Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Overgangsperiode

Er det satt en dato for overgangsperiode NEK 400-2010 / 2014? Er det slik at ny norm blir gjeldende datoen den blir sluppet på Eliaden?

Spurt ${formatDate(1406970480)}
Løst Løst
Vanskelig trekking. Fant på en lur løsning

Hei, folkens.

I leiligheten jeg pusser opp så er det et gammelt røranlegg fra 50-tallet (kulo-tiden). Mange av rørene er tomme. Hvorfor dem har dratt ut lederne får man spørre forrige eier om.

16mm stålrør men av meget tjukkvegget type. Lite rom til lederne og da trangere å trekke.

Jeg slet lenge med flere røretapper på en ny 16A kurs til varmepumpe og oppvarming. Enkelte partier var det vanskelig å få hodet på trekkefjæra gjennom uten at den bare fjæret. Sikkert mye gjengrodd og skarpe svinger.

Så jeg tok et fiskesnøre og knyttet fast gummiproppen på en handsfree på i enden og fikk en medhjelper til å bruke støvsugeren i andre enden av røret. Og det var bare å mate på i andre enden med snøre, for det gikk fort gjennom på vakuumen. Å dra lederne tilbake med snøret gikk lett som bare det. Og vips så var strekket ferdig trekt med 3 x 2,5mm2.

Noen flere som har kommet på samme tanken?

Jeg tenkte ihvertfall at jeg ville fortelle mine bransjekolleger om det. Kan jo hende noen kan ha bruk for idéen, for dette kan jo gjøre vanskelige trekkepartier på jobben mye enklere også.

Spurt ${formatDate(1407280140)}
Løst Løst
Koordinering mellom ledere og overbelastningsvern

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg å se om jeg regner riktig her.

Problemstilling: Kan to kurser, PN 2x2,5, i samme rør, sikres med automater på 15A og i2=1,3.

Krav:

1) Ib < In < Iz
10A < 15 < (19,5A*0,8)
10A < 15 < 15.6A = OK
2) I2 < 1,45*Iz
(15A*1,3) < (1,45*15,6A)
19,5 < 22,62 = OK

Ja?

Spurt ${formatDate(1407228120)}
Løst Løst
Hvor lang stigekabel?

Har litt problemer med å finne ut dette men har holdt på med en garasje og lagt en 25 Al til en garasje, garasjen ligger ca 15 meter unna huset kanskje mindre og kabelen er temmelig nøyaktig 28 m fra hovedfordelig til underfordeling i garasjen, vet noen av dere hvor langt man kan legge en stigekabel før man må legge egen jord?...veit at det ikke skader å slå inn ett spyd uansett men er det en bestemmt lengde som er ""past the point of no return""?.
Referer gjerne til norm og regelverk:)

Spurt ${formatDate(1407347460)}
Løst Løst
Ex
Jording. Avstamd PE / IE

Jeg har et kort spørsmål ang jording.

Referer til E-001 9.1.1.

Her står det at minimum asvtand på PE/IE refereansepunkt skal være 1meter.

Jeg lurer ganske enkelt på om dette er i luftlinje eller vil det være godkjent også ved å følge godset 1m. La oss si 70cm i luftlinje da.

Spurt ${formatDate(1406621100)}
Løst Løst
TNC første fordeling

Et hyttefelt er planlagt, med kabelfordelingsskap der ov og målere for flere hytter plasseres. Derfra går det ut kabel 4 leder, til den enkelte hytte. Det vil altså si at det er TNC frem til hytta og pen leder splittes i hytta. Vi dette være ihht FEL som krever at pen leder splittes i første fordeling?

Spurt ${formatDate(1406624280)}
Løst Løst
Installatørprøva etter ny ordning

Hei.

Har planer om å avlegge installatørprøva. Er det noen som har løsningsforslag på prøva som blei avholdt i Mars 2014. Etter FEK ble gjort gjeldende?

Spurt ${formatDate(1406103720)}
Løst Løst
Må bruke installatør ved DLE mangler?

Dersom en anleggseier har fått DLE ettersyn og mangel, pålegges eier til å få en installatør til å utbedre mangelen. Men dersom mangelen er noe kunde/eier har anledning til å ordne selv, har DLE anledning til å påkreve fiksing av installatør? Hvor er dette hjemlet?

Et eksempel: DLE kontroll avdekker mangel på jordforbindelse (FEL §21) i en lampe. Lampen er ettermontert av kunde med bevegelig ledning, dvs 2x0.75 PL tilkoblet i et anlegg som har jordet stikk. Lampen skulle vært jordet. Kunden kan fikse jordingen selv med f.eks. 3G0.75 PMH og jordet stikk, men pålegges altså å bruke installatør. (Hvordan) kan DLE påkreve dette?

Spurt ${formatDate(1406413200)}
Løst Løst
Hansker-lysbuebeskyttelse

Hei.

Jeg var på et kurs hos dere for noen måneder siden og der ble det vist frem noen hansker som beskytter mot lysbue. De var gul og svart og merket med 32,6 cal/cm2. Hvem leverer disse hanskene? Eller tilsvarende hansker som tåler min. 30 cal/cm2.
På forhånd takk.

mvh

Remi

Spurt ${formatDate(1406556180)}
Løst Løst
NEK 400:2014.823.533.2

Hei! Har et spørsmål.
I den nye nek 400:2014 står det i avsnitt 823.533.2 at det som står i 533.2 ikke lenger gjelder for bolig.

Vil dette si at man kan benytte f.eks 15A og 16A sikring på 1,5mm2 med forutsetning av at I2 er mindre enn Iz.

Så hvis man har en 16A sikring med I2 på mindre enn 1,21 (16 *1,21 = 19,5) så vil det være OK å bruke en PR 2x1,5 som også tåler 19,5 A?

Spurt ${formatDate(1405606920)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.