Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Gulv-varme i badegolv.

Hei!
Jeg har en kunde som ønsker golv-varme i et badegolv han skal rehabilitere, da han har golv-belegg uten golv-varme pr.dags dato.
Hva vil være den mest økonomiske måten å få golv-varme på?

Spurt ${formatDate(1320532140)}
Løst Løst
Automasjon
Ez og Er

Hva står Ez og Er for.
Skulle gjerne hatt litt mere konkret svar enn det jeg trur det er, altså: % av nominell strøm på f.eks. trafo for å finne startstrøm eller no sånt.

Spurt ${formatDate(1320407940)}
Løst Løst
Berøringsspenning

Hva er avgjørende for berøringsspenningen?

Spurt ${formatDate(1320268380)}
Løst Løst
Utkobling 1.jordfeil IT-system

Premisser:
- Installasjon galvanisk tilknyttet allment IT-fordelingsnett
- Hovedkurs, eller forbrukerkurs større enn 32A

Problemstilling:
Hvilke krav stilles til utkobling av 1.jordfeil hvis beskyttelsestiltak beskrevet i NEK400-4-411:2010 skal benyttes?

(Jeg kan ikke finne dette spesifisert i 411.3.2)

Spurt ${formatDate(1320343260)}
Løst Løst
Ex
Lodding i EX kretser

Hei

Er det lov og lodde/utføre reperasjoner på EEx ia IIC T5 kretser uten og være godkjent Ex verksted.

Lurer også på om det er lov og bytte ett batteri som er loddet på en printplate i en Exd kapsling

Spurt ${formatDate(1320153060)}
Løst Løst
Installasjon i egen bolig

Hei

Jeg har tatt et FSE kurs nå og her derfor kikket litt nærmere i lover og forskrifter og har derfor et spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Jeg arbeider i dag som Driftsingeniør innen Navigasjon i Avinor.
Jeg er utdannet Avionikker og har fagbrev (Radioavionikker), dette fagbrevet er slik jeg ser det å anse under gruppen elektrofagarbeider.

I forskriftene om krav for elektrofagfolk (veiledning) $11 står det at den som er elektrofagarbeider og som har kompetanse i henhold til $13 kan utføre installasjon i eget bolig.
I $ 13 står det igjen at elektrofagarbeider som har utdanning i et fag vil kunne utføre selvstendig arbeid på elektriske anlegg innenfor beslektede fagområder dersom vedkommende kan dokumentere relevant tilleggskompetanse.

Jeg har i min grunnutdannelse som avionikker Grunnkurs elektro og har også Vk1 elektronikk, VK1 Avionikk og VK2 Avionikk. Jeg har 2 år i lære i avionikk fag, og 4,5 år praksis som fagarbeider og seinere teknikker i Braathens. I grunn utdannelsen fra skolen ligger installasjon som en del av den praktiske og teoretiske opplæringen og jeg har karakter i dette faget. Jeg har i tillegg arbeidet 1 år i en bedrift som bygget tavler med svak og sterkstrøms koblinger. Har kurs fra Trainor i EX og EXi, og nå FSE

Er dette å anse som nok relevant kompetanse for at jeg kan foreta elektroinstallasjon i min egen bolig?

Eller kan jeg bare skifte kontakter og brytere i henhold til $14?

Hilsen

Trond Sommerstad

Spurt ${formatDate(1320243660)}
Løst Løst
Krav til minimum tid opplæring FSE?

Hei, jeg ser igjennom forskjellige kurstilbud på nett i forbindelse med FSE lavspenning (for elektrofagfolk) og ser at kurstid varierer fra 3 til 7 timer.

Er det noen satt norm om kursets varighet eller er dette opp til kursarrangør?

Et annet problem jeg har er at vi har en person her på lab som henter in kurs og slikt for bedriften, hun har nå satt i gang et FSE kurs for instruert personell og mener dette er godt nok for oss på vedlikehold som er elektrofagfolk (hun sier at arrangør også sier dette). Jeg protesterer såklart på dette og mener det er myntet på personer som kun skal inn i skapet for å sette på en skring/motorvern igjen.

Hadde vært fint med litt input her fra andre.

Spurt ${formatDate(1320241500)}
Løst Løst
Ex
IS-loop: barriere i begge ender

Hei,

Jeg skal beregne en IS-loop hvor det står en barriere i hver ende.
Hvordan går man fram for å beregne dette sammenlignet med å ha en sensor i andre enden?

Spurt ${formatDate(1320147960)}
Løst Løst
Terassevarmer. Egnet til snøsmelting?

Hei. Jeg har tenkt å legge fliser på balkongen min. Den måler 2,5 x 5 meter. Isåfall så blir varmekabler noe jeg vurderer for å smelte snøen og sette opp en terassevarmer.

Men kan terassevarmer alene fungere bra som snøsmelting slik at jeg kan droppe varmekabler eller vil dette fungere dårlig?

Spurt ${formatDate(1319979420)}
Løst Løst
Varme arbeider
Utenlandske kursbeviser gyldige i Norge ?

Er Svenske/danske kursbebevis godkjente i Norge ?

Spurt ${formatDate(1320091260)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.