| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Kan en som har bestått installatørprøven men ikke har fagbrev som elektriker selv gjøre installasjon i tredjeparts anlegg?
Løst
Hvis du har en dimensjonerende jordfeilstrøm på 750mA, hva må maks jordingsmotstand da være?
Løst
Hei
Jeg har ett RIO cabinet med analoge/digitale kort som står i sone 2. Kortene er ikke ex sertifiserte, men jeg har lest at det går ann å plassere ikke ex utstyr i sone 2, så lenge jeg har samsvarserklæring(coc) ifra fabrikk.
Kan noen bekrefte at dette stemmer ?
Løst
Er det noen som vet hvilken norm isolasjonsstrømpe skal være godkjent i henhold til for å kunne brukes til kortslutningssikker forlegning?
Løst
Skal montere noen lavtbyggende downlights. LED 7,5W 230v med drivere.
Ut fra driveren er det 2 kabler, en til downlighten, og en som skal kobles til 230V. Ble noe usikker på hvordan jeg skal gjøre dette, da jeg vil tro at det er i grenseland å bruke vanlig Wago, da dette vil bli liggende ned på taket som er av brennbart materiale? Finns det noen godkjente klemmer til dette formålet?
Løst
Hvor ofte må man iht. regelverket ha EX kurs ? Årlig , 4 årlig eller hvor står dette hen?
Løst
Hei
Finnes det noe minstekrav til ""beskrivelse av anlegg"" når anlegget dokumenteres?
Løst
Hvilke krav stilles til en bedrift som skal bygge tavler og styreskap til både on- og offshoreinstallasjoner?
Løst
Hei.
Sammen med en samarbeidende installatørbedrift vi pleier å leie inn for andre oppdrag, så pleier vi å sende våre lærlinger for å jobbe perioder hos dem og omvendt. Dette har ført til at bedriftene har et nært forhold til hverandre.
Dette for å oppfylle deler av opplæringsplanen som vår daglige drift ikke dekker.
Dette er ikke en formell avtale, men en ordning vi har gjort flere år.
Og lærlingene selv mener de får god opplæring i den andre bedriften og grunnlag nok til å stå sterkere på fagprøven.
Det er fortsatt vi som lønner dem og som tar ansvaret for dem.
Men jeg lurer litt på hva lovligheten av å drive slikt er.
Hva hvis en lærling blir skadet? Kan en lærling være under faglig ledelse av en montør i en annen bedrift rent formelt?
Jeg er ihvertfall veldig klar på at vi må begynne å få en slik utplasseringsavtale ned skriftlig.
Løst
Hei,
Vi prøver å tolke ABS sin nyeste MODU versjon her.
Og der står det følgende:
Permitted cables in zone 1:
""Permanently installed cables with:
- metallic armor, or
- of mineral-insulated, metallic-sheated type, or
- installed in metallic conduit with explosion-proof gas-tight fittings.""
Den kabelen jeg ser på nå har ikke armering, men den har en skjerm som er laget i ""aluminised polyester"". Lederene er også skjermet på denne måten. Slik jeg ser det så må vi ha en armert kabel her og ikke bruke den kabelen som vi tenkte å bruke. Er dere enige med meg i dette?
of mineral-insulated, metallic-sheated type, har dere noen eksempler på hva som er godkjent her? Ser for meg at hvis du har en metallisk kappe her så må du i tillegg ha en isolering på insiden av et slags mineral.
Takker på forhånd for all info
Alexander
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.