Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Elektrisk støy
Skjerm og jording til motor

Hei, har vært borti en motor som er montert på en tralle til sikting av pulver. Det har vært brukt skjermede kraftkabler, men den har vært plugget til stikkontakt og dermed har skjemen blitt brutt fram til frekvensomformer. Etter mye bruk har kabelinnføring til motor blitt trukket ut slik at PE-leder ble frakoblet inne i koblingshuset.

Kan dette utstyret da få berøringsfare pga støy?

Spurt ${formatDate(1409601660)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Koblingsboks for 6,6kV kabel

Har ein EX koblingsboks for skjøting av ein 6,6 kV kabel (6 stk enledere). Koblingsboksen er omlag 90 x 90 x 50 cm stor, og kan opnes med ein vanlig krannøkkel/armaturnøkkel/kryss. Når boksen opnes er det eneste som beskytter de opne tilkoblingene ei plate i pleksiglass/polykarbonat. Boksen står ute i felt og er merket med høyspenning, og er tilgjengelig for allmenheten på platformen. Er dette tilatt? burde det ikkje vert krav om bolter på slike koblingsbokser?

Spurt ${formatDate(1409318760)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kvalifiksajoner og forskrifter

Hei, jeg jobbe i en større berdift som bygger og lever drilling utsyr til flyttbare offshore innretninger. Vi konstruerer og produserer mange typer maskine. Maskinene våre produseres i utlandet og blir montert på ulike Siter også i utlandet, noe blir sammenstilt og testet i Norge på vårt eget verksted. Vi bruker innleide elektrikkere til å koble maskinene mot nettet(de har egen innstalatør). Spørsmålet mitt er hvilke krav stilles til oss som foretak når det gjelder innstalatør,automasjons leder eller lignende. Hvilke forskrifter forholder vi oss til. Mine ansatte har ulik bakrunn som fagbrev gr L , Automasjon og høyskole. Hva har de lov til å gjør på og i våre anlegg under commisioning og vedlikehold. Lovverket utsyret construeres etter variere ut i fra hvor kunden skal bruke det. Mange spørsmål her, dersom dere ikke kan svare på alt, hvem skal jeg kontakte for å få en vurdering på om hvilke lovverk som vår virksomhet skal forholde oss til. Med hilsen Gjøran

Spurt ${formatDate(1409562540)}
Løst Løst
energioperatør

Hei! jobber i dag for et kraftselskap som har skilt ut oss energimontører/operatører til et entrepenørselskap. Lurer på om det rent papirmessig/forskriftsmessig er noe begrensninger jeg som energioperatør kan utføre av montør oppgaver f.eks. høyspentskjøt?
Jobber nå nesten daglig på linjer. Så oppgavene varierer på tvers av fagretningene.

Spurt ${formatDate(1409133300)}
Løst Løst
Vifter i skap

Jeg skal plassere noe testutstyr i et skap som utvikler ca 4 kW varme ved full drift. Utstyret må stå i skap pga kapslingsgraden. Har tenkt å utstyre skapet med vifter som blåser romtemperert luft gjennom skapet. Men jeg lurer på hvor stor luftmengde jeg bør beregne på viftene. Har noen erfaring fra dette?

Spurt ${formatDate(1409233560)}
Løst Løst
Oljebestandig gummikabel.

Hei!
I produktbeskrivelsen til den oljebestandige gummikabelen H07RN, står det ingenting om at den er godkjent for nedgraving.
Er det noen som har peiling på om den er godkjent for det?

Spurt ${formatDate(1409057040)}
Løst Løst
Ex
Nemko godkjent armatur Ex sone 2

Hei. Har en armatur som var NEMKO godkjent før, for bruk i Ex sone 2. Når jeg nå vil kjøpe den samme armaturen så er den ikke testet i forhold til ATEX-direktivet. Kan denne da brukes i sone 2?

Spurt ${formatDate(1409121720)}
Løst Løst
Ex
Bytte av frekvensomformer

Vi må skiftes ut gamle frekvensomformere til en ny modell, men samme fabrikat som tidligere. Motorene er Exn med termistor.
Er det nødvendig med ny godkjenning?
I tilfelle hvordan kan vi gå frem for å få samsvarserklæring, eller eventuell annen godkjenning? Vi ønsker å beholde gammel motor og kabling.
I tidligere innlegg er det skrevet:
I hht. EN 60079-14 finnes det to forskjellige løsninger på dette:
(NB. gjelder Exd og Exde)
a) Enten direkte temperaturovervåkning
ved innebygde sensorer eller andre
effektive forhåndsregler.
Eller
b) Motoren skal ha blitt typetestet for driften
som en enhet sammen med frekvensomformeren
Vi har som, skrevet over, Exn-motorer, men regner med at vi er dekket av termistorvernet slik at vi kan bytte uten noe ny godkjenning?

Spurt ${formatDate(1408979760)}
Løst Løst
Bruk av gamle stikkontakter

Hei, har et lite spm ang bruk av noen eldre Elko påvegg stikkontakter som er uten bakplate og barnevern som kunde gjerne skulle brukt. Det gjelder en installasjon i en litt større garasje med gipsvegger (ikke brennbart). Det vil være barn som kan oppholde seg der også.

Blir det dermed et krav om barnevern da,dvs vi må pålegge å bruke nye? En annen problemstilling blir vel garanti og CE-godkjenning..

Spurt ${formatDate(1409078460)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Motorvern

I IEC 61892 del 2 10.4.6.5 star det at:
The protective devices shall be set to limit the maximum continuous current to between 105% and 120% of the rated current of the protected motor. Betyr dette at motorvernet skal stilles over In; og ikke på In?

Mats

Spurt ${formatDate(1409575980)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.