| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Jordingsboken sier litt om tverrforbindelser på ringjord i større anlegg for å forhindre potensialforskjeller, men hvilke potensialforskjeller er dette snakk om? er dette kun mellom feil på utsatt ledende del og betonggulvet?
Løst
Hei. Har fått i oppgave å instalere et nytt lager/kontorbygg. Bygget er 40 meter langt og 20 meter bredt. Det er lager med betonggulv i 1 etg og en 2. Etg påca 100 kvm. Her ville jeg lagt fundamentjording eller ringjording med tverrforbindelser, samt jordet armering i gulvet ( da det skal være betonggulv)
Problemet er at bygget er oppsatt før vi fikk jobben, og det er asfaltert rundt hele bgget.
Hvordan løser vi dette på beste måte?
Tverrforbindelser er jo utelukket da alt er ferdigstøpt. Vurderte selv å legge en jording innvendig, for så å skjære opp asfalten, og sette ned jordspydd hver 10. Meter rundt bygget. Det er bygget på sandgrun. Vil dette holde, må jo måle jordingen etterpå da. Det er 250A inntak, men skulle vel holde å bruke 25mm2 som en indre ring som jordspyddene tilkobles?
Noen som har vært borti tilsvarende problemstillinger?
Løst
Hei
Jeg jobber med å leverer styre kabinetter til offshore industrien.
Inni kabinettet vårt har vi power supply som gir ut 40A, 24Volt, denne er igjen koplet til rekkeklemmer som fordeler denne spenningen, kabelen ned til rekke klemmen er av 16mm2 kabel.
Kan jeg koble til en 1,5mm2 som går fra rekkeklemmen og ned til 10A C sikring, avstand 30 cm ?
Eller må jeg ha samme kvadrat som tåler 40A ned til sikringen ?
Mvh
Marius Kauppi Rørvik
Løst
Hvis HELE det elektriske anlegget i et rom blir fjernet grunnet oppussing/rehabilitering sier elsikkerhet nr 78 at man skal følge gjeldende norm og forskrift. Hvis kun deler av det elektriske anlegget fjernes skal man følge gjeldende norm og forskrift, men ha fokus på at elsikkerhetsnivået ikke reduseres og ikke blande jordet/ujordet osv, men når DSB henviser til gjeldende norm og forskrift vil jeg også anta at dette innebærer å følge minimumsantallet stikkontakter som beskrevet i NEK400-2010:823.537.02 ?
Jeg mener også litt satt på spissen at hvis man legger opp en ny 16A kurs i en gammel enebolig som inst.met A1 til en stue som har beskyttelsestiltak ""ikke ledende omgivelser"" Må man ihht NEK400-2010:823-433.1 Krav 2 Benytte et 15A med 30mAjfb og som et avvik fra NEK400 installere en ujordet stikkontakt på denne kursen da man ikke kan innføre jord på steder hvor det er benyttet ""ikke ledende omgivelser"" som beskyttelsestiltak.
Kom med innspill
Løst
Hei, vi diskuterer linjebefaring og alder på høyspentlinje. Gjelder kravet om gul bakgrunn og sort skrift på høyspent skilt, på linjer som er bygget føre 1980? I den tiden var det blanke skilt med sort skrift. Dette spørsmålet er da også gjeldene for andre typer krav som er blitt strengere med forskrifter som kom i 1994 og de som gjelder nå. FEF 2006. Har disse tilbakevirkende kraft?
Løst
Er det lov å kasse inn en inntaksboks?
Løst
Som takstmann ser jeg av og til at det er montert inn en ordinær stikkontakt (ingen IP klasse) i vannfordelerskap for rør-i-rør anlegg. Stikkontakten er tilkoblet varmekabel med støpsel og ført inn i vannledningen via en kobling på vannledningen, for å hindre frost i vannledningen. Stikkontakten står altså bak sprutsikringen til fordelerskapet inne i fordelerskapet (våtsone). Baser på sunn fornuft skurrer dette for meg, jeg tenker at hensikten med fordelerskapet bla. er å ivareta sikkerhet mht. lekkasjer. En evt. lekkasje vil kunne sprute vann rundt inne i fordelerskapet og dermed stikkontakten og kortslutning vil kunne oppstå. Er dette ok?
Har forhørt meg med elektrikere som mener løsningen er ok/vanlig.
Svar gjerne med henvisning til relevant lovverk.
Løst
Har i helga vært på befaring hos kunde som må flytte skap for å gi plass til trapp. Skapet står i forbindelse men at kjelleren har vært utleie-leilighet, men skal nå implementeres til resten av huset.
Det er dermed to skap. Fødekabel fra everk kommer inn i skapet i den tidligere leiligheten. Det går deretter en stiger videre til skapet i andre etasjen. Det jeg stusser på er at det er kun to 16mm2 ledere i stigeren med fargen gul/grønn og sort. Huset er av nyere dato.
Dette er vel helt feil. Eller finnes det noe jeg har gått glipp av.
Stigeren må i forbindelse med skapflyttingen forlenges, og jeg planlegger selv å trekke seperat PE og N i denne. Jeg kan ikke stå inne for å bruke kombinert PEN her.
Løst
Hei.
ble i går spurt om en kan ha en kurs med en del stikkontakter, der det brukes et større kvadrat mellom to av kontaktene enn i resten av anleget. Jeg mener det ikke har noen praktisk betydning.
Løst
Hei. Jeg lurer på hvor omfattende sluttkontrollen må være hvis jobben går ut på å bytte fra UZ til nye jordfeilautomater. Dette er i en blokk hvor sikringsskapene er plassert i oppgangen. Poenget er om man er nødt inn til hver beboer?!
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.