| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei. har ett par spørsmål.
Stod som bakkemann og skulle strekke opp bardun fra mast.
Han som stod i masta kom borti den ene fasen med en wire samtidig som han holdt den andre delen av wiren mot bardun. Han selv fikk ikke strøm i seg. Merket ikke dette engang. Men jeg som stod på bakken og tukla med bardunen fikk ett støt. fikk noe små sammentrekkninger i begge hendene. Men var såppas lite rykk at jeg slapp jo med en gang. Kan ha vært en rask sveip med wireren oppe i masta også som traff begge deler samtidig.
Det jeg lurte på, er om det vil si det samme som om jeg skulle ha bare tatt i bardunen med begge hender, som at jeg skulle tatt i den ene fasen å derretter til jord? Blir jo den samme forbindelsen bare at jeg ikke var ett direkte mellomledd mellom fase jord.
Hva kan plagene være og når kan de oppstå etter en strømgjennomgang? Som feks hjerteflimmer. Er det noe gitt tid på når det kan oppstå. eller er det ingen fare etter 24 timer -48 timer etter hendelsen?
Mulig dette sier seg selv. men ble litt usikker.
Takker for svar
Løst
For at UPS-ens statiske switch skal tåle en kortslutning er det ofte nødvendig å sikre UPS-en med Høyeffektsikringer type GL for at vernets gjennomslupne energi skal bli tilstrekkelig lav for den statiske switchen. I IT-anlegg hvor det ikke er krav til utkobling ved 1. jordfeil, må dette vernet frakoble alle spenningsførende ledere ved 2. jordfeil(NEK 400.531.1.3). Dette vernet tilfredstiller ikke dette kravet. En mulighet er å dobbeltisolere hele anlegget men det er ikke alltid så enkelt. Er det da andre måter å gjøre dette på? Hvorfor er det krav til frakobling av alle spenningsførende ledere?
Løst
Må Ledelys ha fastkobling eller kan disse settes på stikk?
Løst
1 Skal montere en Dantherm cdp 45 avfukter på vegg i et privat innendørs svømmebasseng. Denne har ipx 4 og er laget spesielt for montering på vegg ved svømmebasseng. Hvor nære selve bassenget kan denne monteres? Står ingen ting i bruksanvisningen om begrensninger ved montering.
2 Er det strengere krav til varmekabler i gulv rundt et basseng i forhold til et bad?
3 Er det nokk med ip 44 på spotter i taket med høyde 226cm. Monteres i gipskanaler ved vegg/ tak hvor nærmeste vegg er 1 meter + fra bassengkanten.
4 kan noen forklare meg sone inndelingen på svømmebasseng?
Løst
Har bruk for et 230V uttak i garasjen med TN nett. Kan en isolasjonstrafo/skilletrafo (230V/230V) benyttes til å lage et TN nett? Hvordan?
Løst
På båt og rigg i sone 1/2, blir lysarmaturer i exe og exd brukt om en annen? Eller er det krav til ene eller andre type? De i exd er svært kostbare..
Løst
Hei,
Har sendt spørsmål til Brattbakk&CO uten og få svar.
Men vil erfaring som riggelektriker kvalifisere til å ta installatørprøven?
Har fagbrev som elektriker fra land + teknisk fagskole.
Løst
Hei,
Hvilke spenninger har en Avioniker lov til å operere med?
Har disse lov til å jobbe som elektroingeniører?
Løst
Hei
har et kontrollskaps som skal ut i nordsjøen. Der er 0V utgangen fra 24VDC strømforsyningen koblet sammen med IE bar, og samtidig videre til alle 0V utgangsklemmene.
Er dette en akseptert metode?
Løst
Hvor finner jeg regler for kabel i jord i NEK'en?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.