Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9568
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Branntetting.

I vårt boligsameie er det ført en horisontal kanal (Ø=125mm) rett gjennom en vertikal sjakt som er egen branncelle. Mellom kanalen og utsparingen i brannskillet er en glippe på 1,5 cm. Det er altså ikke foretatt branntetting. Det er samme løsning i 5 leiligheter over hverandre. Dette forårsaker at luft fra sjakten trekkes inn i leilighetene som er i undertrykk (kun avtrekksventilasjon)og sprer matlukt. Bygningen er oppført i henhold til krav i TEK7.
Er det krav om branntetting i dette tilfelle?
Er det krav om gjennomgangen også skal være røyktett?

Spurt ${formatDate(1412005020)}
Løst Løst
Jordfeil på høyspenningsanlegg

Jeg lurer på om en jordfeil i et høyspenningsanlegg kan medføre potensial-økning i forhold til jord i lavspenningsanlegget?

Og eventuelt hvordan løser men denne utfordringen?

Spurt ${formatDate(1411929720)}
Løst Løst
Jordfeilbryter

Når ble det krav til jordfeilbryter på bad (varmekabler) i tn-nett?
It nett?

Spurt ${formatDate(1411987140)}
Løst Løst
Gatebelysning

Kan man benytte TN-C som nettsystem for gatebelysning?

Spurt ${formatDate(1411852020)}
Løst Løst
KV i inntak

Eg holder på å legge om inntaket mitt fra linje til kabel i grøft og i den anledning har eg montert opp nytt inntkskap på utsiden av huset.
Tidligere hadde eg 125A knivsikeringer som overbelastning og kortslutningsvern. Eg har montert inn i etterkant et OV på 63A for eg hadde ikke bruk for 125.

Eg har 3 underfordeling i huset som eg monteret et ov for hver.
Det eg lurer på er om eg kan bruke OV på 63A i inntakskapet på utsiden av huset, der skal det jo være kortslutningsvern.
Vernet eg har som det står OV på har en bryteevne på 10ka og kan vel da også brukes som kortslutningsvern.

Eller er det egne krav til KV i inntak?

Spurt ${formatDate(1411903800)}
Løst Løst
Stikkledning iht. 399

Hei

Kan man benytte luftledning som stikkledning til en enebolig/hytte og følge NEK399?

Spurt ${formatDate(1414590600)}
Løst Løst
FSE- Instruert personell

Jeg jobber med å instruere personell ved vår fabrikk, og satt og så FSE kurset som de instruerte personene hos oss tar en gang i året. Der sies det noe om at informasjon om hvilke typer vern som de instruerte personene kan betjene og instuksjon om hvordan det gjøres på hver enket vern bør/skal henge i alle tavler/tavlerom. Er dette noe som SKAL eller BØR være på plass i forhold til regelverket?

Spurt ${formatDate(1411714140)}
Løst Løst
Induksjonstopp

Hei!
Lurer på om det er en regel for hvor nærme vasken en induksjonstopp kan stå?

Mvh
Lærling

Spurt ${formatDate(1411725060)}
Løst Løst
Lastskillebryter vs lastbryter

Hva er den egentlige forskjellen på lastbryter og lastskillebryter, og eventuelt hvor brukes hva?

Spurt ${formatDate(1412160180)}
Løst Løst
Krav til lynvernanlegg

Hei

Jeg sitter som prosjekterende for et kontorbygg. Vet dere om det er det er noen krav for vurdering/risikovurdering av lynvernanlegg. Hva må til for å ""slippe"" unna?

Steffen

Spurt ${formatDate(1412934720)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.