| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Kan man bruke 3x16mm2 PFSP som inntakskabel på 400V anlegg?
PEN-leder blir jo kun skjerm, og ikke en ""egen"" fullverdig leder?
Løst
Drifleder skal utpekes står det i fse forskriften paragraf 6 for lavspenningsanlegg men spørsmålet mitt blir om feks en meny butikk uten EL folk ansatt trenger dette? Jeg kan ikke se at en meny butikk faller under virkeområdet til fse forskrift og derfor heller ingen krav til driftleder ville jeg tolket det?
Løst
Hvordan får godkjenning som skipselektriker? Har forespøsel om å være installatør på en nystartet innstallasjonsbedrift. Jeg er installatør gr. L og H. Men det er også behov for godkjenning for maritime anlegg, da dette firmaet er relatert til et skipsverksted. Jeg har 6 års fartstid på en kabelbåt, hvor jeg også fungerte som skipselektriker.
Hva må jeg gjøre for å kunne bli godkjent som faglig ansvarlig for 220 / 400 V installasjoner på båt?
Løst
Er det noe løsning å trykke halveis flat et 16mm rør til føler på bad?
Slik at rører ikke bygger noe ekstra?
Elleer bør jeg finne et 10mm rør?
Hva blir gjort? Har vært med på bruke 16mm rør til føler før.
Dette er ikke problem hvis en alikevel skal støpe mye.
Men nå står jeg over lavtbyggende prosjekt der skal støpe minst mulig.
ca 2,5cm
Løst
kan noen forklare meg hva oppstrøms og nedstrøms bertyr ?
Løst
I forbindelse med en el. elinstallasjon i en hagestue, der det skal være allpolig bryter inne og ute for betjening av lys montert i tak, lurer jeg på hva som blir den beste løsningen? Må man sette inn et allpolig rele ellers finnes det allpolige vekselvendere?
Løst
Hei
Ifb med egen bolig som skal jeg bygge en kjeller i Jackon thermomur 350mm. Ca 1/3 av kjellerplanet skal være garasje. Garasjedelen blir 49,9m2 og blir støpt med Jackons thermomur 350mm.
Jeg skal jo selvsagt ha strøm enfas/trefas og belysning i garasjen.
Mitt løsningsforslag er som følger;
Legge tilførselene til garasjen via støpt plate og bøye opp stive rør der hvor thermomuren blir stablet opp, og stikke rørenden 90 grader ut av thermomuren. Etter støping freser jeg spor til rør på vegg og opp til etasjeskiller og videre ut i taket.
Benytter elko brannbokser for vegg (stikk, bryter) og brannbokser for tak (takarmaturer). Alle vegger/tak kles med et lags gips. B30 krav.
Vil dette tilfredstille brannkravene? Takarmaturene vil da bli montert over brannboks for tak. Må eventuelt gå igjennom lokket på boksen med kabelen for å gå inn i armaturene. Sånn jeg har forstått elkos brannbokser er det en ekspanderende pute i boksen som er selve brannsikringen. Lokket har ingen funksjon ift brannsikring.
I tillegg ønsker jeg å sette opp en trefas stikk i garasjen. Kan jeg montere denne rett på oversiden av en veggboks og gå ut av lokket på brannboksen med f.eks en PFXP rett opp i PH kontakten?.
Har aldri lagt skjult installasjon i brannvegg tidligere så dette
er jeg litt usikker på. Skal også ringe Elko en av de kommende dagene. Pga renhold i garasjen ønsker jeg ikke å ha åpen installasjon
Løst
Berøring spenning i IT nett: 2mA x kVA i trafo x overgangmotstand til jord.
F.ek:s berøring spenning er under 50V.
Hvorfor er det 130V mellom fase og jord i stikkontakter når vi måler det?
kan noen fortelle meg det?
Løst
Hei.
Blir ikke helt sikker på hva som er kravet til nipler for EXd kapslinger over 2 liter, sone 1, og gassgruppe IIB.
Blir det kompresjonsnippel, eller blir det compound-nippel.
I Trainors kursbøker (2007) står det om kompresjonsnipler:
Niplene tillates ikke benytte i Exd kapslinger, som har et volum over 2 liter, og som er plassert i IIC atmosfære. Hva med IIB?
I NEK 420-2 10.4.2 Valg av kabelinnføring:
Flytskjema her viser at du skal bruke compound-nippel(e), hvis sone 1 over 2 liter, og gassgruppe IIB. Stemmer ikke det?
Er det så at allikevel finnes det div. kompresjonsnipler som takler alle soner,kapslingstørrelser, og gassgrupper?
Svar mottas med glede:)
Løst
Skulle koble til hdmi kabelen fra tv-tuneren til forsterkeren. Kjenner da at jeg får et lite støt når jeg er er borti hdmi ""pluggen"" og har andre hånden på forsterkeren. Måler spenningen mellom hdmi kabelen og jord, og får 70V AC. Hvorfor denne spenningen? Måler meg til at spenningen kommer fra skjermen til parabolsignalet. Noen ide om hva som er grunnen til akkurat 70V AC, og hvordan det er spenning på den skjermen?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.