Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1550
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409493
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892892
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering829
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning218
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tilførsel sikr. skap

Hei!

Er det regler på at man skal kun bruke PFXP som tilførsel til et sikringsskap pga dobbel isolasjon?

Spurt 9:37 - 14.5.2014
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Lynvernanlegg

Hei!

Hvilke krav stilles til sluttkontroll av lynvernanlegg? Hvor kan jeg evt lese meg opp på dette?

Takk for svar.

Spurt 10:45 - 14.5.2014
LøstLøst
Ex
Varmekabel i EX

Heisann.

Kom over en case på jobb nå.
På en varmekabelkurs er det to stk koblingsbokser,- begge står i zone 2.
Fra den første boks J01 kommer det en powerkabel inn (2x2.5"" BFOU)
I boks J01 er det to varmekabler, den ene er brukt som frostsikring på et glycolrør. Den andre er og brukt som frostsikring på glycolrør, men den er i tillegg brukt som power forsyning til boks J02. Denne kabel er 49m lang og forsyner som sagt boks J02. I boks J02 er det 4 andre varmekabler som er brukt som frostsikring på hver sine rør.

Spørsmål er som følger;
Er det lov og bruke en selvregulerende varmekabel som strømforsyningskabel på denne måten?

Mvh
Daniel

Spurt 11:07 - 12.5.2014
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Fuel- og vann tanker

Hei.
Ned vasking av tanker om bord på skip slik som fuel- og vanntanker krever belysning.
Finnes de noe krav om at slike portable lyskilder skal enten være 24 volt samt Ex beskytta utstyr, eller begge deler hvis dette fins?

Spurt 13:34 - 13.5.2014
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Frekvensomformere

Hei

Hva er kravet til vern foran frekvensomformer i it nett, Jfb? Motorvern ?

Skal legges opp til en motor på 55a

Spurt 18:10 - 11.5.2014
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
komfyrvakt

legger opp en bolig der platetopp er plasert på kjøkken øy, ventilator kommer også kjørende opp av kjøkken øy ved bruk. dermed ingen mulig plassering av komfyrvakt .

finnes muligheter for å unlate komfyr vakt uten å bryte normen. risikovurdering ?

Spurt 10:41 - 12.5.2014
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
NH sikringer og prøvestrøm I2

Jeg får opplyst at jean Muller NH1 100A GL har I2 = 145A
som belastningsvern for en 50q Al-kabel med strømføringsevne 117A
får jeg melding om at I2 er for stor i forhold til Iz x 1,45.
Jeg mener kravet I2<1.45xIz er oppfylt her.

Spurt 14:25 - 9.5.2014
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Automatiker

Hei, skal ta AUT 4002 i slutten av mai, noen som har noen tips til hva jeg burde lese ekstra på? har kun hatt nettundervisning og praktisk erfaring i automatiseringsfaget vg3

Spurt 11:23 - 11.5.2014
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jording

Gjelder 2mA pr KVA når man skal beregne jordingsmotstanden i spyd/plater i husinnstallasjoner?

Spurt 15:35 - 11.5.2014
LøstLøst
Automasjon
I-regulering og stasjonæravvik

Har lest en del om PID-regulatoren og de ulike mattematiske leddene. Jeg ønsker derfor ikke informasjon om noen annet enn de andre matematiske leddene, da jeg vet at PID-regulering er et omfattende tema og jeg føler at jeg har grei skuring på resten.

Det jeg har litt problemer med å se hvordan i-leddet fjerner stasjonæravviket.
Har skreveten en tekst(+ litt hjelp fra wiki) i håp om å få hjelp med om det jeg har kommet frem til er riktig eller galt.

Teksten:
Stasjonært avvik
I en ren P-regulator vil det oppstå et stasjonært avvik, dvs. at det nesten hele tiden vil være ett avvik, men dette avviket er minimalt. Prosessen som skal styres avgjør om et slikt avvik er akseptabelt. Dette avviket oppstår fordi regulatoren kun gir beskjed om å gi et pådrag (mer/mindre vann, høyere/lavere temperatur) når det er et avvik.

La oss ta utgangspunkt i en vanntank som krever et pådrag(aktivt varmeelement) for å holde temperaturen på skal-verdien. Når skal-verdien er oppnådd vil pådraget(varmeelementet) skru seg av, noe som igjen gjør at temperaturen må falle under skal-verdi før pådraget (varmeelementet) starter. Dette fører et lite avvik nesten konstant, med unntak av når P-regulatoren akkurat har klart å varme opp vannet til nøyaktig skal-verdi.

For å fjerne dette stasjonære avviket som forekommer må vi legget til et ekstra matematisk ledd, I-leddet.


I-leddet
Man kan tenke seg at man øker proporsjonalforsterkningen for å minke proporsjonalavviket. Men da vil systemet ved en gitt forsterkning bli ustabilt og begynne å svinge litt over og under skal-verdien. Det kan i noen tilfeller også være at det pådraget du får av den forhåndsinnstilte faktoren ikke er tilstrekkelig til å oppnå skal-verdien. F.eks. kan dette tilfellet være en cruisekontroll der en bil plutselig kjører i motbakke. Da vil ikke det pådraget som skulle fått bilen til skal-verdien ved rett strekning være tilstrekkelig for å oppnå samme hastighet i motbakke. Det samme gjelder hvis en tank sin omgivelsestemperatur plutselig synker drastisk, da kreves det en høyere temperatur på varmeelementet enn under normal omgivelsestemperatur som forsterkningen til P-leddet er beregnet etter.

I-leddet sin oppgave er å sørge for at denne svingningen/proporsjonal avviket opphører.
I-leddet fungerer slik at det samler opp (integrerer) avviket over tid, med en gitt faktor. Med kjele-eksempelet under kan denne faktoren f.eks. være 3 W per minutt per grad avvik.

Eksempel:
Skal-verdi (setpunkt): 50 grader
Er-verdi (målt temperatur): 48 grader
Det proporsjonale pådraget er (50-48)*10W = 20W
Etter f.eks. 1 minutt slår I-leddet inn.
Når det har gått 2 minutter vil pådraget ha økt til 32W (2min*3W*2 grader(avvik) + 20W(fra P-leddet), dersom vi forutsetter at avviket holder seg konstant.

Med P- og I-ledd får man regulering uten proporsjonalavvik.



Dette siste eksempelet fant jeg på wikipedia. Jeg ser hvordan dette fungerer hvis det skulle oppstå motbakke med cruisekontroll slik eksempelet mitt om stasjonæravvik.

Men jeg ser ikke helt hvordan dette siste ekempelet med kjelen sørger for at det ikke oppstår noe stasjonæravvik.For å unngå at dette stasjonæravviket skal oppstå må vel pådragsorganet være i drift hele tiden, da en opphøring av pådragsorganet(f.eks. varmekolber i en varmtvannstank) vil føre til et lite avvik (som P-leddet krever for å øke temp. i varmekolbene).

Spurt 17:05 - 6.5.2014
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.