| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei..
Hvis man for eksempel har fått en 400 V motor 1,5Kw som man skal koble om til 230V har man lov til å utføre dette på en EX- d motor eventuelt en Ex- e motor? Er dette kun at tekniker har kompetanse til dette som er nok eller medfører dette noe mer?
Kan man også på samme motor for eksempel bytte et defekt rele hvis man har riktig kompetanse/ opplæring eller krever det noe mer med tanke på opplæring/ sertifisering?
Løst
Hei. Holder på å planlegge en stasjon med to stykk dieselpumper(kun diesel). Det skal være nedgravd tank. Det skal så et kabinett rett ved siden av pumpene. Er det noen forhold her som sier at vi må vurdere EX installasjon??
Løst
Hei!
Vet ikke om det er riktige plassen å stille spørsmålet på men here goes!
Startet med fagprøven og leverte til slutt Planlegningsdelen min samt Risikovurdering Bedriftsinternt, det jeg glemte var Risikovurdering ANLEGGSIKKERHET! nå har jeg sensur på mandag og kjenner meg lite motivert til å fortsette med prøven.. har alleredet bestemt meg for å ha strøket.... er det noe vits i å i d hele tatt møte opp?
Løst
Paragraf 6 i fse stiller ikke kvalifikasjonskrav til driftsansvarlig i lavspenningsanlegg. I høyspenningsanlegg stiller den krav til at driftsleder er kvalifisert og for anlegg med en viss kompleksitet, funksjon og størrelse at man oppfyller kravene til faglig ansvarlig i fek. I fek står det om kvalifikasjonskrav for faglig ansvarlig. Er det slik at driftsleder/driftsansvarlig skal tilfredstille disse kvalifikasjonskravene? Da samsvarer jo ikke disse forskriftene...
Finnes det en hjelpetelefon man kan ringe for slike spørsmål?
Løst
hei
har 1 frekvensomformer , denne har automatisk utkobling av motorkurs ved jordfeil.
må tilførsel til frekvensomformer ha jordfeilbryter ?
dette er en landbruks installasjon.
stiger mellom 2 bygg må den jf overvåkes ?
Løst
Hei
Skal legge fundamentsjording til et fjøs. Jordingen kobles sammen med armering i betongplata. Er det ok å bruke uisolert kobberwire eller må det brukes rk eller annen isolert leder?
Mvh
Bjarte
Løst
Er ex vedlikeholds kurs fra Compex godt nok for offshore installasjon på Norsk sektor.
Vi har en gruppe fra UK som foretar ex inspeksjon på en boreplattform som om kort tid skal til Norge.
Disse har kurs fra Comex.
Løst
Ved nybygg bli det lagt ut jordelektrode på pukk og ikke under drenering. Hvorfor? Det er ikke ihht NEK 400. Er klar over at Ra ikke trenger å være mer enn 1667 ohm ved 30mA, men ved brudd på PEN/N eller overspenninger er jo god lokal jord bra å ha!
Skal legge opp en jordingsbuss på bru med avgreininger på 6mm PE til andre ledende deler. Hvordan går jeg frem for å beregne tverrsnittet på jordingsbussen?
Takk for svar:)
Løst
Hei,
Hvilket arbeid kan en utføre med EX grunnleggende kurs, og når er det krav til vedlikehold kurset?
F.eks. Åpning/inspeksjon av EXd, bytting av komponenter etc?
(offshore)
Løst
Bruk av finvern på ""padder"" blir mye brukt på PC'er, dekoder osv. da det som oftest blir monter mellomvern i sikringsskap.
I Nek400:2010 ble det innført (fornuftig nok) å øke antall stikk, også 6 stk ved TV. Noen av vitsen med alle disse stikkene faller bort, hvis eier setter inn ""padder"" med finvern.
Noen som har erfaringer på områder? Hva sier tilsyn om slikt?
Kjør debatt :-)
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.