Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Skipselektriker og hva han har lov til

God dag.

jeg jobber Idag som Skipselektriker i et norsk rederi under NOR.

Det har i den senere tid blitt nærmest en selvfølge at elektrikeren skal trekke kabler, og også koble opp anlegg med spenning over 50VAC. Der inkluderer nye kurser fra sikringsskap. Dette er noe som jeg er klar over ikke er lov til. Det jeg mangler er konkrete henvisninger til regler og paragrafer for hva en Skipselektriker kan utføre og ikke utføre, jeg håper da dere kan svare på dette.

Spurt ${formatDate(1448211470)}
Løst Løst
Ex
Klasifisering av Ex område

Er det noen som har erfaring med klasifisering av Ex-områder og soner.

Vil et område med til tider høy temperatur og forstøvet parafin være et potensielt Ex-område?

Hvem i Vestfold kan levere tjenester for å klasifisere soner og utarbeide sonekart?

Spurt ${formatDate(1448004945)}
Løst Løst
Stikkledning (kabel til kunde)

Hei. Holder på og nøster opp i om stikkledning (kabel til kunde) skal kobles til i fordelingsskap hos elverket eller ikke. Det står i Nek og REN at den skall. Men har hørt at Trainor anbefaler at den ikke kobles til. Hvorfor???

Spurt ${formatDate(1448010069)}
Løst Løst
Noen erfaringer der med å ta installatørutdanning vedsiden av elektrikerjobb?

Hei. Jeg har hele min karriere gått rundt med en visjon om å en dag starte selvstendig. Og da tenkte jeg å utdanne meg til å bli installatør. Men hvordan er muligheten for å ta dette på siden av jobben? Noen som har erfaring med dette? Bør jeg kanskje spare opp til å livnære meg uten jobb under studier eller ville det funket greit på siden av jobben?

Spurt ${formatDate(1448056135)}
Løst Løst
Automasjon
Ulike typer frekvensomformere

Hei

Trenger litt hjelp angående hvilken ulike typer frekvensomformere som finnes.

Og hva er avgjørende for frekvens på en generator? Rpm?

Spurt ${formatDate(1447911213)}
Løst Løst
Nyhetsbladet Elsikkerhet nr 78

Hei

I Nyhetsbladet Elsikkerhet nr 78 fra desember 2010 er det definert retningslinjer for hvordan NEK 400:2010 skal benyttes ved arbeid på nye og eksisterende anlegg (siste avsnitt i innledningen s 4). Gjeller dette fortsatt for NEK 400:2014, eller er dette ivaretatt i den reviderte utgaven? Jeg kan ikke finne noe like konkret i NEK 400:2014 som i Nyhetsbladet Elsikkerhet nr 78.

Spurt ${formatDate(1447917524)}
Løst Løst
Termografi av elektiske anlegg

Hei Er det et nedfelt krav i en norm eller forskrift om termografering av elektriske anlegg ? (NEK, internkontroll etc.) Tenker spesielt på termografering av tavler. Både ny installasjon og periodisk vedlikehold.

Spurt ${formatDate(1447849391)}
Løst Løst
Ex
Ex px, py og pz

Hei,

I den nye utgaven av IEC 60079-2 referes det til pxb, pyb, pzc og pzc.

I ATEX setifikater som referer til 2007 og 2004 utgaven er det ofte kun px elle py som er brukt. Er det kommet endringer i senere tid som har endret måtten p kapslinger sertifiseres på?

Er/var kravene til py lik kravene til pyb? Hvis man for eksempel ser på IEC 60079-2:2014 tablell 1.

Er ATEX sertifikater som referer til eldre versjoner av IEC 60079 lov å bruke i dag?

Er såpass fersk i faget at jeg ikke har kjennskap til de eldre versjonene av IEC 60079 og IEC 61892.

Spurt ${formatDate(1447859917)}
Løst Løst
Bygge styreskap

Hallo!

Hvorsdan er forskrifter angående inst. firma som f.eks caverion som bygger styreskap? må skapene plassbygges hos registrert tavlemontør? eller kan et vanlig inst.firma med registrert installatør gå god for dette?

Spurt ${formatDate(1447877474)}
Løst Løst
FSE kkurs

Har nylig tatt FSE kurs. Tidliger kunne jeg laste ned kursmanualen/kompendiet, men det kunne jeg ikke se var mulig denne gangen. Er denne tilgangen/muligheten fjernet? Takker for et godt kurs.

Spurt ${formatDate(1447744112)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.