| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Har en diskusjon rundt ei hovedtavle og detts formkrav.
Legger ved bilde.
Noen formening om hva slags formkrav denne er utført etter?
Kravet skal være 4B men jeg er tvilende til dette.
mvh
RS
Løst
Hei,
gjelder en i familien som spurte meg om dette og jeg ble veldig usikker men trodde han behøvde en egen 2 fas sikring men vil høre her for å dobbelsjekke.
Han har nytt hus, IT 230V og har bygget garasjen selv, elektrikeren har lagt inn tilførsel til garasjen.
Han har idag en 3-fas 16A sikring på kabelen og ønsker en 3 fas stikkontakt samt en vanlig 2-fas stikkontakt ut fra denne kursen.
Kan han bare koble videre fra 2 faser i 3-fas stikkontakten til denne 2-fas stikkontakten og kjøre alt på samme 3-fas 16A sikring?
Eller hvordan blir dette i forhold til personsikkerhet, skjev belastning osv?
Det er stikkontakt til en portåpner.
Løst
Hei.
Jeg har en heater i vann med en sikkerhets termostat og en arbeids termostat.
Hvis sikkerhets termostaten ryker får en PLS beskjed om dette og skrur av heateren.
I hvilken standard står det at jeg må ha hardwire brudd på denne heateren samtidig som jeg forteller softwaren at heateren må skrus av?
På forhånd takk for svar.
Mvh
Jon Atle Wick
Løst
Hei. I forhold til magnetisering og startstrøm på en trafo er det anbefalt forankoblet vern på 125A på en gitt type trafo, selv om merkespenningen er på 104A primær og 58A sekundær side (400).
Trenger vi å ta hensyn til startstrømmen på denne ved valg av kabel?
Løst
Jeg har blitt fortalt at dersom man har tre downlight så kan man ikke gå til den midtre og vidre til begge sider via en wago. At man kun kan gå fra en spot til neste via klemmene på downlighten og ikke fra en til to via wago. Stemmer dette? Det er snakk om led downlights i egnet downlight boks i tak.
Løst
Hei!
Lurer på om det er noe i veien for å male over en lukket Exd-kapsling?
Altså heile boksen er malt, slik at flammespaltene evt. ikkje vil kunne sleppe ut ein liten luftfis ved en eksplosjon.
Løst
I montørhåndboka leser jeg at det kan maks være 4 2,5mm i et 16rør. Men det finnes PREFIX PN 16/5G2,5 el nr. 12 515 63, er det skrive feil i boka eller må jeg øke til 20rør?
Løst
Hei
Kan noen forklare meg hva som menes med hovedprinsippet med AFE (Active Front End converter)???
Løst
Hei.
Her i bedriften så har det blitt merket opp et par oppstillingsplasser for trucker. Noen av disse plassene er foran noen EL-sentraler.
Er det ikke slik at tavler alltid skal være tilgjengelig og ublokkerte?
Ikke alle har nøkler eller sertifikat for å flytte truckene ved arbeid i tavlene. Og mine begrensede forskriftskunnskaper sier meg at adkomst til tavler ikke skal blokkeres.
Løst
Hei,
Har en egensikker DP transmitter som skal flyttes over til en ny node, og i den forbindelse må eg utføre IS-beregning (den gamle beregningen har ikke vært mulig å oppdrive). Følgende verdier er oppgitt for transmitteren :
Ui: 32V
Pi : 1W
Ci : 0.01 uF
Li : 0
Verdi for strøm Ii står imidlertid ikke oppgitt, og det er her eg får ett problem da eg i beregningen ikke kan ha max input strøm 0mA (Barriere Io er 92mA - transmitter Ii må være større en 92mA). Er det mulig å beregne seg frem til en verdi for max input strøm Ii?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.