Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
Fargekoding enkeltledere i skap/bokser

Iht. NORSOK Z-010 Revisjon 3 (fra år 2000) Seksjon 12.5.2 så sier jo denne at i DC system så skal positiv (+) være svart mens negativ (-) skal være blå (eventuelt hvit). Men spørsmålet mitt er: Finnes det en ISO/IEC/EN standard som sier hvilke fargekoder enkeltledere skal ha i koblingsbokser/skap lokalisert i non-hazardous area? Evt. dersom man leverer en Ex e boks til hazardous area og gjør en internwiring i denne, er det krav til fargekoding på enkeltlederene mellom rekkeklemmer/komponenter? Man har jo IEC 60446 men denne er vel ikke helt myntet til dette formålet?

Eric

Spurt ${formatDate(1410380160)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
LED spotter

Hei. Jeg har 12V downlights idag med dimmer i stua.
Kan jeg helt uproblematisk sette i LED-pærer i disse?
Eller må en elektriker forandre noe da?

Spurt ${formatDate(1410375960)}
Løst Løst
32A trefaskontakt på skap

Hei.

En en automatisk stansemaskin ble plassert i et produksjonslokale og det trengtes spenning.
Nærmeste sentral var plassert bare noen meter bortenfor. Så et utenpåliggende 32A trefasuttak ble enkelt og greit satt opp i siden av tavla og tilkoblet med PN gjennom bunnen av kontakten og skapveggen og tilkoblet på reservekurs. (Tilslutningskabelen til maskinen ligger trygt ca 3 meter)

Høres det ut som en kurrant løsning?

Spurt ${formatDate(1410374340)}
Løst Løst
Magnetisk felt

Er det noen som veit hvilke forskrifter som er aktuelle vedrørende elektriske og magnetiske felt?

Spurt ${formatDate(1410264720)}
Løst Løst
Ekom autorisasjon

Hei
Jeg går på fagskolen der de har ett tilbud om ekom-kurs med gyldig ekom-eksamen som man kan søke autorisasjon hos post og teletilsynet med vedlegg på godkjent 2årlig fagskole + nok erfaring.

Spørsmålet mitt er om det er nødvendig med ekom-kurs for å kunne søke autorisasjon. Noen mener man kan søke dersom man har en bachlor-ingeniør med fordypning i elektonik i bedriften. Er dette aktuelt?

Hvor kan jeg finne mer informasjon om dette? kurset er ganske dyrt, så vil ikke ta det forjeves.

Spurt ${formatDate(1410183600)}
Løst Løst
Ufaglærte

Hei.

Kan ufaglærte utføre en åpen installasjon?
Direkte fulgt opp av elektriker, så utfører elektriker alle koblinger?

Ser jo at den kan være på kanten, men les paragraf 6 siste del.
Hva mener de?

Spurt ${formatDate(1410213300)}
Løst Løst
Hjelp til spm. før høyspentkurs

Hei. Sitter for tiden å løser 10 oppgaver som skal innsendes og godkjennes før et kurs skal gjennomføres hos dere. Siden jeg er maskinist så blir det mye fremmed som knapt finnes i hukommelsen, samt div. helt ukjente emner.

Jeg sikter da særlig mot ""cyclokonvertere"", ""synkrokonvertere"" og disses oppbygging, virkemåte, erstattninger osv. Nettet er ikke akkurat fullt med info ang. dette. Samtidig ble disse spm. oversendt rett før jeg reiste på havet (hvor jeg nå sitter) så jeg har ikke mulighet for å anskaffe bøkene som er nevnt som tips på 1. siden av spm. arkene.

Man sitter jo litt med inntrykket at man skulle nesten vært ingeniør for å svare på enkelte spm. her.

Har dere noen flere tips ang. hvor man kan finne vettug info? Gjerne noe man forstår, det blir for dumt å klippe/lime, da kunne man like gjerne latt være.

Håper på noen tips!

Mvh. Jonas

Spurt ${formatDate(1410147720)}
Løst Løst
Garanti lyspærer??

Hei
I min bedrift installerer vi en del boliger, og her er spørsmålet om vi må påvente garanti på lyspærer i utelys etc. lik normal garantitid?
Gitt at en lyspære slutter å lyse etter et halvt år, faller dette da innenfor vårt garantiansvar å bytte denne gratis for kunden?

Spurt ${formatDate(1410175560)}
Løst Løst
Varmepumpe

Heisan!
Er det ok med en separat jording feks fra en koblingsboks i garasje til utedelen til varmepumpen, mens innedelen er tilkoblet ujordet stikk. i stue.Forutsetter samme tverrsnitt på jordlederne.

Spurt ${formatDate(1409834580)}
Løst Løst
Norsk standard 8405

Hei. Vet noen hvor jeg kan få tak på dokumenter som NS 8405 uten å måtte betale for det?

Spurt ${formatDate(1409940900)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.