| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Eg har en frue som fikk seg en skikkelig smell.
Ungene hadde vært å leka på rommet, og knuste pæra som stod i lampa(230v vegglampe glødepære), fruen min tok oppi lampa uten og tenke seg om og der stod begge glødetrådene i pæren igjen og ho fikk seg en kilevink.
Når en en tenker strømgjennongang, så er jo det oftes arm til arm eller arm til fot f.eks.Du tar på en leder og kommer i kontakt med jordingspotensial med andre handa.
I denne situasjonen, er det slik da at fruen har fått tatt på begge fasene samtidig og da har fått støt i fingeren.
For det er vel sånn at viss ho da hadde tatt på ene fasen og stod helt isolert på et tregulv uten å vere i kontakt med utsatt ledende deler så skal ho ikke få strøm, stemmer dette?
Og i så fall er vel ikke dette støtet potensielt farlig siden det bare gikk gjennom fingeren og ikke gjennom kroppen og hjertet?
Løst
Hei!
Krever spenningsprøving med EX-Fluke i EX-sone, AT nivå 1, selv om utsyret er isolert? Vi har jo alltid en mulighet for at isoleringen kan være mangelfull.
Løst
Hei.
Er det noen her som har tatt en av de to siste prøvene? Det er vel de som er av den nye typen.
Jeg har planer om å ta den i mars og skulle gjerne hatt noen som vil dele erfaringene sine her.
Har sett på prøvene, men er det noen som har løsningsforslag så ville det være helt topp!
Sikter meg inn på Trainor sitt kurs i februar da jeg har hørt en del positivt om det.
Er desverre en stund siden jeg har jobbet med dette, så har en vei å gå frem mot mars.
Alt av råd mottas med takk!
Løst
Hei
Er det mulig å få svar på hva forskriftene sa ang legging av ESWA I gulv ved oppføring av bolig i 1986/1987 ? Evt.hvor og hvilken paragraf jeg kan finne dette.Har kjøpt en bolig hvor skjult varme, ESWA styres av en termostat over flere adskilte rom. Ikke er det praktisk eller økonomisk å varme opp boligen på denne måten. Da rom som er lite brukt varmes opp.
Spørsmålet er egentlig om denne måten å gjøre dette på var lovlig og etter forskriften da boligen ble oppført.
Løst
Hei.
Har du som installatør en form for meldeplikt til dle/dsb om du er på jobb/befaring og ser ting som er i et elsikkerhetsperspektiv er graverende?
Løst
Jeg er bedriftselektrikker... ser ikke dette begrepet lenger, men faglig ansvarlig har kommet opp.... er det det jeg er nå??
Løst
Er radox tillatt brukt på bygg?
En RK liknende leder brukt primært ombord på rullende materiell
Løst
Hei,
Det har vært uenighet om en PLS som fungerer som IS bariere (galvanisk skille)og leverer ut ia/ib kan mate indikasjonslys som er annet enn Ex i. Ex i i sone trenger forankoblet utstyr. Men kan forankoblet utstyr kun brukes til Ex i komponenter?
Løst
Det er ganske vanlig praksis her i området (Tromsø) å tuppe ut kabel til platetopp og stekovn nede ved gulv under kjøkkeninnredning. Dette fordi man ofte må ferdigstille jobben før hvitevarer er på plass.
Det som blir gjort er å montere stikkontaktene på ei plate hvor kablene strekkavlastes med klips eller sadler før de går inn i kontaktene.
Dette har vi nå fått en tilsynsrapport på.
""Stikkontakter i sokkel var ikke forskriftsmessig montert"" iht. FEL§28.
Vi mener det ikke er noen ytre påvirkninger her som skulle tilsi at dette ikke er godkjent.
Hva mener dere?
Løst
Vi har en diskusjon om kabling i rømningsvei. Jeg mener å ha lært at det benyttes IFSI i rømningsvei, men har fått fortalt at dette ikke er et absolutt krav. Dette avhenger av antall kabler som går gjennom rømningsveien.
Har det kommet noe nytt om dette i NEK2014?
Vi er flere i bedriften som har forskjellige syn på dette og lurer litt på hvor vi kan finne de beste opplysningene om dette.
Noen som kan hjelpe oss?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.