Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Opperering av brytere

Vi har en hovedtavle/MCC med beregnet lysbue, ARC flash PPE2
Gjelder PPE2 ved opperering av brytere (avlåsing) da det ikke åpnes noen dører e.l? Kun håndtering av skuff/bryter

Spurt ${formatDate(1404146940)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kabelvernrør til murvegg

Hei
Mulig litt på sidelinje med tanke på forskrifter, men håper noen kan hjelp meg.
Skal legge en kabel inn i garasje i mur. Borrer hull for gjennomføring inne i kabelvernrør, dermed ønsker jeg ikke åpning i toppen. Har sett flere kabelvernrør med topp ""slått flat"", men kan ikke finne slike. Noen som vet et el. nummer på slike rør?

Spurt ${formatDate(1404152100)}
Løst Løst
vern av stikkledning

Hvem har ansvaret for overbelastningbeskyttelse av stikkledning? I et tilfelle la el-verket en 3G240 PEX kabel etter at vi hadde oppgitt overbelastningsvern til 315 A. Strømføringsevnen til denne forlagt i jord er 290A

Spurt ${formatDate(1404058500)}
Løst Løst
Kontaktorer svikter hyppig. Mistenker høy reaktiv effekt

Hei. I et eldre anlegg som består av mange samlebånd så synes jeg vi skifter kontaktorer mistenkelig ofte. Her om dagen slaktet jeg en brukt kontaktor og så tydelige brennmerker og smeltede kontaktpunkter. Motoren den aktuelle kontaktoren driver er på 37kW. En motor fra 60-tallet. Og kontaktoren har en AC3 verdi på 37kW. Men jeg begynner å mistenke at cos phi verdien på motorene må være forferdelig og det viste seg at jeg hadde rett. Cos phi på 0,53.

Å bytte motor med en moderne motor innebærer enorme ombygninger av maskinen som ikke er økonomisk forsvarlig.

Men jeg tenkte på dette med fasekompensasjon ved å sette opp kondensatorbanker på hver motor. Kan dette være en løsning? Vil dette bli hardere på kontaktorene eller kan det skåne dem bedre?

Hvor kjøper man isåfall slike?

Alternativet er å gå for overkill så det holder neste gang vi skal skifte kontaktorer. De lever i gjennomsnitt 5 år. Dette er et 230V IT anlegg

Spurt ${formatDate(1403877480)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Sikring durer

Jeg har montert en hager c15A lyskurs, hvor det er montert 53 stk Junistar Exlusive Led. Sikringen durer verre for hver spot sone jeg skrur på. Det starter etter jeg har skrudd på ca. 15 spotter. Jeg har snakket med Hager, SG og Eaton men ikke kommet frem til et godt svar.
Jeg skal prøve å sette inn et rc ledd selv om det ikke er noen induktiv last på kursen.

Noen ideer?

Spurt ${formatDate(1403882220)}
Løst Løst
Overspenningsvern ved utvidelse

Hei.

Om jeg har forstått det riktig, så skal det monteres overspenningsvern ved alle nyanlegg (et krav), men hva med utvidelse av et eksisterende anlegg, når vi f.eks skal legge opp en ny kurs til bereder. Er det da et krav om at det skal monteres overspenningsvern, (etter mitt syn ja) men hvor kan jeg henvise til for at dette kan bli dokumenterte. Kundene tror jo vi bare ""lurer"" på dem ekstra utstyr som de ikke har noe ønske om å betale for.

Ikke enkelt å være montør og skal stå å forklare dette for kundene som står å sier at dette har vi ikke råd til nå, uavhengig av hvor sikkert anlegget blir.

Spurt ${formatDate(1404203940)}
Løst Løst
Nytt sikringsskap

Skal instalere ett nytt boligskap i en hytte. Hytten ble bygd og installert for 7år siden med skjult anlegg men har vært provisorisk tilkoblet til ett aggregat. E-verket har først nå i år kommet med strøm til k-skap utenfor hytteveggen. Spørsmålet er om man skal følge nek 400-2010 ved tanke på minste antall stikkontakter med mere, når det er først nå det blir lagt inn strøm til hytten eller om man kan la det være da det ble utført ved nek 400-2006 uten å trenge å utvide anlegget iht nek 400-2010?

For el-tilsynet vil jo komme etter ferdig installasjon av skap og måler og kontrollere anlegget. Hvordan skal da dette dokumenteres att det er gjort for 7år siden, uten att kunden har noen samsvarserklæring/bevis fra tidligere utført arbeid?

Spurt ${formatDate(1403820180)}
Løst Løst
Ex
Ex utstyr i sikkert område

Kan en plassere Ex sertifisert utstyr i sikkert område, og behandle det som ikke sertifisert utstyr, med tanke på vedlikehold og inspeksjon ?

Spurt ${formatDate(1403871900)}
Løst Løst
Dimensjonering tilførsel byggestrøm

hvilken norm gjelder for strømføringsevne til gummikabel som brukes som tilførsel til hovedsentral på byggeplass.

Flere jeg har spurt sier man kan gå opp et hakk i forhold til normal strømføringsevne.
dvs. 63 A på 10mm2 gummikabel

Noen som vet dette og kan peke i riktig retning?

Spurt ${formatDate(1403785680)}
Løst Løst
Nytt inntak, 1 fas måler.

Hei!

Er det lov og bruke et 3fas overbelastningsvern koblet 1 fas(230v It) til elverket har byttet om til en 3fas måler? (Pr i dag 1 fas måler)
Med tanke på pris og mindre arbeid slik at kun laskskinne trengs og byttes i etterkant.

Holder på og renovere et hus og legger alt opp klart for 3fas/56A, men elverket i ommrådet er kjent for og ta sin tid, så målerbytte kan ta en stund.

Spurt ${formatDate(1403797320)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.