Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1544 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9464 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 888 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 830 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 13 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Leser i manualen til installasjonstester 1653B at det ikke er mulig å teste jordfeilbrytere i stikk, kun i skap. Gjelder det alle installasjonstester? Greit å få med kabler mellom stikk og sikring i testen....
Hvordan utføres en test på 3 fas med jordfeilbryter?
Hva sier tavlenormen om bruk av ASD deksler med IP 2X ved ombygging av gamle skap. Ettersom man med ASD deksler ikke klarer å oppnå kravet om IP 2XC i tavler for ikke sakkyndige personer?
Og i en tavle hvor man har et par sikringer og et par kontaktor styringer, hvordan skal man oppnå korrekt kapsling på kontaktorer og motorvern? Jeg tenker fortsatt på en ombygging av eb gammel tavle.
Har gruppe A sertifikat, med en etterutdanning som energiopperatør. Har jobbet med dette i 35 år. For litt siden søkte jeg om og få installere strøm i egen hytte, men ble nektet. Vet at forskriften nylig ble endret, men trodde ikke at jeg ble berørt av dette. Stemmer det at jeg ikke kan legge inn i egen hytte?
Kan jeg bruke krympestrømpe godkjent for 600V og 125 grader (RAYCHEM - CGPT) på ledere i tavle før JFB i stedet for ELIS SRG 725? Jeg synes krympestrømper gir et mye penere resultat.
Ser ELIS sier kravet til strømper er:""strømpen må ha tilstrekkelig mekanisk styrke"", ha en gjennomslagsfasthet på minimum 2000 V. Maksimal lekkasje-strøm må ikke overstige 1 mA"". Kan ikke finne hvor dette kravet er gitt i noen norm/forskrift.
Heisann!
Ved renovering av el.anlegg i gammelt hus.Opplegg av nye kurser og inntrekking av nye ledninger, nytt sikringsskap osv.Er det da krav til komfyrvakt, antall stikk. pr romtype, direkte koblet bereder osv?
FEL 12 Sier at det skal utstedes samsvarsærklæring ved prosjektering,utførelse,endring av elektriske anlegg.
Men hvor er egentlig skillet? Jeg påstår at jeg ikke trenger å utstede samsvarserklæring ved feilsøking, reperasjon, bytte av defekt utstyr. noe mer?
Hei.
Vi har fått ut en motor til en kompressor vi skal beregne kabel, motorvern og vern til. På merkeskiltet står som følger;
230 V 3 fas AC
17,8 A
4,8 kW
cos fi = 0,85
1700 o/min.
Er det jeg som tuller, eller henger ikke dette merkeskiltet på greip i det hele tatt?
Vi fikk en noe spesiell forespørsel om å legge opp noen stikkontakter i en privat turbuss til belysning, kjøleskap, stereo, TV, uttak for bærbare PC-er etc.
Er det bare for oss å ""late"" som dette er et hus og følge NEK 400:2010?
Forsyningen er en 24VDC - 230VAC inverter med internt 10A vern på 230V siden.
Så dette blir jo da en installasjon ""uten vern"", da inverteren kutter lenge før kabelen går i overlast.
Hei. har ett par spørsmål.
Stod som bakkemann og skulle strekke opp bardun fra mast.
Han som stod i masta kom borti den ene fasen med en wire samtidig som han holdt den andre delen av wiren mot bardun. Han selv fikk ikke strøm i seg. Merket ikke dette engang. Men jeg som stod på bakken og tukla med bardunen fikk ett støt. fikk noe små sammentrekkninger i begge hendene. Men var såppas lite rykk at jeg slapp jo med en gang. Kan ha vært en rask sveip med wireren oppe i masta også som traff begge deler samtidig.
Det jeg lurte på, er om det vil si det samme som om jeg skulle ha bare tatt i bardunen med begge hender, som at jeg skulle tatt i den ene fasen å derretter til jord? Blir jo den samme forbindelsen bare at jeg ikke var ett direkte mellomledd mellom fase jord.
Hva kan plagene være og når kan de oppstå etter en strømgjennomgang? Som feks hjerteflimmer. Er det noe gitt tid på når det kan oppstå. eller er det ingen fare etter 24 timer -48 timer etter hendelsen?
Mulig dette sier seg selv. men ble litt usikker.
Takker for svar
For at UPS-ens statiske switch skal tåle en kortslutning er det ofte nødvendig å sikre UPS-en med Høyeffektsikringer type GL for at vernets gjennomslupne energi skal bli tilstrekkelig lav for den statiske switchen. I IT-anlegg hvor det ikke er krav til utkobling ved 1. jordfeil, må dette vernet frakoble alle spenningsførende ledere ved 2. jordfeil(NEK 400.531.1.3). Dette vernet tilfredstiller ikke dette kravet. En mulighet er å dobbeltisolere hele anlegget men det er ikke alltid så enkelt. Er det da andre måter å gjøre dette på? Hvorfor er det krav til frakobling av alle spenningsførende ledere?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.