| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei! Hvordan stiller NEK400 seg til lading av elbiler på anlegg som ikke har jordfeilbryter på kursen? Er det tilbakevirkende kraft slik at det må monteres om man skal lade på kurs med kun automatsikring på? Eller gjelder det kun ved nyinstallasjoner at det må være JFB?
Løst
Hei,
Har forstått det slik at Pax vifter kan monteres i sone 1, baderom, dvs overalt unntatt oppi badekar eller dusjkar. Elektrikeren min, som legger vekt på at han har full oversikt over NEK400, mener at dette ikke er tillatt. Han kan kun montere 12 volt vifte i dusjen.
Hva skal man da gjøre? Stole på Pax og skaffe ny elektriker, eller bare tenke at dette vet elektrikeren best?
-Jeg heller mot å bytte elektriker.
Løst
Er det krav til overspenningsvern i underfordelinger? Slik jeg leser nek, holder det at installasjonen er beskyttet av et overspenningsvern(i hovedfordeling).
Jeg ble fortalte at det ikke var godt nok ift. nek 2014, men har ikke funnet det noe sted.
Alle tavleleverandører leverer som regel med overspenningsvern i alle fordelingene.
Løst
Slik jeg leser nek 399 er det krav til eget ekom felt i samme tavle som HF og etasjefordeler.
Hvorfor det?
Er det noe i veien for å sette en egen ekom "fordeling" ved siden av disse og ikke i samme kabinett?
Løst
Hei, hva menes med polaritetskontroll under en sluttkontroll i et vekselstrømsanlegg? I likestrøm hvor man har pluss og minus er dette greit, men hva skal man sjekke i et vekselstrømsanlegg?
Løst
Kan en benytte en coaxialkabel i sone 1 uten ekstra skjerm?
Vil en coaxialkabel kunne benytte throughgland inn i exd-kapsling under 2 liter?
Teller skjerm som armering eller må kabelen ha ekstra skjerm som armering, vil en da kunne benytte throughgland?
Løst
Noen som vet hvilken parameter jeg må inn på for å få kommunikasjon med PLS? jeg skal regulere hz via HMI touch pannel, men finner ikke ut om hvilken parameter jeg skal inn på
Løst
Noen som vet hvilken sluttkontroll jeg bør gjøre på en anlegg med PLS, HMI. frekvensomformer på? PLS har sin eget innebygdt strømforsynner, mens frekvensomformeren
Løst
http://draka.no/cables/pfxp-500v/ ?
Løst
Hei.
Vi skal sette opp en lynvernsmast på toppen av en tank som har sone 0, 1 og 2 områder. Hensikten er å beskytte sone 0 og 1.
For å komme ned til bakken må det ligge nedledere i sone 2.
Kan uisolerte fortinnet lynavledere ligge igjennom sone 2 og ned på til jordpotensialet? Hvordan kan vi eventuelt løse dette?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.