Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Vaskehaller

Skal installere elektrisk anlegg i vaskehall og lurer på, hvor det står om vaskehaller i nek400?? finner det i montørhåndboka. Er det spesielle hensyn å ta, AD5 og Ip har jeg forstått..

Spurt ${formatDate(1448807222)}
Løst Løst
Installatørprøven og offshorearbeid

Man jobber i nordsjøen 2-4 rotasjon hele året. På fritiden er man ansvarlig i eget firma elektroinstallatør med ansatte, og jobber der hele friperioden sammenhengende i 4 uker.

Lar dette seg gjøre med tanke på at man sitter som installatør?

Spurt ${formatDate(1448727130)}
Løst Løst
Ex
Vedlikehold av eexd motorer

Hei

Jeg har et spørsmål ved.r bytte av lager i drive/ non drive side en eexd motor. Vi har I den senere tid fått beskjed om at vi kan bytte lager i disse motorene selv. Om lagerleiet i endelokket var en del av flammespalten så var det helt greit at vi gjorde jobben selv. For ordens skyld, vi har ingen sertifiserte her ombord utover at vi alle har ex-vedlikehold. Har jo forstått det slik at dersom lagerleiet er en del av flammespalten så måtte denne motoren inn til sertifisert verksted for lagerbytte.

Petter

Spurt ${formatDate(1448734749)}
Løst Løst
Bytte til LED i 12V spotter

Jeg har MR16 halogenspotter for 12V GX5.3 sokkel i stua. De er på 35W, men jeg skulle gjerne hatt mer lyseffekt men trafoen min er utilstrekkelig for 50W pærer. (60W per er nok nærmere behovet).Det er litt underdimensjonert egentlig. Jeg skrur noen ganger på ting i stua og trenger da litt overskudd som arbeidslys også. Så kan jeg heller dimme det ned til hverdagslige nivåer utenom. At jeg sparer strøm på det er ikke en ulempe heller. Hvilke LED pærer kan folk anbefale der ute i god og varm lysfarge?Er det ikke slik at man øker levetiden på LED ved å dimme dem ned til vanlig?Jeg har nada erfaring med LED.

Spurt ${formatDate(1448649535)}
Løst Løst
Lysbueenergi

Hei

Det nevnes 4 kategorier basert på lysbueenergi (cal/cm2?) og hva slags verneutstyr man trenger. Hvordan regner man ut denne energien? Fins det evt noen "tommelfingerregel" e.l. for å vite omtrentlig hva man kan forvente seg i en tavle?

mvh

Steinar

Spurt ${formatDate(1448633554)}
Løst Løst
Link til nedlasting av 5 sikre verson 2 (fra 2007)

Trenger å laste ned 5 sikre versjon 2 (fra 2007)

Har prøvde http://nelfo.no/Elsikkerhet/5-Sikre/5Sikre/?tab=1 men jeg har ikke tilgang selve om jeg er innlogget.

På forhånd takk

Spurt ${formatDate(1448572354)}
Løst Løst
Brudd på LED spotter bad

Hei

Har problemer på en del bad Ca 100, hvor det er forankoblet bev sensor.

Problemet er at bev sebsor ikke tåler 2 polet brudd. ( Går da i selv test hver gang bryter skrur seg på , dette er Vilan sin bev sensor)

Kan bryter fjernes slik at LEd spotter kun blir styrt av bev sensor?

Led spotten er ikke utskiftbar og man må bytte hele spotten hvis den går (Altså må man tilkalle autorisert firma)

Ut fra dette mener jeg at man ikke trenger 2 - polet brudd til LED i himling.

Hva mener dere?

Takker for svar.

Hilsen Eivind Aasgaard

AL Elektro As

Spurt ${formatDate(1448540098)}
Løst Løst
gammel bolig, nytt elektrisk anlegg og nek 399

Har et eldgammelt fritidsbolig som skal ha totalt nytt elektrisk anlegg.

Fritidsbolig har luftinntak i mønet som skal skiftes. Det må over vann, så jordkabel er ikke aktuelt.

Ved ny installasjon skal nek 2014 benyttes og dermed nek 399.

Kan man slippe unna kabelnedføring langs vegg til utvendig skap?

Definisjon nye installasjoner, gjelder det kun elektrisk? Eller ny boligoppføring totalt?

Nettselskap mener det da må søkes dispensasjon hos DSB. Men DSB vurderer elsikkerhetsmessige avvik og ikke privatrettslige. (Installasjon blir ikke dårligere elsikkerhetsmessig. Den blir bedre enn tidligere)

Vil det være godt nok å gjøre en risikovurdering med kunde og gjøre et avvik fra nek 399 i samsvarserklæring selv?

-Fordyrende

-Svekker ikke installsjon elsikkerhetsmessig

-gjenbruk av jordelektrode(vanskelig å føre den til utvendig skap)

-Gammel bolig, ikke konstruert for dette formål

Spurt ${formatDate(1448531626)}
Løst Løst
Ubesvarte spørsmål om FEF

Har gjennomgått gamle tråder, og funnet noen ubesvarte. Her er svar på tre av disse:

Hva er kravet til isolasjonsavstand for 1600 V DC?Tabell 4-1 i FEF 2006 begynner på 3 kV. Denne minsteavstanden (fase-fase/fase-jord) må benyttes også for 1600 V: 60 mm innendørs og 120 mm utendørs. De samme avstandene er gitt i NEK 440, tabell 1.

I hvilken avstand skal det monteres opp advarselsskilt for selvbærende høyspentkabler?FEF 2006 §2-12, veiledning, Merking og advarselskilt, 2. avsnitt: Master, porter gjerder og dører i høyspenningsanlegg skal være merket med advarselskilt.

Hva skal jordes ved en selvbærende høyspentkabel?FEF 2006 §4-11, veiledning, Jording av utstyr og anlegg: Alle utsatte deler som er en del av det elektriske anlegget skal jordes. I særlige tilfeller kan det benyttes isolerte soner.

Spurt ${formatDate(1448540065)}
Løst Løst
Instruert Personell

Vi er et landsomfattende firma innen Telecom bransjen, og har kontrakter på drift og utbygging med flere store leverandører, bla. Telenor. Vi har egne faglige ansvarlige rundt i de forskjellige regionene (avd.kontorene) med tilhørende personer med fagbrev Gr.L. I tillegg har vi "feltstyrke ingeniører" (elektronikk utdannet) med lang fartstid innenfor Telecom installasjoner.

Spørsmålet mitt er om vi kan instruere våre feltstyrke Ingeniører til å utføre enkle drifts- og vedlikeholdsoppgaver som å skifte sikringer, resette vern (skifte sikring(er) / legge inn en automatsikring) eller et motorvern, og utføre enkle spenningsmålinger, forutsatt at de bakenforliggende krav er innfridd (for instruert personell) til å utføre disse arbeidene på f.eks. Telenors anlegg.

Slik jeg "tolker" Elsikkerhet nr. 84 kan personer instrueres til kun å utføre oppgaver på egen eide anlegg, der behovet for instruert personell er kartlagt og beskrevet i kompetansekartleggingen.

Spurt ${formatDate(1448461131)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.