Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1550 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9493 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 892 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Hvilke krav er det til språk i dokumentasjon som f.eks. bruksanvisninger, vedlikeholdsinstrukser på elektriske anlegg?
Sier TEK10 noe om dette?
Den eldre ""Tavlenormen"" EN 60439 fases ut i November dette år som jeg forstår.
Den vil bli erstattet av den nye NEK 439:2013 serien; som består av 3 deler - del A, B og C.
Del A & B er vel klare, men tror ikke del C er klar enda.
Del C beskriver vel hvilke opplysninger tavlebygger trenger for å konstruere en tavle i forhold til miljøet den skal stå i.
Vet dere noe om når denne er klar?
Alternativt skal man bruke den engelske utgaven, NEK IEC/TR 61439-0 inntil den norske 439:C er klar?
Er jo ikke helt usannsynlig at nye bygg som planlegges oppført til høsten skal ha tavler ihht NEK439:2013; men da må man vel også vite krav som skal stilles til leveransen..?
Hei!
Gammel bereder er koblet direkte og reguleres med god gammeldags reg.bryter for ulike element.Bereder skiftes ut med ny og reg.bryter erstattes med stikkontakt.Bereder er 2000W.Skal ny bereder ihht nek 2010 kobles direkte eller er det ok med stikk. og støpsel.
25a/6mm + 15a/2.5mm i samme rør, lov?
Hei
Så en fagprøve i elektro jeg lurte litt på.
Forventet jordfeilstrøm i de forskjellige nettsystemene.... burde sikkert vite dette men ble litt usikker.
Her skal de krysse av for enten mA, A eller kA for de forskjellige nettsystemene.
TT-nett fant jeg vel ut var 2-20 Ampere. Altså kryss for A.
IT-Nett tror jeg lå noe lavere, men for 2. jordfeil kunne verdien være ganske høy.
Men om vi er på mA eller A er jeg usikker på. Kanskje begge deler?
TN-Nett blir vanligvis 1. polt kortslutning.
0,5pr Kva trafo, men det sier meg ikke noe om forventet jordfeilstrøm.
Tipper vi er på A eller kA.
Noen som har peling på dette?
En virksomhet kan velge å bruke en faglig ansvarlig som er Master eller Bachlor innen elektro med tre års erfaring etter endt utdanning for fagfolk som skal bedrive vedlikehold og feilsøking på egne anlegg og / eller elkontroller på andres anlegg men kan denne virksomheten prosjektere El anlegg også med denne type faglig ansvarlig. Presiserer at de ikke skal bygge kun prosjektere.
Er det slik at man kan greie seg med ""stor"" overgangsmotstand fra jordspyd til jord ved stor KVA ytelse på forsyningstrafo?
Og at man må ha ""liten"" overgangsmotstand fra spyd til jord ved liten KVA ytelse på forsyningstrafo?
Hei,
Jeg bor i et 4-mannsbolig hvor vi hver har vår selveierleilighet. Vi eier leilighetene, men sameiet eier bygg og tomt. Jeg som elektriker kan utføre arbeid i egen bolig, men la oss si jeg vil montere en stikkontakt på veggen på utsiden, så jeg har tilgang til strøm for bilen min, vil det gå innenfor arbeid på egen bolig. Det er to leiligheter per plan, fordelt på to plan. Jeg bor i østre del, men parkeringsplassen er mot vestre del, så det vil teknisk sett ikke være min vegg det blir montert på. Sett at jeg får tillatelse av alle parter involvert, er det innenfor lovverket at jeg står for montering uten installatør i ryggen (ergo, regnes som arbeid på egen bolig)?
Stikkontakt knyttes selvfølgelig til eget anlegg (måler) og har JFA.
Takk for svar!
Hva vil det si at det oppstår resonans i trafo?
For eksempel om en kobler fra 1 fase fra en trafo, men bruker lang tid på de to andre fasene. Slikt som kan skje om en skal koble fra trafoføringer i linje AUS, og det kanskje oppstår problem som forsinker klippingen av de to andre fasene.
For bakhøytalerne i hjemmekinoanlegget mitt så har jeg trekt en Ølflex 3x1mm2 i røranlegget sammen med eksisterende PN ledere. Felles, høyre og venstre kanal. Med XLR hunnkontakter i hver ende for påkobling av forsterker og høytalere.
16mm galvanisert stålrør.
Det ble litt trangt, men det gikk med glidemiddel. Jeg isolasjonstestet både kabelen og kraftlederne med eurotesteren etterpå og de var ""tette"".
Men jeg fikk litt kalde føtter. Er dette litt på kanten, eller er dette noe jeg kan forestå som en fast installasjon?
Med tanke på at det blir ganske trangt i røret.
El-kraften går til en stikkontakt bak sofaen som sjeldent er i bruk til større saker enn mobilladere og en laptop. Men å få lyd er viktigere for meg enn strøm bak sofaen, så er ikke dette tillatt så fjerner jeg bare el-kraften. (Men hadde jo vært fint å kunne ha begge deler da).
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.