| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Eg lurer på en liten ting. Er det lov å plassere ikkje EX utstyr inni et Exe kabinett, med trip signal på laveste nivå, når skapet står plassert i Zone 2?
Løst
Er ei vanleg rundstiftkontakt godkjent for montering i BA2 område? Om ikkje, er det sett krav til plassering, monteringshøgder etc..?
Løst
Hei, viser til NEK 400:2010/2014 §522.8.14.
Der ledere passerer gjennom faste skiller skal de være mekanisk beskyttet osv.
Spørsmål:
Kan en uarmert/uskjermet kabel f.eks. PFXP føres gjennom en dobbeltarmet betongvegg uten bruk av installasjonsrør eller gjennomføring.
Løst
Heisann
Jeg har fått en jobb hvor vi skal inn med ganske mange store effektbrytere (type 160A og 200A) i en allerede eksisterende hovedtavle. Jeg skal da kontrollere at dette går i febdok. Jeg fikk kortslutningsverdier fra nettleverandør og det hjalp ikke så veldig da han gav meg verdiene i trafostajsonen og ikke inn i huset. Målte da med mertel eurotester, men fikk så sprikende verdier så endte opp med å kjøpe ett kortslutningsapparat, og nå har jeg de verdiene jeg trenger. (måler Ik2p maks og faktor for Ik3pmaks er 1,15 og faktor for Ik2pmin er 0,76. Fikk dette oppgitt av testleverandøren.) Hva synes dere om dette?
Så kommer neste spørsmål. Jeg vil jo gjerne kontrollere at jeg ikke bare kjører på å setter inn masse effektbrytere så overbelaster jeg hele anlegget. Så jeg må på en måte legge inn det anlegget bruker i dag, for så å legge inn de nye kursene og se om dette går. Planen min var å legge inn alle effektbryterene da med belastning lik merkestrøm i og med at jeg ikke vet hva de forskjellige kursene trekker og evt sette en samtidighetsfaktor på 0,5 eller 0,6 i og med at kursene ikke trekker maks. Liker ikke helt dette og er åpen for å få hjelp til hvordan dere andre ville løst dette.
Løst
Hvordan skal feltkabler for Exic utstyr jordes i FTC? Skal screen til IE eller IS jord? Er det krav om barrierer for Exic looper i Sone 2?
Løst
Hei
Skal trekke 2 kurser i samme rør og tenker da å trekke 5G2,5mm2 PN og 2 stk 13 A kurser. Har mest lyst å sette opp 2 stk 16A kurser evt 15A, men regner med at det ikke går på grunn av gruppefaktor? Eller kan jeg bruke 16 eller 15A?
Løst
Hadde elektriker heime og oppgraderte ein kurs fra 10 til 16A. Såg da at han hadde trekt blå og brun leder. Er svart heilt ut? Før gikk det alltid blå og svart til stikk, men etter det nye skal det vere blå/brun. Pr kabel kommer med blå/brun og, før rød/svart. Kva er grunnen til å skifte på fargekodane? Noen vetig plass ein kan finne dagens fargekode standar?
Løst
Tenkte å kjøpe: Montørhåndboka for NEK 400 (2010)
Men ser den no er 4 år gammal, kjem det ut ny bok no nærmaste framtid?
Evt. om det gjør det, så venter eg med å kjøpe boka.
Ser NEK 400 Elektriske lavspenningsinstallasjoner (2010), kom det ny bok nå i juni.
Løst
Hei. Dette er min første post her, så jeg beklager om den er plassert i feil forum...
Jeg skal ta eksamen for 2. året på bachelorstudiet automasjon neste uke, og holder i den forbindelse på med å løse gamle eksamensett. Men jeg har nå støtt på ett problem i forbindelse med realisering av en overføringsfunksjon jeg har regnet meg frem til. Overføringsfunksjonen jeg har funnet i Laplace-planet er Hf(s)=-0,67(1+0,05s)(1+0,1s)e^0,02s, denne skal så realiseres i form av en enkel lead-lag PD-regulator. Den reelle overføringsfunksjonen er selvsagt ikke realiserbar på grunn av høyere orden av s i teller enn i nevner, og positiv eksponent i eksponentialleddet. Om det hadde vært en 1. ordens funksjon ville jeg summert eksponenten i eksponentialleddet med tidskonsten i funksjonen, og slik få fjernet den positive eksponenten som tilsier en funksjon som ser inn i fremtiden. Men hva gjør jeg med 2. ordens leddet jeg får når jeg multipliserer de to parantesene? Kan jeg bare stryke denne, og isåfall hvilke regler gjelder her? I tilfeller hvor 2. ordens leddet hadde fått en veldig høy verdi, eller hvor de to tidskonstantente hadde hatt samme verdi før multiplikasjon av parantesene ville jeg jo vel endret karakteristikken til overføringsfunksjonen ganske drastisk, eller?
(Når jeg skriver tidskonstant henviser jeg til verdiene s-leddene multipliseres med.)
Løst
Hei.
I forbindelse med at jeg nettopp har fått nøklene til nye leiligheten jeg har kjøpt. Så jeg titter litt i sikringsskapet og tenker litt på hva jeg kan gjøre der.
Jeg føler ikke noe akutt behov for å bytte ut alle UZ elementene med det første, men jeg tenkte at jeg vil ha litt mer kapasitet på en av kursene og jeg vil ha jordfeilbryter på baderomskursen så jeg har tenkt å sette i to nye Eaton PKPM kombiautomater som skal drive disse to kursene.
Men holder det i mitt tilfelle å sette dem i ASD deksler mellom UZ sikringene og måleren?
Jeg har jo ihvertfall ikke gjort elsikkerheten noe verre, har jeg vel? Så det burde vel være greit?
Jeg tenkte litt på det med at jeg har hørt en del prat om at man ikke MÅ kjøre på og gå for IP2X på alt på eksisterende eldre anlegg.
Men igjen så er nok ikke tilsynene særlig glad i ASD deksler har jeg hørt.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.