Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeilbryter

Hei.
Jeg har en jordfeilbryter (63A 100mA 4pol) som fungerer hvis jeg trykker på testknapp på bryteren. Men det skjer ingenting hvis tester jeg den fra stikkontakt med eurotester!!?
Kan det være feil med tilkobling av jordfeilbryteren? Den er tilkoblet nå mellom tre faser og N klemma er ledig.

Spurt ${formatDate(1401625620)}
Løst Løst
Overspenningsvern

Hei

Byttet et sikringsskap til en kunde i desember 2013. Det var fra før skrusikringer i skapet. Jeg byttet hele skapet og vi fikk da overbelastningsvernet inn i sikringsskapet, men det ble ikke montert overspenningsvern da kunde mente dette ble for dyrt. Vi har i ettertid fått påpekt fra tilsynet en mangel på anlegget ved at det ikke er montert overspenningsvern ved installasjon av nytt skap.

Jeg skrev risikovurdering med kunde hvor det ble påpekt at overspenningsvern ikke skulle monteres og anlegget ble dokumentert iht. NEK400 2006.

Hva skal jeg gjøre. Kunde vil ikke betale for overspenningsvern (og krever det ikke montert) men tilsynet krever at vi skal montere.

Spurt ${formatDate(1401655320)}
Løst Løst
Kabel til spotlys

For kabel til spotlys skal det benyttes egent kabel; PLS90 eller tilsvarende. Normalt benyttes det ikke jordleder til spotlys, men er det noen momenter som taler for at en bør velge en kabel med jordleder? Hva er vanlig praksis?

Spurt ${formatDate(1401371520)}
Løst Løst
Ex
Exd lokk

Har en Exd kapsling med ødelagte gjenger på lokket. Vi har reserve lokk liggende på lager. Kan man bytte dette likt mot likt eller må man bytte hele kapslingen inkl. lokket?

Spurt ${formatDate(1401395640)}
Løst Løst
Fagprøve Risikovurdering

Har straks fagprøve og i den forbindelse har jeg etpar spørsmål.

Her ligger 5s til nedlasting:
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/5-sikre---for-standard-boligdokumentasjon/

På den eldre versjonen av 5s var det en bedriftsintern risikovurdering som skulle fylles ut. denne er nå fjernet fra dsb sine sider. Hva benyttes i dag som et skjema for risikovurdering?
Er ikke helt klart for meg hva som skal framgå av en slik risikovurdering heller. Er det kun en enkel sjekkliste eller skal ytre påvirkninger osv. også kartlegges?

SPØRSMÅL: Det jeg egentlig lurer på er finnes det en mal for risikovurdering, og hva skal den omfatte? (stil eller sammendrag).

Ha en strålende helg!

Spurt ${formatDate(1401482940)}
Løst Løst
5 sikre

Hei

Ny stikk til kjøleskap på en eks. kurs (oppvaskmaskin-kaffemaskin-ventilator-microovn). Kursen 16A/C har tot. belastning på 4400W er bygd ihht NEK 400 2006. Montasje av den nye stikken blir gjort i henhold til NEK 2010, men etter 823, er jo det for lite ""power"" inn til kjøkkenet. Har lest elsikkerhet 73 om å utvide eksisterende kurs, men hva synes du om å montere opp den nye stikken?
Og hvor mye dokumentasjon skal overleveres kunden fra 5 sikre?
-Rapport fra sluttkontroll
-Rapport fra risikovurderingen (skrive inn samtidighetsfaktor 0,6 som er lagt til grunn i samråd med kunden)
-Samsvarserklaring (om hva som er gjort)
kursskjema?
Utstyrsdokumentasjon?

Spurt ${formatDate(1401352380)}
Løst Løst
Automasjon
Strøm ved motor som belastning

Hva det vil si at strømmen er reaktiv når vi har en motor som belastning?

Spurt ${formatDate(1401363900)}
Løst Løst
Komfyrvakt

Hei skal pusse opp kjøkken og har i dag egen 20 amp kurs til steketopp og 16 amp til stekeovn,skal flytte steketopp 2 meter og lurer på om det er et krav og montere komfyrvakt når det er renovering?

Spurt ${formatDate(1401302940)}
Løst Løst
Endring vs vedlikehold

Hei,
lurte på hvor det står noe om dette? Mener jeg har lest en presisering i Elsikkerhet, men kan ikke finne den.

Tenker da på hvordan man skal forholde seg til normene.

Spurt ${formatDate(1401309060)}
Løst Løst
Ex
Ex glands

Hei,

Jeg er midt I en diskussion om der er krav til brug af låse skiver(serrated washer)ved installation af Hawke Ex messing forskruninger I Technor Ex rustfri bokse.

Jeg mener man bør gøre det på grund af vibrationer, men kan ikke finde documentation for det.

Spurt ${formatDate(1401269400)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.