Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeilbryter type A eller B ved ladere for elbiler

Jeg prøver å holde meg oppdatert, og i NEK400 2014 punkt 722.531.2 ""Strømstyrte jordfeilvern"" er det for elbiler anbefalt benyttet jordfeilvern type A eller B. Slik jeg forstår det kan det benyttes Type A ved en-fase og anbefales type B ved 3-fase.
Stemmer dette?

Kan noen forklare meg hvorfor det er større sjanse for DC jordfeilstrøm ved bruk av 3-fase enn ved en-fase.?

Spurt ${formatDate(1408484280)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Jording av sekundærside til styrespenningstrafoer

Hei.

Skal alltid ene fasen på sekundærsiden av en styrespenningstrafo jordes? Og eventuelt hvorfor?
I IEC61892-6(4.2.3) står det at sekundærviklinger i trafo for instrumentering skal jordes. Mener de jordet en fasen her?
BP sier i prosedyrer for midlertidig utstyr at ene fasen på styrestrømstrafoer skal være direkte jordet.
I NEK 60204-1(9.4.3.1) står det at du kan jordet ene fasen på sekundærsiden av styretransformatoren.

Noen som kan si om dette er et krav på norske plattformer og rigger? Og hvorfor? Eller er det ikke lov og jordet ene fase i hele tatt?

PS! Jeg jobber med midlertidig utstyr til offshore..

Mvh Espen

Spurt ${formatDate(1408454700)}
Løst Løst
Automasjon
Elektro spm

Hei.

Underviser noen elever i elektro og skal forklare diverse punkt helt grunnleggende, følgende:

Hva er ett polpar?

hvor i det daglige finner vi motorer som er koblet i serie stjerne og parallell Stjerne ?

Spurt ${formatDate(1408440120)}
Løst Løst
Reparere varmekabel

Hei.

Finnes det muligheter for en elektriker gr.L å drive 3.parts reparasjoner (som for eksempel skjøte defekt varmekabel), uten å være tilknyttet installatør?
Den nye normserien 405 gir jo en del åpninger i forhold til kontroll, men finnes det tilsvarende løsninger for enkle rep. der en bytter likt mot likt osv.?
Litt synd at en skal være nødt til å ta installatørprøven med alt det fører med seg, for å kunne utføre slike enkle reparasjoner som strengt tatt ikke krever andre kvalifikasjoner enn det en elektriker normalt innehar.
Tenker at med rett fagkunnskap, registrert firma og samsvarserklæring, burde dette være løsbart.

Noen tanker / ideer?

Spurt ${formatDate(1408445040)}
Løst Løst
Spørsmål vedrørende kabling

Kort spurt.

Er det en grei metode å tinne endene på fintrådet leder?
Istedenfor å benytte endehylser på dem. På de litt grovere tverrsnittene over 16mm2. Bare la tinnet flyte inn i trådene og la det størkne.

Er det tilstrekkelig feste å feste en PR kabel langs murvegg med limpistol? I sistnevnte fall dreier det seg om en vegg som er full av armeringsjern som gjør borring vanskelig.

Spurt ${formatDate(1408352640)}
Løst Løst
Hvordan fungerer gamle inntak?

Hei.

Går på elektro og er veldig interresert, men synes det virker vanskelig med de gamle skrusikringene. Kan ta onkel sitt gamle hus som eksempel. Gammelt hus med gammelt inntak luftstrekk, 3 fase TT. I inntaksboksen sitter det tre skrusikringer på 63 A. Fra inntaksboksen går det tre pn (10mm2) på ca 7 meter fram til gammelt sikringskap. Disse er trukket i et fleksibelt stålrør. I sikringsskapet sitter hovedsikringen som er tre skrusikringer på 35A.

Er skrusikringene på 63A inntakskabelens kortslutningsvern? Hvorfor er ikke denne 35 A så kunne hovedsikringen i sikringsskapet sløyfes?
Hvordan løses dette av elektriker under en rehabilitering?
Settes det feks inn kombinert KV/OV i inntaksboksen og så videre til sikringsskapet? Dersom en skal ha overspenningsvern monteres dette i sikringsskapet og ikke i inntaket da det skal stå nærmest det det skal beskytte eller er jeg litt ute å kjøre nå?

En lærer sa til meg før ferien at et overspenningsvern burde ha eget forankoblet selektiv jordfeilbryter på 100mA eller 300mA som kun legger ut overspenningsvernet ved feil så det ikke blir liggende konstant til jord, og som ikke tar resten av anlegget forutsett at en har 30mA kombivern på alle kursene. Kan du forklare dette nærmere? (Brukte TT-nett som eksempel til læreren)

Håper på en god forklaring for føler meg litt på tynn is her :-)

Hilsen Ole Petter.

Spurt ${formatDate(1408386840)}
Løst Løst
Inntak

Hei!

Jeg er ikke elektrikker og skal heller ikke røre det elektriske anlegget i huset mitt bare så det er sagt altså, men jeg bare lurte på en ting... Det er slik at jeg har luftstrekk frem til en god gammeldags trykkimprignert stolpe som står helt crazy plassert midt ute på gårdsplassen min, deretter går det en PFSP ned langs stolpen og 1 meter ned i bakken og 10 meter bort og inn i kjelleren der den gamle gode vikingboksen står.... Denne stolpen vil jeg ha fjernet og i stedet heller gå med 3X16 PFXP ned langs stolpen ute i veien 20 meter lenger bort.. jeg graver en grøft med gravemaskin og legger et 50mm bakkerør for føring av ny kabel. Videre vil jeg ha fjernet vikingboksen og heller ha en kapsling med knivsikringer man legger til og fra med et grep.... Det blir jo fortum som må ta denne jobben med kabel og det hele, men vet noen om det er lovlig å bruke knivsikringer for til og frakobling?? jeg mener det skal jo litt krefter til for å sikre at denne er helt innkoblet, ikke sikkert herr og fru nilsen skjønner dette??.... takker for alle svar.

Spurt ${formatDate(1408391340)}
Løst Løst
Elektrisk støy
choke

Hva gjør en choke i forbindelse med frekvensomformeren, og hva er dens nytteområde?

Spurt ${formatDate(1408123800)}
Løst Løst
Elektrisk støy
transistor

Hvis vi hadde styrt transistorer til å gi sinusformet spenning ut ville vi fått mindre overharmoniske spenninger(forvregninger)enn ved å styre transistorene av eller på, hvorfor gjør vi ikke det?

Spurt ${formatDate(1408124040)}
Løst Løst
5 sikre ny versjon

Vil Nelfo sin nye versjon av 5 sikre dokumenter bli tilgjengelig hos trainor, slik de gamle er idag?

Spurt ${formatDate(1408009860)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.