Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
PT100 element i ex-sone

Noen leverandører hevder at PT100 elementer i en ex-sone (sone 1 i dette tilfellet) går som et simple device. Stemmer dette? hva kreves av sertifikater for dette?Vil uansett sette opp en barriere for dette.

Spurt ${formatDate(1435842797)}
Løst Løst
Ex
Ulovlig med vifter i Ex d kapslinger?

Hei,

Har noen erfaringer med å plassere vifter inne i Ex d kapslinger? Jeg har en ex d kapsling med komponenter som trenger kjøling, så jeg har en liten vife i som sirkulerer luften vekk fra en "hotspot".

Men jeg har fått høre at dette ikke går an. Jeg sjekket sertifikatet til den tomme kapslingen, og der står det riktignok:

Med ref. til IEC 60079-1...

Betyr dette virkelig at man ikke kan ha vifter i Ex d kapslinger?

Spurt ${formatDate(1435741522)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Elbil-lading og jordfeilbryter

Nek400:722 sier at kurs for billader skal være sikret med jordfeilbryter. Dersom det på IT benyttes skilletrafo, noe mange enkelte bilmerker krever, og som i seg selv er en metode å beskytte mot elektrisk sjokk - hva er da poenget med jordfeilbryter ( og kanskje en svindyr type B) om er beskrevet i klartekst i 722? Kapasitansen i nettet er så liten det går av, og trafoen også svært liten, så det vil vel aldri kunne oppstå jordfeilstrøm nok til at jf-bryter noen gang vil slå ut? Kan jeg da enkelt risikovurdere meg bort fra kravet om jf så lenge jeg har skille trafo, også ihht 722?

Spurt ${formatDate(1435766839)}
Løst Løst
Ex
EX kurs - Skip

Heisann!

Har spørsmål ang ex-kurs til elektriker på skip. Det kommer snart opp årlig jobb på Utstyr i EX soner her ombord og lurer derfor litt på hvordan kravet til at den som utfører jobben har kurs. Ser de på rigg må ha dette for å jobbe som trikkere (Rett meg om jeg tar feil) ;)

Her er arbeidsbeskrivelse av jobben om det er av interesse:

Inspect all equipment in EX zones- Check equipment's conditions, no damages must be present- Inspect all electric equipment for insulationMaintaine as required by the condition:Specially check electric componets for bad connections wich can give sparks etc.Ref. maker's instructions for each component Ref. attached file for ex equipment list under "documents"

Spurt ${formatDate(1435653391)}
Løst Løst
Membrannippel/gumminippel

Hei!

en vanlig gumminippel lik denne: http://elby.no/Skap-og-tilbehoer/Gjennomfoering-nippel/Membrannippel-16mm-TET-5-7-Graa

Hvordan vei er det tenkt at denne skal monteres??

skal `flatsiden` peke inn eller ut av skapet?

Spurt ${formatDate(1435645815)}
Løst Løst
Soneinndeling

Hvordan er soneinndelingen på bad i dag? Er det fortsatt 60cm rundt servanten? Finner ikke noe i NEK om dette.

Spurt ${formatDate(1435647071)}
Løst Løst
Kvalifikasjoner for kontrollsystem offshore

Hei. Bedriften jeg jobber i har en avdeling med serviceingeniører med variert bakgrunn og erfaring (elektrikere, ingeniører el og mekanisk med og uten fagbrev, automatikere). Produktene vi leverer inneholder et kontrollsystem montert i vår egenproduserte tavle plassert onshore/offshore i instrumentrom. Her er det både 230VAC med avdekkinger, 24VDC, isolatorer/barrierer og diverse 230VAC utstyr med forankoblet vern i vårt skap. En evig diskusjon er hvem som har lov til gjøre hva ute på oppdrag for kunde. Hvilke krav må være oppfylt for å kunne endre, feilsøke og teste 24VDC/AC? Hvem kan bytte en automat eller tilkoble nytt utstyr internt i denne tavlen? (Isoleres da i ekstern tavle av plattformen/installasjonens elektropersonell) Er det noen problemstillinger man kan komme opp i mtp ulike kvalifikasjoner om det skjer en uønsket hendelse inne i denne tavlen?

Spurt ${formatDate(1435322909)}
Løst Løst
Ex
Simple apparatus på Transmittere

Har noen transmittere som står i sone 2 av typen: VEGA VB62.XXTGCZKMX

Disse er ikke EX, men lurer på om de går som simple apparatus og kan brukes i sone sammen med egensikker barriere og kun merkes simple apparatus?

Isåfall er det noe krav til egensikker merking på de (tenker lyseblå kabel eller nippel feks.)?

Spurt ${formatDate(1435582046)}
Løst Løst
dobbeltisolert

I mitt gamle hus fra 1912 har vi rehabilitert vegger og tak. i den forbindelse har vi lagt nye rør til stikk og brytere og montert multibokser samt halvannen bokser til Elko pluss. Snekkeren har kuttet de fleste rør i underkant av hullet til boksen, det vil si at røret ikke når frem til boksen uten at gips fjernes og det settes på en skjøtemoffe. Etter en gjennomgang i NEK 400 kan jeg ikke se at det er noe i veien for at det kan brukes en kortslutningssikker strømpe fra rør og inn i boksen (ca 3 til 5 cm) for å opprettholde kravet om dobbeltisolert kabel. Det vil si pen i k-rør med forlengelse med strømpe. Ledningene er mekanisk beskyttet bak dekslet til stikkontaktene eller bryterne.

Er det noen som har synspunkter på om denne løsningen kan være i strid med NEK 400?

Spurt ${formatDate(1435249421)}
Løst Løst
Kurs i Nek 400 med hovedfokus på vertifikasjon

Hei.

Er det noen som har tips om gode kurs/foredrags holdere i Nek 400.

Trainor?

NElfo?

Andre?

Spurt ${formatDate(1435305441)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.