Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Elbil lading på anlegg uten Jordfeilbryter

Hei! Hvordan stiller NEK400 seg til lading av elbiler på anlegg som ikke har jordfeilbryter på kursen? Er det tilbakevirkende kraft slik at det må monteres om man skal lade på kurs med kun automatsikring på? Eller gjelder det kun ved nyinstallasjoner at det må være JFB?

Spurt ${formatDate(1454486617)}
Løst Løst
Pax vifte nært dusjhode

Hei,

Har forstått det slik at Pax vifter kan monteres i sone 1, baderom, dvs overalt unntatt oppi badekar eller dusjkar. Elektrikeren min, som legger vekt på at han har full oversikt over NEK400, mener at dette ikke er tillatt. Han kan kun montere 12 volt vifte i dusjen.

Hva skal man da gjøre? Stole på Pax og skaffe ny elektriker, eller bare tenke at dette vet elektrikeren best?

-Jeg heller mot å bytte elektriker.

Spurt ${formatDate(1454490785)}
Løst Løst
overspenningsvern

Er det krav til overspenningsvern i underfordelinger? Slik jeg leser nek, holder det at installasjonen er beskyttet av et overspenningsvern(i hovedfordeling).

Jeg ble fortalte at det ikke var godt nok ift. nek 2014, men har ikke funnet det noe sted.

Alle tavleleverandører leverer som regel med overspenningsvern i alle fordelingene.

Spurt ${formatDate(1454430896)}
Løst Løst
nek 399 ekom felt

Slik jeg leser nek 399 er det krav til eget ekom felt i samme tavle som HF og etasjefordeler.

Hvorfor det?

Er det noe i veien for å sette en egen ekom "fordeling" ved siden av disse og ikke i samme kabinett?

Spurt ${formatDate(1454431127)}
Løst Løst
Polaritetskontroll sluttkontroll

Hei, hva menes med polaritetskontroll under en sluttkontroll i et vekselstrømsanlegg? I likestrøm hvor man har pluss og minus er dette greit, men hva skal man sjekke i et vekselstrømsanlegg?

Spurt ${formatDate(1454400163)}
Løst Løst
Ex
Coaxialkabel i sone 1

Kan en benytte en coaxialkabel i sone 1 uten ekstra skjerm?

Vil en coaxialkabel kunne benytte throughgland inn i exd-kapsling under 2 liter?

Teller skjerm som armering eller må kabelen ha ekstra skjerm som armering, vil en da kunne benytte throughgland?

Spurt ${formatDate(1454421218)}
Løst Løst
Automasjon
Frekvensomformer Altivar 31 kommunikasjon med PLS via RS 485

Noen som vet hvilken parameter jeg må inn på for å få kommunikasjon med PLS? jeg skal regulere hz via HMI touch pannel, men finner ikke ut om hvilken parameter jeg skal inn på

Spurt ${formatDate(1454351847)}
Løst Løst
Automasjon
Slutt kontroll på 24vdc anlegg med noe 230 vac

Noen som vet hvilken sluttkontroll jeg bør gjøre på en anlegg med PLS, HMI. frekvensomformer på? PLS har sin eget innebygdt strømforsynner, mens frekvensomformeren

Spurt ${formatDate(1454352189)}
Løst Løst
Hvilken kabel brukes oftest mellom utvendig inntaksskap og sikringsskap?

http://draka.no/cables/pfxp-500v/ ?

Spurt ${formatDate(1454357924)}
Løst Løst
Ex
Lynavleder i sone 2 område

Hei.

Vi skal sette opp en lynvernsmast på toppen av en tank som har sone 0, 1 og 2 områder. Hensikten er å beskytte sone 0 og 1.

For å komme ned til bakken må det ligge nedledere i sone 2.

Kan uisolerte fortinnet lynavledere ligge igjennom sone 2 og ned på til jordpotensialet? Hvordan kan vi eventuelt løse dette?

Spurt ${formatDate(1454325826)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.