| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
For husinstallasjoner finnes det jo egne tabeller med strømføringsevne for div. kabler og tversnitt.
Finnes det noe slikt for kobling av elektrisk i bil? (12VDC)
Hvilket tversnitt er anbefalt til feks. 40A?
Løst
Har et spørsmål om klassifisering som jeg lurer på om noen har noen tanker rundt. En utstyrsleverandør har montert et NEBB IP30 skap inne i en konstruksjon som er tett på alle sider unntatt bunnen. Han hevder da kan klassifisert dette som et tørt rom.
Denne konstruksjonen ligger på Sunnmøre ca 500 meter fra sjø.
Min mening er at det å bruke et vanlig boligskap med de gjennomføringene som finnens i dette til å føre kabler gjennom ikke er godt nok. Vil ikke sikringer ta skade av å stå i et slikt miljø over tid?
Løst
Hei, etter et endt NEK 400 kurs og jeg nå blar rundt i normen at jeg har skrevet at som et notat etter kruset at maksimal utkoblingstid i tabell 41A gjelder for jordfeilstrøm. Men så ser jeg nå at det i merknad 1 står at "utkobling kan være nødvendig av andre årsaker enn elektrisk sjokk". Det jeg egentlig lurer på er om det er disse utkoblingstidene som også skal brukes ved kortslutningsberegning.
Løst
Hei.
Jeg arbeider i en automasjonsbedrift og i den forbindelse så lurer jeg på hvor mye elektrikerarbeid en automatiker har lov å gjøre. Har f.eks. automatikere lov å utføre elektrojobber som utskifting av lysarmaturer? Hvor går grensen på hvilken type arbeid en automatiker kan gjøre?
Løst
Jeg lurer på hvor fra dere har skaffet de magnetiske varselskilt som er på labben i Tønsberg?
Løst
Hei
Hvorfor stiller normen krav til minimum Uc (tennspenning) for overspenningsvern? Burde det ikke vært maksimum. Vil det ikke være tryggere å ha en lavere/raskere utkobling?
Og hvorfor er kravet høyere ved IT enn TN, burde det ikke vært motsatt?
Hva er det jeg misforstår?
Løst
FEL skil mellom ansvarleg for prosjektering og ansvarleg for utføring. Kjenner nokon til døme innanfor bedrifter der installatøransvaret og prosjekteringsansvaret er delt mellom to personar/to avdelingar?
Installatør har jo alltid ansvar for utføringa, men treng ein ein fast person til å vere juridisk ansvarleg for prosjektering, eller kan ulike ingeniørar vere ansvarleg for prosjektering frå sak til sak?
Løst
Hei
Hører at Lofot kraft forlanger at OV skal stå på yttervegg. Har de noe hjemmel i lov om å forlange noe slikt eller tar de seg friheter med dette?
Løst
Nyhus er det vanlig å legge ringjord. Itillegg jord til tjømemuffen.
Hvordan er det med utligning av armering i betong grunnmur/gulver/vegger etc?
Blir dette praktisert?
Har alltid lært at god ringjord på riktig dybde strekker seg 30 m ut ifra huset og rundt.
Takker for svar!
Løst
Hei.
Det står i skriftene at det ikke er lov å koble tilbake til PEN (skinne) etter første splitt er gjort. I dette tilfelle er splitt gjort i trafo. Hvorfor er det ikke lov å koble tilbake til PEN da? Er det noen risikofaktor tilstede?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.