| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Ute på plattformen har vi fått en dieselmaskin som driver en luftkompressor(Dette er en pakke, midlertidlig utstyr).
Dette utstyret vil bli plasset i sone 2 område, den har egen nedstengingsfunksjon ved gass i luftinntaket, men det går ikke ann å koble den opp til plattformens nedstengingssystemer, fordi vi ikke har uttak til dette.
Mitt spørsmål er som følgende, kan denne brukes i sone 2 område viss en har arbeidstilatelse på varmt arbeid og kontunuerlig vakt som kan stanse den ved uforusette hendelser?
Løst
Kan det benyttes en effektbryter testet etter NEK EN 60947-2 som Overbelastningsvern, plassert i hovedtavle for ikke sakkyndig betjening.?
Jeg prøver å tyde 810.53.01 og tyder slik at dette vernet må være maks 250 A og at det IKKE trenger å være i samsvar med normene listet opp siden det ikke er til utgående kurser beregnet til ledningsbeskyttelse. Dette vernet er jo O-vern for inntakskabel, målersløyfe og interne forbindelser før samleskinne i hovedtavla
Løst
Hei
Har hatt inspeksjon i tavlerom (offshore). Der står det et bord av tre. Fikk da beskjed om å bytte ut dette til et i ikke brennbart materiale. Ikke lettantennelig type. Hva sier forskriftene om bord i tavlerom. Må det være en spesiel type?
Løst
Hei.
Jobber i Statoil,dei har valgt å ta førstehjelpsbiten ut av FSE kurset, for å ivareta førstehjelp så er den tenkt undervist ombord på jobb.
Spørsmål.
1.Er det eit krav til at opplæring er utført og har denne opplæring ei tidsramme ( fra dato til dato)?
2.Skal dette dokumenteres ?
Løst
Hei! Er det tillatt at en elektriker starter eget firma(enmannsforetak eller AS), for å så leie seg fast ut til et elektrofirma med installatør?
Løst
823.537.08 sier at det skal monteres et nødvendig antall stikkontakter/DCL ved tak for mulig tilkobling av belysningsutstyr. Antall skal tilpasses den planlagte utforming av rommet og den FAST monterte belysningen.
Dette tolker jeg slik at man ikke kan prosjektere en enebolig KUN basert på fast tilkobling av lamper uten ekstra muligheter for tilkobling av armaturer via DCL og stikkontakter ved tak.
Løst
En installasjon forsynt fra et TT-nett krever jo automatisk utkobling eller dobbeltisolert utførelse. Er det noen spesielle krav til inntaksskap i TT-nett? Jeg tenker slik at en jordfeil i dette skapet vil føre til farlig berøringsspenning...
Løst
Kan noen gi et klart svar på følgende:
Spørsmål 1.
For utstyr som benyttes offshore, sone 1 & 2, er det tillatt å benytte flerlederkabler (type P1/P8 eller P5/P12) i 24V kontrollkretser? Eller er det krav til at det benyttes kabler med Screen (S2/S6 eller S4/S8)? Eller er det avhengig av om utstyret det går til krever Screen for å tilfredsstille EMC krav?
Spørsmål 2.
En IS kabel (med screen og armering) kommer fra et styreskap til en koblingsboks. Er det da tillatt å gå videre til feltinstrument med f.eks Ølflex 2 leder som ikke har skjerming/Screen? Eller er det avhengig av om utstyret det går til krever Screen for å tilfredsstille EMC krav?
Løst
Hei!
Hva kan en automatiker med fagbrev instalere selv i eget hus?
Har tidligere instalert huset, men ønsker å utvide med en underfordeling i garasje.
Løst
Jeg prøver å holde meg oppdatert, og i NEK400 2014 punkt 722.531.2 ""Strømstyrte jordfeilvern"" er det for elbiler anbefalt benyttet jordfeilvern type A eller B. Slik jeg forstår det kan det benyttes Type A ved en-fase og anbefales type B ved 3-fase.
Stemmer dette?
Kan noen forklare meg hvorfor det er større sjanse for DC jordfeilstrøm ved bruk av 3-fase enn ved en-fase.?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.