| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9569 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
For bakhøytalerne i hjemmekinoanlegget mitt så har jeg trekt en Ølflex 3x1mm2 i røranlegget sammen med eksisterende PN ledere. Felles, høyre og venstre kanal. Med XLR hunnkontakter i hver ende for påkobling av forsterker og høytalere.
16mm galvanisert stålrør.
Det ble litt trangt, men det gikk med glidemiddel. Jeg isolasjonstestet både kabelen og kraftlederne med eurotesteren etterpå og de var ""tette"".
Men jeg fikk litt kalde føtter. Er dette litt på kanten, eller er dette noe jeg kan forestå som en fast installasjon?
Med tanke på at det blir ganske trangt i røret.
El-kraften går til en stikkontakt bak sofaen som sjeldent er i bruk til større saker enn mobilladere og en laptop. Men å få lyd er viktigere for meg enn strøm bak sofaen, så er ikke dette tillatt så fjerner jeg bare el-kraften. (Men hadde jo vært fint å kunne ha begge deler da).
Løst
Hva må til for at en industrimekaniker kan etterutdanne seg til automatikkmekaniker?
Løst
Hvordan utføres IS-beregninger hvor det benyttes to barrierer (6V for - og 24V for +) i sone 2, samt en PI og en PT i sone 1 (to ulike lokasjoner) i samme sløyfe?
Løst
Vi har tidvis behov for å entre Exd kapslinger.
Dette vil typisk være kapsling over en brems på en elekto-motor på en kran.
For våre mekanikere, vil det da være krav til eget kurs for å gjennomføre dette? Er jo snakk om å løsne xx bolter og vedlikeholde flammespalter.
Løst
Hei!
Har fått inn en del utstyr fra kina som er levert med 230V støpsel som driftskobling. Det er ikke noe CE-merke på utstyret og alt står på kinesisk, og støpselet har en kobling som ikke går å bruke i Europa.
Kan vi klippe støpselet og sette på vanlig kontakt å bruke utstyret?, og sier noen regler om at det ikke er lov å plugge ikke CE-merket utsyr i stikkontakta i norge??
Løst
Hva er minstetversnittett på hovedjordlederen i en leilighet?
Skal legges fra sikringsskap til ringjording som vil være tilgjengelig i kjeller.
Løst
Hei,
jeg skal montere støpsel til en taklampe jeg har kjøpt.
Ledningen som følger med lampen har kun brun og blå ledning, mens stikkontakten som skal brukes er jordet.
Blir det da riktig å ""overse"" jordingen i støpselet, og kun feste brun og blå ledning på vanlig måte? Et ujordet støpsel vil jo ikke passe i stikkontakten..
Løst
Står det skrevet noe sted hvor ofte og hvordan sikkerhetssystemer skal funskjonstestes?
Jeg har forsøkt å lete gjennom det jeg har tilgang til av forskrifter og normer på området, men jeg finner ingenting annet en selskapsspesifikke retningslinjer. Jeg er på jakt etter hvor jeg kan finne spesifikke minstekrav til tester av sikkerhetssystemer (både brann, gass, og ESD/NAS).
Løst
Heisann
Jeg trenger hastighetsregulering av en 400v asynkronmotor på 2kw som befinner seg i et EX-klassifisert område. Motoren brukes til å pumpe kondensvann ut av oppsamlingstank for kondensvann. Hastigheten skal reguleres i henhold til et 4-20mA signal som kommer ifra en nivåmåler som sitter på kondenstanken. Hastigheten må også kunne reguleres fra kontrollrom ved hjelp av buss-kommunikasjon.
I utgangspunktet var det tenkt å benytte en tradisjonell frekvensomformer, men jeg vurderer nå dette opp imot en NFO omformer. Jeg finner veldig lite informasjon om dette på nettet og utifra det jeg finner virker NFO omformeren bedre på nesten alle punkter.
Er det noen som har erfaringer eller god peiling på disse omformerne? Jeg skulle gjerne visst noen ulemper slik at jeg bedre kunne vurdert hva som er best i mitt tilfelle
Løst
Skal legge inn strøm i et lite aneks/sommerstue. Kursen som blir brukt er eksisterende (fra garasje, som er plassert like ved)
Skal installasjonen i gjøres i ihht. til NEK400:2010, eller NEK400:2006 som var når boligen ble bygget.
Grunnen til mitt spørsmål er om jeg må bytte ut 16A sikring med 13A (eller med lavere I2)for å tilfredsstille bye krav som kom i 2010
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.