Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.
Skal signalbrytere levert og montert i et
Eex eid skap(som igjen plasseres i sone 2)forsynes via barrierer?
Løst
Vedrørende valg av Exe nippler lurer jeg på om forskriftene sier noe om hvilke nippel som skal brukes til forskjellige kabel typer.
F.eks. armert kabel i nippel for uarmert kabel.
Bryter det med forskriftene?
Løst
Har problemer med noen små magnetventiler, der Ex-merkeskiltene på spolen fort faller av eller blir ødelagt. Produsenten vil ikke levere nye merkeskilt, da disse er gått ut av produksjon. Jeg har forstått det slik at man kan lage nye merkeskilt selv. Spolene er ganske små, så det er begrenset hvor mye opplysninger som kan skrives inn på skiltet. Hvilken informasjon må stå på skiltet? Dette er gamle ventiler, som verken har ATEX eller CENELEC merking. De er merket Ex s G5.
Løst
Jeg har en boks i klassifisert område som er merket som følger:
Class I , groups B,C & D
Class II, groups E,F & G
Er denne boksen tillatt brukt? Den har nå vært i drift i 25år..
Løst
Jeg har en boks lignende Ex-d med pakning hvor det utvendige skiltet er forsvunnet , Innvendig er forøvrig skiltet inntakt med følgende info:Eexia IIc T6, Baseefa no. Ex 86 B2332X, max amb. temp. 45`c.
Er tilstrekkelig med dette innvendige skiltet , eller må jeg få laget et nytt for montering utvendig? Hva innebærer X i sertifikatet?
Løst
Er det mulig at en mobiltelefon kan skape en gnist som videre kan skape en eksplosjon ved fylling av bensin. Nå mener ikke jeg at batteriet kortslutter eller lingnende, men at selve antennen kan gi ut en sterk nok gnist når et ringesingnal blir motatt eller man ringer fra mobilen
Løst
Hvilke krav stilles det til prov. EX utstyr vedr. tidsintervall på sjekk/vedlikehold av utstyret. Hvis f.eks en provosorisk ex tavle er sjekket ut og funnet ok hvor lenge kan den ligge på lager før den må sjekkes igjen ?
Løst
Vi har mottatt nyutviklet CRT for utprøving(Casing Running Tool). Dette er utstyrt med trådløst kamera, og vil bli montert over åpent hull på drillflor. Kamera etc. ser ut for å ha riktig sertifisering, men batteripakken som følger med er montert i en EX box, denne er merket med flg: EX II 2 G, samt EEx ed IIC T6, samt IP 23 !! og inneholder 1 stk 12 V batteri med kabelsko som tilkobling. Vil dette være lovlig? Vi er i åpent hull med mye gass/ sone 1
Løst
Jeg har en motor med gir som har følgende merking:
Motor: Ex II 2G, EEx de IIB+H2 T4
Gir: Ex II 2GD, EEx ck IIB T3 190°C
Merking av motor er OK, men hva menes med merkingen på giret?
Hva står ""ck""?
Kan dette giret brukes i områder hvor det kan være hydrogen tilstede (IIC) ?
Løst
Hvor i forskriftene/normene finner jeg krav vedrørende bruk av inviduell screen for Exi kretser? Jeg forstår det slik at det har vært en innskjerping vedrørende bruk av inviduell sreen kontra common screen som var tillatt tidligere.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Sverre Isaksen
Senior Instructor
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.