Stopp fra to steder m/endebryter som skal stoppe en avtrekksvifte når hvis man åpner dekselet på vifta

Start/Stopp fra to steder m/endebryter som skal stoppe en avtrekksvifte når hvis man åpner dekselet på vifta. Dette er en fagprøve, trenger hjelp!

Takk på forhånd!

Spurt ${formatDate(1454726991)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.