| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
1. Er FOM 522/544 internasjonal slik som en 60204?
2. Er det slik å forstå at hvis en maskinbygger skriver at han har lagt en 60204 til grunn i samsvarsærklæringen, så gjelder også FOM?
Løst
hei
ser en del modul hus fra utlandet kommer med PFXP rett i vegg uten rør. er dette tillat ? ut i fra det jeg kan forstå ihht elsikkerhet 71 side 15 er dette ikke lengre tillatt ?
Løst
I forbindelse med lynnedslag så ble alt mørkt i huset. Og når strømmen kom tilbake så var det en rekke apparater som ikke fungerte. En playstation 3, TV'en, en dekoder og et kabelmodem (som begge tilhører kabel-TV leverandøren som jeg følgelig må erstatte), koketoppen og en PC.
Jeg har ikke overspenningsvern da anlegget i huset ikke har blitt pusset opp siden midten av 90-tallet.
Har jeg en dårlig sak om jeg vurderer å rette en erstatningssak mot netteier? Jeg har hørt at det idag er krav til overspenningsvern, så kanskje jeg burde tenkt på det før? Hva er vanlig i slike tilfeller?
Hva er deres meninger?
Løst
Har endel koblingsbokser fra en bestemt leverandør, der ex-merkingen kun er en klisterlapp som lett tæres bort. Alle bokser er merket med tag-nummer på stålskilt. Vi har ett ex-register med tilhørende referanse til tag-nummeret, sertifikat, type boks osv. Måex-utstyr ha egen ex-merking på selve komponenten, eller er det godt nok med tag-nummeret som en igjen kan finne referanse til i ex-registeret?
Må evt. boks eller ex-register inneholde informasjon om serienr. på boksen?
Løst
Hei
er det krav til egen kurs for vaskemaskin og tørketrommel?
Dette er jo utstyr som typisk trekker 2500 -3000 W hver.
Synes det virker litt spinkelt med en 15A kurs til begge.
Løst
Hei!
Hvordan beregner vi ledeevne for skjøteledning, i mitt tilfelle gummikabel?
Har fått i oppdrag å lage en skjøteledning med 3x32A rundstifter. Jeg tenker det er naturlig å bruke ref.inst. C og gå for 6 kvadrat kabel.
Løst
Noen som vet om det finnes EX-kapsling (EXd) for monitor/skjerm på markedet?
Løst
Hei!
Jeg lurer på hva man betrakter Nullpunkt som?
Hovedjordleder eller jordelektrode? Dette er IT-anlegg og der er jo nullpunktet skilt ifra jord, påmontert disnauter istedet.
For meg så logisk sett at dette er jordelektrode altså 25mm2, men ble usikker.
Om jeg har rett, gjelder dette også TN-anlegg?
Mvh
Usikker Lærling
Løst
Hei.
Har fagbrev som elektriker og vurderer å lese meg opp til å ta automasjon som privatist.
I den forbindelse så lurer eg på hvilke eksamen jeg trenger, samt en bokliste.
Er det noen som kan hjelpe med dette ? :)
Løst
Hei
Hva menes med ""nødvendig kompetanse"" for å utføre periodisk kontroll på beskyttelseutstyr (jording, redningsstang, personlig verneutstyr, osv)?
Er det nok med FSE kurs?
Tore
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.