| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Som hovedprosjekt for teknisk fagskole har vi valgt å prosjektere et ventilasjonssystem for en verksted/kontrollromskonteiner for Sone 2. Tanken er at det skal bygges mest mulig etter Z-15, men siden den aldri skal ut i Nordsjøen, men kun er til undervisningsbruk kan vi tillate oss enkelte avvik, f.eks hjemmelaget (om)innredning av Ex de kapsling. Etter reglene skal det være branndeteksjon/alarmering i konteineren, men trenger dette å være en del av vårt kontrollsystem? I de konteinerene jeg har jobbet i tidligere har røykdetektoren(e) vært koblet direkte til anleggets(plattformens) system. Finnes det Ex i røykdetektorer på markedet som kan kobles direkte til en PLS, analogt eller digitalt. Det er ikke plass til noen brannsentral i kapslingen vår :(
Når anlegget evt. blir bygget i full skala skal det brukes til undervisning i EX, ventilasjon, regulering og PLS, så konstruksjonen bør være mest mulig realistisk i forhold til ""ekte"" offshore verkstedskonteinere.
Mvh
Geir
Løst
Slik jeg har forstått det så er D-tiden en faktor vi ganger stigningstallet til er-verdien i en prosess, for så å legge til regulatorutgangen(enkelt fortalt).
Det jeg ikke helt begriper er hvorfor det kalles en tid?
Løst
Hei.
Referer til NEK400:2014 - 542.3.1 - Jordingsledere.
Inntakskabel: 4x95 Al
Fordeling: TN-C-S
Vi skal legge en jordingleder som hovedjord og lurer på hvilket tverrsnitt vi må bruke. Ut i fra tabell 54B så regner vi ut et tverrsnitt på ((k1*S)/(k2*2))=((76*95)/(115*2))= 31,39, dvs 32mm2. Er dette riktig bruk av NEK400?
Kan vi redusere tverrsnittet ved andre beregningsmetoder. På utjevningsforbindelser har vi også brukt: ((største tverrsnitt på kurs)/2)
Kan den benyttes på jordingsleder også?
Ref. NEK400:2010 543.1.2. Jeg forsøkte også å regne ut størrelsen via formelen her, men kom ikke frem til noen fornuftige svar. Hvilken strøm er ""beregnet feilstrøm i ampere""? Er det IjPEmax, IjPEmin? Hvordan brukes den formelen?
På forhånd takk.
Løst
I NEK 420 sies det øverst på side 97:
""I en hvilken som helst industriell installasjon, uansett størrelse, kan det være mange kilder til antennelse utenom de som er i forbindelse med elektrisk utstyr.""
Hvilke kilder til antennelse er dette?
Løst
Hei
Dersom stikkontakten står utenfor Sone 2, altså min 60cm fra dusjkabinettet.
Kan man da sette selve vaskemaskinen inntil dusjkabinettet?
mvh
Mats
Løst
I NEK 420 pkt 3.2 meknad 2 står det:
""Det finnes gasser som er eksplosive ved en konsentrasjon på 100%""
Hvilke gasser er dette?
Løst
Hei.
jeg skal ha en endevender, som styrer 5 dimmere, hvor endevenderen får tilførsel.
kan jeg serie kople dimmerene, eller trenger jeg nye endevendere for dette.
ønsket funksjon hos kunden er at endevenderen kan kunne slå av alt lys i stuen.
takk på forhånd ! :)
Løst
Hei, har vært borti en motor som er montert på en tralle til sikting av pulver. Det har vært brukt skjermede kraftkabler, men den har vært plugget til stikkontakt og dermed har skjemen blitt brutt fram til frekvensomformer. Etter mye bruk har kabelinnføring til motor blitt trukket ut slik at PE-leder ble frakoblet inne i koblingshuset.
Kan dette utstyret da få berøringsfare pga støy?
Løst
Jeg ser i renblad 4102 at pe leder fra stikkledning også i TT nett skal tilkoblet i grunnmurskap. Hvorfor det? Jeg tenker slik at det er viktig å adskille systemjord og byggets jordelektrode så godt man kan for ikke å få høye jordfeilstrømmer...
Løst
I NEK 420 pkt 3.8 MERKNAD står det:
""Indikasjon på hyppigheten og varigheten av utslippet kan tas fra bransjestandarder for spesifikke industrier eller anvendelsesområder.""
Hvike bransjestandarder kan dette være?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.