| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Vi er et landsomfattende firma innen Telecom bransjen, og har kontrakter på drift og utbygging med flere store leverandører, bla. Telenor. Vi har egne faglige ansvarlige rundt i de forskjellige regionene (avd.kontorene) med tilhørende personer med fagbrev Gr.L. I tillegg har vi "feltstyrke ingeniører" (elektronikk utdannet) med lang fartstid innenfor Telecom installasjoner.
Spørsmålet mitt er om vi kan instruere våre feltstyrke Ingeniører til å utføre enkle drifts- og vedlikeholdsoppgaver som å skifte sikringer, resette vern (skifte sikring(er) / legge inn en automatsikring) eller et motorvern, og utføre enkle spenningsmålinger, forutsatt at de bakenforliggende krav er innfridd (for instruert personell) til å utføre disse arbeidene på f.eks. Telenors anlegg.
Slik jeg "tolker" Elsikkerhet nr. 84 kan personer instrueres til kun å utføre oppgaver på egen eide anlegg, der behovet for instruert personell er kartlagt og beskrevet i kompetansekartleggingen.
Løst
Hei, er det noen som har oversikt over hva som står(ev.andre steder) i tavlenormen om restspenning. Dvs kurser som vil beholde energienien etter at de er elektrisk adskilt fra sin strømforsyning.
Løst
Jeg lurer på krav til jording av en transformator jeg har ifm en jobb.
Dette er en ganske stor transformator som brukes aom galvanisk skille på bypass til ups.
Type: TN/TN 400V
Kabelskinne inn er tilkoblet kun L1,L2 og L3 (N-leder skal ikke kobles til på primærside)
Kabelskinne ut er tilkoblet L1, L2 og L3 + N-leder og PE-leder fra nullpunkt (TN-S).Nullpunkt også knyttet til jordelektrode i bygg via PE i kabelskinne.
Mulig problemstilling er at chassis/stativ i trafo ikke er jordet gjennom kabelskinne på primærside. PE-skinne er ikke koblet til i lastenden(altså trafo). Selve skinnen er jordet fra matetavle.
Chassis/stativ til trafo er jordet med egen utjevningsforbindelse (50mm2) som er C-presset på utjevningsjord som følger alle kabelbroer og er tilkoblet hovedjordskinnen.
Chassis/stativ/metalldeler regnes vel som utsatt ledende del (et elektrisk utstyr)? Skal ikke denne ha beskyttelsesjord tilsvarende minimum S/2 av fasetversnitt? Det vil altså si at 50mm2 blir for lite.
Leser meg kanskje litt blind på dette.
Er er løsningen som er utført over ok? (kan vel sammnelignes litt med en tavledør som er utjevnet(med et lite tverrsnitt), selv om det er bare luft som isolerer mellom tavledør og inntakskabel.)
Løst
Vi skal innstalere ett snekkerverksted på jobben. I den forbindelse lurer jeg på om dette blir klassifisert som EX område (det vil bli mye finstøv),og hvilke type elektrisk utstyr må brukes i ett slikt område (lamper, sikringsskap etc)?Noen som har ett godt svar på dette?
Løst
Regner man telemontører som sakkyndige i den grad vi prater om tavlerom som kun er tilgjengelige for sakkyndige og instruert personell?
Løst
Hei, skal bytte noen komponenter i en Exd kapsling. dette er i forbindelse med ny montasje, og komponentene som byttes ut erstattes med noen som ikke er 100% lik. mener de var litt større i fysisk størrelse. er 24VDC releer.
hva har dette og si for sertifikatet til kapslingen? må den resertifiseres?
Mvh
Mathias kivelæ / Lærling
Løst
Hei.
Når komponenter har både Atex og IECEx sert. Holder det da å referere til IECEx i europa som bevis på sertifisering?
Løst
Hei! Jeg lurte bare på det angående varmekabel under dusjkabinett. Bør dette unngås helt, eller går det fint å legge noen sløyfer der også?
Blir dusjkabinett med føtter og en liten glipe, så varmen kommer nok ut.
Grunnen til at jeg spør er for å få varmekabelen til å gå opp, samt uviss størrelse på kabinett som ikke er skaffet enda.
Løst
Er det krav til å måle overgangsmotstand til jordelektroden i et TN-anlegg?
Har hørt dette ikke er et krav i TN-nett.
"måles der det er relevant, eller beregnes" nek 61.3.6.2
"Er det målt eller beregnet overgangsmotstand på jordelektroden? angi metode og verdi." Er et spørsmål på sluttkontroll til 5 sikre.
Kan det bare krysses nei her? Eller må det beregnes? (Hvordan beregnes det?)
Jordelektrode er lagt. Ny boligblokk som er ferdig.
Løst
Er det nok at lysekronen på bad er jordet for at man kan installere den?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.