| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Skal legge inn strøm i et lite aneks/sommerstue. Kursen som blir brukt er eksisterende (fra garasje, som er plassert like ved)
Skal installasjonen i gjøres i ihht. til NEK400:2010, eller NEK400:2006 som var når boligen ble bygget.
Grunnen til mitt spørsmål er om jeg må bytte ut 16A sikring med 13A (eller med lavere I2)for å tilfredsstille bye krav som kom i 2010
Løst
Ønsker å få klarhet i årsaken til at asynkronmotorer har så høy startstrøm. Har lest en del om dette, uten å være helt 100 % på om det jeg har kommet frem til er riktig. Jeg er klar over at den trekker stor startstrøm når rotoren har lav/ingen hastighet, jeg tenkte mer på hva det er som gjør at rotorhastigheten påvirker strømtrekket fra nettet.
Dette er hva jeg har kommet frem til nå:
Rotoren lager sin egen spenning ved rotasjon.
Når rotoren får opp farten kommer spenningen nesten opp i nettspenningen, noe som fører til at det nesten ikke induseres noen spenning i rotoren.
Er årsaken til at det induseres mindre spenning dette:
Tar utgangspunkt i denne loven -Størrelsen på den induserte spenningen er proporsjonal med hvor fort magnetfeltet roterer.
Når man starter motoren vil magnetfeltet i stator rotere med synkron hastighet fra starten av. Rotoren står helt stille under oppstart og vil føle et utrolig raskt roterende magnetfelt. Nettopp på grunn av denne forskjell i hastighet vil det induseres store strømmer i rotorviklingen. Straks rotoren kommer opp i fart vil den føle at magnetfeltet i stator roterer tregere (hastighetsforskjellen mellom stator og rotor minker), og da vil den induserte strømmen synke.
Ved økende belastning på akslingen til motoren vil rotorens turtall synke. Derved blir forskjellen i stator- og rotorhastighet større, og det vil bli indusert større strømmer i rotor.
Etter hva jeg har fått med meg er Lenz lov sentralt, som sier at en indusert strøm har en slik retning at de kreftene som oppstår vil motvirke inngrepet som induserer strømmen, uten at jeg klarer å forstå hva som menes med det.
Løst
Leser i manualen til installasjonstester 1653B at det ikke er mulig å teste jordfeilbrytere i stikk, kun i skap. Gjelder det alle installasjonstester? Greit å få med kabler mellom stikk og sikring i testen....
Hvordan utføres en test på 3 fas med jordfeilbryter?
Løst
Hva sier tavlenormen om bruk av ASD deksler med IP 2X ved ombygging av gamle skap. Ettersom man med ASD deksler ikke klarer å oppnå kravet om IP 2XC i tavler for ikke sakkyndige personer?
Og i en tavle hvor man har et par sikringer og et par kontaktor styringer, hvordan skal man oppnå korrekt kapsling på kontaktorer og motorvern? Jeg tenker fortsatt på en ombygging av eb gammel tavle.
Løst
Har gruppe A sertifikat, med en etterutdanning som energiopperatør. Har jobbet med dette i 35 år. For litt siden søkte jeg om og få installere strøm i egen hytte, men ble nektet. Vet at forskriften nylig ble endret, men trodde ikke at jeg ble berørt av dette. Stemmer det at jeg ikke kan legge inn i egen hytte?
Løst
Kan jeg bruke krympestrømpe godkjent for 600V og 125 grader (RAYCHEM - CGPT) på ledere i tavle før JFB i stedet for ELIS SRG 725? Jeg synes krympestrømper gir et mye penere resultat.
Ser ELIS sier kravet til strømper er:""strømpen må ha tilstrekkelig mekanisk styrke"", ha en gjennomslagsfasthet på minimum 2000 V. Maksimal lekkasje-strøm må ikke overstige 1 mA"". Kan ikke finne hvor dette kravet er gitt i noen norm/forskrift.
Løst
Heisann!
Ved renovering av el.anlegg i gammelt hus.Opplegg av nye kurser og inntrekking av nye ledninger, nytt sikringsskap osv.Er det da krav til komfyrvakt, antall stikk. pr romtype, direkte koblet bereder osv?
Løst
FEL 12 Sier at det skal utstedes samsvarsærklæring ved prosjektering,utførelse,endring av elektriske anlegg.
Men hvor er egentlig skillet? Jeg påstår at jeg ikke trenger å utstede samsvarserklæring ved feilsøking, reperasjon, bytte av defekt utstyr. noe mer?
Løst
Hei.
Vi har fått ut en motor til en kompressor vi skal beregne kabel, motorvern og vern til. På merkeskiltet står som følger;
230 V 3 fas AC
17,8 A
4,8 kW
cos fi = 0,85
1700 o/min.
Er det jeg som tuller, eller henger ikke dette merkeskiltet på greip i det hele tatt?
Løst
Vi fikk en noe spesiell forespørsel om å legge opp noen stikkontakter i en privat turbuss til belysning, kjøleskap, stereo, TV, uttak for bærbare PC-er etc.
Er det bare for oss å ""late"" som dette er et hus og følge NEK 400:2010?
Forsyningen er en 24VDC - 230VAC inverter med internt 10A vern på 230V siden.
Så dette blir jo da en installasjon ""uten vern"", da inverteren kutter lenge før kabelen går i overlast.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.