Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Stabilisering av 50 Hz

Hei!

Vi har en del problemer med UPS`er på fabrikken dersom det blir veldig korte avbrudd i nettet. Finnes det noen transformator som kan gi ut spenning ved bortfall av en halv periode??

har søkt på Scott transformator og magnetisk spennings stabilisator uten å finne noe egnet.. effekten jeg er ute etter er rundt 2kVA

Noen som vet om noe?

Spurt ${formatDate(1403253300)}
Løst Løst
Nek 399

Når trer nek 399 i kraft?
Det er for tiden ingen el-entreprenører jeg kjenner til som etterlever denne. På side 2 står det ""Antatt stabilitet for normen: 1.juni 2018"" Betyr dette at det ikke er et krav å følge denne før denne datoen, eller er det elnetteier som setter dato kanskje?

Spurt ${formatDate(1403258760)}
Løst Løst
Ex
Beskyttelsesart Krav til gassgruppemerking

Hei.
Er det slik at komponenter med beskyttelsesart som er ""ikke-gnistgivende"" som exe og exm ikke har krav til gassgruppe i merkingen?
Jeg har foreksempel en solenoid som er merket EEx me II T5. Altså ingen gassgruppe.

Hans Magnus

Spurt ${formatDate(1403168520)}
Løst Løst
Krav til føringsveier - Kabelbro

Hei
Finnes det noen krav til plassering og tilkomst til kabelbroer?

Tenker da om man har krav til tilgjengelig høyde over/rundt broen, om man må ha tilkomst til noe/deler/hele broen (kan broen ligge over lukket himling uten tilkomstluker) og om broen kan plasseres hvor som hels ifht andre installasjoner OH?

Spurt ${formatDate(1403188200)}
Løst Løst
Ex
Sone i rørlinje? RF antenne i røret.

Vi har begynt å utvikle en RF antenne som skal stå inne i en rørlinje. Normalt for RF-antenner er at de skal være Exi for å stå i Ex-område. Spørsmålet er om vi har behov for Ex ia eller Ex ib. Er det i det hele tatt soneklassifisert inne i en olje- og gass-rørlinje? Utstyret står der det normalt er sone 1 utenfor røret.

Spurt ${formatDate(1403508780)}
Løst Løst
Kvalifikasjoner til fagbrev&installatørprøven for ingeniør med dokumentert 16 års erfaring

Hei,
Jeg har 3årig Bachelor Ingeniør utdannelse fra HIVE innen maritim elektro automasjon. Har 1år fartstid som skipselektriker fra Marinen og dokumentert 16 års erfaring fra forskjellige bedrifter med både prosjektering, drift, igangkjøring, service, reparasjon og vedlikehold av lav/høyspent onshore&offshore installasjoner. Har de siste 5årene jobbet med drift og vedlikehold av offshore installasjoner som elektroniker.
Har nå lyst til å ta fagbrev gruppe L & Maritim modul for å styrke min formelle CV, og i tillegg ta Installatørprøven.

Hva må til for at jeg skal kunne avlegge fagbrev-eksamen og ta installatørprøven?

Spurt ${formatDate(1403158080)}
Løst Løst
måler utvendig ? nek 399

Krever nye NEk 399 plasering av måler utvendig ?

Spurt ${formatDate(1403158320)}
Løst Løst
arbeidstøy aus

Hei. Har et spørsmål ang arbeidstøy med ikke metallisk ledende knapper og glidlås som det står beskrevet i elsikkerhet 82 at det er krav til iht FSE.

Er det jeg som tolker dette feil. Eller er dette helt fjernt for andre installatører og leverandører av tøy.
Kan ikke se at disse buksene eksisterer på markedet. Har lett flere steder. Nien som vet hvor dette kan skaffes?

Veldig interssert i gode tilbakemeldinger.

Spurt ${formatDate(1403011080)}
Løst Løst
Skjult varme

NEK 753.411.1:

Dersom en varmeenhet er levert uten en jordet ledene skjerm fra fabrikanten, skal det anordnes med en egnet ledene overdekning på stedet, for eksempel et metallisk nett....osv....

Vil ei klasse 2 løysing være eit godt nok beskyttelsestiltak i staden for leiande overdekking?

Varmefolie er eit eksempel på klasse 2. Folien blir montert mellom to plastlag.

NEK 412.1.2 Beskyttelse ved dobbel eller forsterket isolasjon kan benyttes i alle situasjoner, bortsett fra enkelte begrensninger spesifisert i NEK 400-7 og NEK 400-8.

753.410.3.5 og 753.410.3.6 er spesifiserte tiltak som ikkje er lovlege. Sidan ei klasse 2 løysing ikkje er spesifisert som ei begrensning forstår eg det slik at dette er lovleg. Rett eller galt?

Ein annan tanke:

Definisjonar:

Ser i 753.411.1 er det beskreve varmeenhet. Meiner de då kun varmekabel og fleksible varmeelement .. ref. definisjon 753.3.7?. i tilfelle; betyr det då at det generelle kravet i 753.411.1 ikkje omhandlar varmefolie sidan definisjonen her er fleksibelt varmeelement ? ref. 753.3.6

Ny norm nye spørsmål. På førehand takk! ?

Spurt ${formatDate(1403079060)}
Løst Løst
Ex
Hvor går grensen i ex-områder?

Jeg har observert at det nå kommer fler og fler smarte klokker og armbånd på markedet. Være seg avanserte pulsklokker og treningsarmbånd, og klokker knyttet til mobile enheter osv. Hvor går egentlig grensen for hva som er greit å ha med seg ut i et ex-klassifisert område. Da være seg sone 1 og 2.
Altså når slutter det å være et vanlig armbåndsur og går over til å være en potensiell tennkilde?? Noen som har noen vettuge tenker rundt dette?

Spurt ${formatDate(1402834920)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.