Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Installatør

Kan en som har bestått installatørprøven men ikke har fagbrev som elektriker selv gjøre installasjon i tredjeparts anlegg?

Spurt ${formatDate(1396958340)}
Løst Løst
Jordfeilstrøm

Hvis du har en dimensjonerende jordfeilstrøm på 750mA, hva må maks jordingsmotstand da være?

Spurt ${formatDate(1396607940)}
Løst Løst
Ex
RIO i sone 2 med ikke ex utstyr

Hei

Jeg har ett RIO cabinet med analoge/digitale kort som står i sone 2. Kortene er ikke ex sertifiserte, men jeg har lest at det går ann å plassere ikke ex utstyr i sone 2, så lenge jeg har samsvarserklæring(coc) ifra fabrikk.

Kan noen bekrefte at dette stemmer ?

Spurt ${formatDate(1396858920)}
Løst Løst
Kortslutningsstrømpe

Er det noen som vet hvilken norm isolasjonsstrømpe skal være godkjent i henhold til for å kunne brukes til kortslutningssikker forlegning?

Spurt ${formatDate(1396436580)}
Løst Løst
Godkjent klemme i downlightkasse?

Skal montere noen lavtbyggende downlights. LED 7,5W 230v med drivere.
Ut fra driveren er det 2 kabler, en til downlighten, og en som skal kobles til 230V. Ble noe usikker på hvordan jeg skal gjøre dette, da jeg vil tro at det er i grenseland å bruke vanlig Wago, da dette vil bli liggende ned på taket som er av brennbart materiale? Finns det noen godkjente klemmer til dette formålet?

Spurt ${formatDate(1396818780)}
Løst Løst
Ex
EX oppdatering

Hvor ofte må man iht. regelverket ha EX kurs ? Årlig , 4 årlig eller hvor står dette hen?

Spurt ${formatDate(1396433100)}
Løst Løst
Beskrivelse av anlegget?

Hei

Finnes det noe minstekrav til ""beskrivelse av anlegg"" når anlegget dokumenteres?

Spurt ${formatDate(1396378020)}
Løst Løst
Kvalifikasjoner ved bygging av tavler og styreskap

Hvilke krav stilles til en bedrift som skal bygge tavler og styreskap til både on- og offshoreinstallasjoner?

Spurt ${formatDate(1396385160)}
Løst Løst
Utplassering av lærlinger mellom bedrifter

Hei.

Sammen med en samarbeidende installatørbedrift vi pleier å leie inn for andre oppdrag, så pleier vi å sende våre lærlinger for å jobbe perioder hos dem og omvendt. Dette har ført til at bedriftene har et nært forhold til hverandre.
Dette for å oppfylle deler av opplæringsplanen som vår daglige drift ikke dekker.

Dette er ikke en formell avtale, men en ordning vi har gjort flere år.
Og lærlingene selv mener de får god opplæring i den andre bedriften og grunnlag nok til å stå sterkere på fagprøven.

Det er fortsatt vi som lønner dem og som tar ansvaret for dem.

Men jeg lurer litt på hva lovligheten av å drive slikt er.
Hva hvis en lærling blir skadet? Kan en lærling være under faglig ledelse av en montør i en annen bedrift rent formelt?

Jeg er ihvertfall veldig klar på at vi må begynne å få en slik utplasseringsavtale ned skriftlig.

Spurt ${formatDate(1396426260)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Armering i Ex sone

Hei,

Vi prøver å tolke ABS sin nyeste MODU versjon her.

Og der står det følgende:
Permitted cables in zone 1:
""Permanently installed cables with:
- metallic armor, or
- of mineral-insulated, metallic-sheated type, or
- installed in metallic conduit with explosion-proof gas-tight fittings.""

Den kabelen jeg ser på nå har ikke armering, men den har en skjerm som er laget i ""aluminised polyester"". Lederene er også skjermet på denne måten. Slik jeg ser det så må vi ha en armert kabel her og ikke bruke den kabelen som vi tenkte å bruke. Er dere enige med meg i dette?

of mineral-insulated, metallic-sheated type, har dere noen eksempler på hva som er godkjent her? Ser for meg at hvis du har en metallisk kappe her så må du i tillegg ha en isolering på insiden av et slags mineral.

Takker på forhånd for all info
Alexander

Spurt ${formatDate(1396268280)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.