Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1550
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409493
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892892
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering829
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning218
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Ex
Ex glands

Hei,

Jeg er midt I en diskussion om der er krav til brug af låse skiver(serrated washer)ved installation af Hawke Ex messing forskruninger I Technor Ex rustfri bokse.

Jeg mener man bør gøre det på grund af vibrationer, men kan ikke finde documentation for det.

Spurt 9:30 - 28.5.2014
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Varmekabel bad

Hei. Er det tillatt og legge varmekabel på bad med effekt 175W pr M2?. Jeg gikk ut fra at max effekt i støpte gulv var 200W pr M2. Men etter å ha googlet litt ser jeg at det anbefales max 120-150W pr M2. Spørsmålet mitt er altså kan jeg legge Nexans TKXP/2R 700/17 på ett bad på 4M2?

Spurt 14:41 - 28.5.2014
LøstLøst
kabelbro over fast himling

Hei. Jeg jobber på et litt større prosjekt hver det brukes kabelbro over himling. Men noen steder kommer det fast himling. Feks. Over underfordeling, i stue hvor vi har rør som går ned til stikkontakter, og i en mellom gang hvor det går rør til bro og dette er tilførsel til rommet. Visst fasthimling blir montert her kommer vi ikke til disse punktene.Og visst det engang i fremtiden skulle trekkes eller byttes kabler vil det bli vanskelig å få til. Er det lov med kabelbro over fasthimling?

Spurt 14:50 - 27.5.2014
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Isolasjonsverdi

Hei.

Vi har utført en kontroll på en unit, og i den forbindelse ble vi litt usikker på hvilken isolasjonsverdi vi skulle benytte. Har kikket i Norsok E-001 og Z-015, men finner ikke at det står noe konkret. Det eneste jeg har funnet er på varmekabelanlegg.
Jeg mener at jeg har lært det skal være 20 Mohm, men ble litt usikker på dette.
Er det noe standard på dette?

Spurt 7:31 - 28.5.2014
LøstLøst
Downlight

Planlegger å installere en downlight i taket utenfor hagedøren. Her har jeg et lite fremspring med isolasjon mellom bjelkene. Har funne en ok armatur på Clas Ohlson som jeg tidligere har benyttet tilsvarende steder, men da uten isolasjon mellom bjelkene. Selve lyskilden er innebygd i en egen metallsylinder (IP22), men koblingshuset er plassert på toppen av denne sylinderen.
Spørsmålet er da om det er lovlig å trekke frem rør med kabel til dette koblingshuset, og så bare ""trykke"" dette opp i isolasjonen.

Spurt 17:50 - 25.5.2014
LøstLøst
Ex
ATEX. Utstyr satt på markedet før 2003.

Hei,

Har ett spørsmål angående utstyr som ble satt på markedet før 2003, hvor det da ikke ligger til gunn noe dokumentasjon på at utstyret er i samsvar med ATEX direktivet.

Forstår jeg det rikig at det er fabrikanten sitt ansvar å gjennomføre en assessment og utstede samsvarserklæring i henhold til gjeldende standarder og direktiv.

Morten

Spurt 9:04 - 26.5.2014
LøstLøst
Styring/regulator til snowmat til oppkjørsel

Hei
Kanskje ikke et spørsmål til normer og forskrifter, men prøver likevel:

Skal legge en snowmat for å hindre is i en bratt oppkjørsel. Ser for meg jeg legger 9m snowmat levert av Nexans på 1100W (el.nr.1034202). Altså totalt 2200 W.

Noen som har erfaringer på dette området. Hva type styring/regulering er beste løsning? Duggpunkt, grader, sekvens, av/på med behov, osv?

Kunder ønsker også å kunne skru av den ene kabelen for å minke el.forbruket ved behov hvis det er mulighet for det.

På forhånd takk

Spurt 18:08 - 23.5.2014
LøstLøst
Landsovernskomsten

Gjelder LOK for alle elektro fagarbeidere, eller må bedriften være organisert i LO (EL OG IT) for at denne avtalen skal gjelde?

Spurt 15:22 - 25.5.2014
LøstLøst
Febdok

PÅ Energiverket jeg er ansatt, diskuterer vi om hva for norm vi skal bruke for å lese ut strømføringsevne i Vi har valget mellom NEEK 400/2010 som sier at en TFXP 4X240mm2 kan leder 290A, mens i en norm bok som ble kalt ""NEN normen"" ? er det opplyst om at den kan lede 435A.
Hva avgjør om vi bruker NEK eller en annen norm?

Nexans har også 435A lederevne i sin spesifikkasjon.

Vi har kun ansvaret for å legge kabler frem til bygninger, Det legges forlagt i jord for det meste.

Spurt 18:37 - 22.5.2014
LøstLøst
Sluttkontroll. Hvilken arbeidsmetode?

Hei.

En ting jeg har fundert på:

når vi utfører sluttkontroll på et anlegg, er deler av dette arbeide å klasifisere som AUS, og vi må derfor bruke 1000V utstyr som beskrevet i FSE?

Måling på spenningsatt anlegg:
Spenningsmåling.
Måling av fasefølge.

Bruk av instument som genererer spenning/strøm:
Isolasjonstesting.
Måling av kontinuitet.

En annen ting er om man skal ut i k-kasse og betjene knivsikringer, er det her hjemlet i forskrift at man skal benytte 1000v hansker og visir? Det gjorde vi aldri på everket ihvertfall

Spurt 21:33 - 22.5.2014
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.