| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Skal flytte til et land med 220V 60Hz. Er dette noe som vil kunne gi en praktisk utfordring hvis jeg tar med meg husholdningsapparater fra Norge?
Løst
Når en foretar klassing av en drillingrigg hvilke forskrifter/normer baserer denne klassingen seg på?
Er det en konkret ""liste"" av ting som skal kontrolleres på lik linje med en eu-godkjenning av bil?
Har forstått det slik at en klassing kan ta alt fra 1 til 3 månder, men antar at med denne tiden så innebærer det utbedringer.
Løst
Hei
Er det påkrevd å montere sikkerhetsbryter på en viftemotor til korntørke ? egen kurs kan låses med automatlås.
i mitt tilfelle er motoren styrt av frekvensomformer. EMC sikkerhetsbrytere er meget dyrt i denne effektklassen. har aldri sett dette montert i slike anlegg, men hva sier kravene ?
Takker for normative referanser og svar
Løst
Vi har slitt med et bakkevarmeanlegg utenfor en verkstedhall.
Det kjøres mye truck og tungtransport og bakkevarmen er der for å holde bakken tørr om vinteren.
Men det er en veldig ustabil grunn og mye ""tæla"" for å bruke et folkelig ord.
Å feilsøke på jordfeil og brudd er risikosport når man må pigge opp asfalten og i så måte også volde andre skader på kablene i bakken ved å pigge. Bryter man løs en asfaltbit så river man kabelen i to, siden den ligger inni asfaltlaget. Ikke finnes det bildedokumentasjon for presis kabelpåvisning eller noe.
Så nå er det snakk om at all asfalten skal skrelles. Hvilke beskyttelsestiltak kan man utføre av kabelen? Holder det å legge den i rør eller må den ha kontakt med bakkemonnet den skal varme?
Forlegning av ny kabel skal selvsagt fotodokumenteres.
Vi tenkte på rustfrie rør og så eventuelt bruke trykkluft til å etterfylle rørene med sand rundt kabelen. Eller trenger vi kanskje ikke det?
Eller kanskje man burde brukt en slags membran mellom asfalten og kablene?
Jeg har hatt minimalt med varmekabler å gjøre så jeg setter stor pris på tips fra folk som driver mye med det
Løst
Ser at det er noen spørsmål og avklaringer med det å bytte ut komponenter som er ødelagt med nye komponenter med tanke på resertifisering. Då har eg spørsmål om resertifisering ifb å bytte ut selve kapslingen og benytte innholdet fra den gamle.Grunnen til dette spørsmålet er at kapsling utvendig er kav rustet og må byttes ut mens innholdet er fullt brukbart og det vil kunde bruke om igjen.Og så har det mye å si at ""nede"" tid da blir akseptabelt.
Løst
Heisann! i hviken norm/standard etc går det fram hvordan vi skal utføre jordingkontinuitetstest ute i anlegget på ei plattform?
Løst
Det står ofte beskrevet at hovedjordskinne skal monteres på isolatorer/avstandstykker. Hvorfor er dette nødvendig. vis vi for eksempel skal montere en hovedjordskinne/klemme på en trevegg. kan vi ikke skru denne direkte fast i veggen, uten at denne er issilert fra veggen?
Løst
Jeg fikk nylig besøk av eltilsynet hvor de påpekte at alle downlightene/spottene hadde feil kabelinstallasjon. Det er trukket vanlig PN 2,5mm2 i rør frem til SG junistar LED spotter, og noen halogenspotter. Når det gjelder de sistnevnte forstår jeg at det kan bli varmgang og at disse nok skulle hatt varmebestandig kabel. Når det gjelder LED spottene, tviler jeg på at disse kan overstige 70 graders temperatur. Det vil jeg isåfall sjekke nærmere med fabrikant.
Uansett, for å tilfredstille eltilsynet, vil det ikke være tilfredstillende å kjøpe inn noen meter med beskyttelsesstrømpe og montere disse på PN-lederne fra de kommer inn kassen over spottene, og frem til tilkoplingspunkt på spottene? Eller MÅ alle PN ledere byttes ut til varmebestandige. Dette vil isåfall utgjøre en stor kostnad :(
Ett siste spørsmål er angående samsvarserklæring. Skal denne være utfylt selv om man selv ikke anser installasjonen som komplett ferdig? Trodde denne skulle fylles ut ved komplett installasjon, eller for installasjon ved salg av bolig.
Løst
Eg har et skap som eg skal montere opp 3 stk ov-vern til underfordelinger.
Eg må ha ny samleskinne for disse 3 ov-verna.
Eg har sett tidligere at overspenningsvernet er montert med kabel ifra samleskinnen, må en gå med kabel eller går det greit å legge dette under samleskinnen?
Løst
Jeg har tidligere jobbet på utstyr som leies ut offshore, her skal elektroskapene, koblingsbokser og det meste jordes til jordingsboss som er festet til gods (i dette tilfellet leieuniten). Dette i tilleg til at koblingsbokser, el skap osv er skrudd fast i godset (leieuniten) i tilleg til at de har jording i kabelen inn i el skapet. Stemmer ikke dette? er det andre regler som gjelder på platformer? Da tenker jeg på koblingsbokser som står fast på platformen. Jeg fikk beskjed at koblingsbokser til varmekalber ikke trenger å jordes til gods fordi det er jording i kablene inn i boksen og er skrudd fast til platformen. Er det andre regler på platformer?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.