| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei! jobber i dag for et kraftselskap som har skilt ut oss energimontører/operatører til et entrepenørselskap. Lurer på om det rent papirmessig/forskriftsmessig er noe begrensninger jeg som energioperatør kan utføre av montør oppgaver f.eks. høyspentskjøt?
Jobber nå nesten daglig på linjer. Så oppgavene varierer på tvers av fagretningene.
Løst
Jeg skal plassere noe testutstyr i et skap som utvikler ca 4 kW varme ved full drift. Utstyret må stå i skap pga kapslingsgraden. Har tenkt å utstyre skapet med vifter som blåser romtemperert luft gjennom skapet. Men jeg lurer på hvor stor luftmengde jeg bør beregne på viftene. Har noen erfaring fra dette?
Løst
Hei!
I produktbeskrivelsen til den oljebestandige gummikabelen H07RN, står det ingenting om at den er godkjent for nedgraving.
Er det noen som har peiling på om den er godkjent for det?
Løst
Hei. Har en armatur som var NEMKO godkjent før, for bruk i Ex sone 2. Når jeg nå vil kjøpe den samme armaturen så er den ikke testet i forhold til ATEX-direktivet. Kan denne da brukes i sone 2?
Løst
Vi må skiftes ut gamle frekvensomformere til en ny modell, men samme fabrikat som tidligere. Motorene er Exn med termistor.
Er det nødvendig med ny godkjenning?
I tilfelle hvordan kan vi gå frem for å få samsvarserklæring, eller eventuell annen godkjenning? Vi ønsker å beholde gammel motor og kabling.
I tidligere innlegg er det skrevet:
I hht. EN 60079-14 finnes det to forskjellige løsninger på dette:
(NB. gjelder Exd og Exde)
a) Enten direkte temperaturovervåkning
ved innebygde sensorer eller andre
effektive forhåndsregler.
Eller
b) Motoren skal ha blitt typetestet for driften
som en enhet sammen med frekvensomformeren
Vi har som, skrevet over, Exn-motorer, men regner med at vi er dekket av termistorvernet slik at vi kan bytte uten noe ny godkjenning?
Løst
Hei, har et lite spm ang bruk av noen eldre Elko påvegg stikkontakter som er uten bakplate og barnevern som kunde gjerne skulle brukt. Det gjelder en installasjon i en litt større garasje med gipsvegger (ikke brennbart). Det vil være barn som kan oppholde seg der også.
Blir det dermed et krav om barnevern da,dvs vi må pålegge å bruke nye? En annen problemstilling blir vel garanti og CE-godkjenning..
Løst
I IEC 61892 del 2 10.4.6.5 star det at:
The protective devices shall be set to limit the maximum continuous current to between 105% and 120% of the rated current of the protected motor. Betyr dette at motorvernet skal stilles over In; og ikke på In?
Mats
Løst
Hei!
Ute på plattformen har vi fått en dieselmaskin som driver en luftkompressor(Dette er en pakke, midlertidlig utstyr).
Dette utstyret vil bli plasset i sone 2 område, den har egen nedstengingsfunksjon ved gass i luftinntaket, men det går ikke ann å koble den opp til plattformens nedstengingssystemer, fordi vi ikke har uttak til dette.
Mitt spørsmål er som følgende, kan denne brukes i sone 2 område viss en har arbeidstilatelse på varmt arbeid og kontunuerlig vakt som kan stanse den ved uforusette hendelser?
Løst
Kan det benyttes en effektbryter testet etter NEK EN 60947-2 som Overbelastningsvern, plassert i hovedtavle for ikke sakkyndig betjening.?
Jeg prøver å tyde 810.53.01 og tyder slik at dette vernet må være maks 250 A og at det IKKE trenger å være i samsvar med normene listet opp siden det ikke er til utgående kurser beregnet til ledningsbeskyttelse. Dette vernet er jo O-vern for inntakskabel, målersløyfe og interne forbindelser før samleskinne i hovedtavla
Løst
Hei
Har hatt inspeksjon i tavlerom (offshore). Der står det et bord av tre. Fikk da beskjed om å bytte ut dette til et i ikke brennbart materiale. Ikke lettantennelig type. Hva sier forskriftene om bord i tavlerom. Må det være en spesiel type?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.