Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Nedtrapping av faseledere.

Hei

Jeg driver og pusser opp hjemme, og har behov for en ekstra kurs i stua. Planen er å trekke en ekstra kurs i samme rør som eksisterende stue-kurs. Da dette ikke er noe jeg har drevet så mye med, så ble jeg litt usikker. Jeg skal trekke 4x4mm2 + felles 4mm2 jord, og sikre dette med 15A JFB. Men så oppstod det litt usikkerhet, har jeg lov til å trappe ned igjen til 2,5mm2 på faselederene etter at disse er blitt splitta? Jeg har sparra litt med en kollega, og vi klarer ikke å se hva som skulle gjøre at dette ikke skulle være greit. Men tenkte jeg ville dobbeltsjekke her.

Spurt ${formatDate(1477418719)}
Løst Løst
Beskyttelse av kabel etter transformator

Hei.

Vi skal installere en transformator på 10kVA fra 415V til 1000V. Etter transformator er det lagt en PFSP 3x50mm2 AL. Vi setter et overbelastningsvern i enden av kabel. Den er 450m lang.

Det er installert jfb. på 30mA og et 16A vern før transformatoren.

Kabelen er forlagt i rør i bakken i ca. 400 av de 450 metrene, resten er åpen inst/kabelbane.

Må denne kabelen være dobbelisolert eventuelt forlagt i rør som gir en dobbelisolasjon? Slik vi ser det er ikke kabelen beskyttet mot kortslutning etter trafo og trenger dobbel isolasjon.

Spurt ${formatDate(1477393379)}
Løst Løst
Ik2pmin / momentant utløsning

Hei.

Vi har montert 2 stk kombidampere på et industikjøkken. Disse er montert på hver sin 100A knivsikring.

IK2pmin som blir målt når vi tar sluttkontroll på kursen, er 488A. Vil disse knivsikringene oppfylle krav til momentant utløsning, eller må det skiftes til effektbrytere hvor I5 (?) kan stilles ned?

Ville satt pris på en teknisk forklaring på dette, slik at det eventuelt kan forklares videre til kunde.

Spurt ${formatDate(1477379814)}
Løst Løst
Krav til faglig leder for lærlinger

Hei

Er det noen som kan svare på om det stilles noen krav til at, faglig leder/instruktør for lærlinger i elektrofag/automajon, må ha hatt fagbrevet i en viss periode, før de kan drive med opplæring av lærlinger?

Har hørt rykter om at du må ha minst 2år praksis etter fagprøven, før du kan drive med opplæring av lærling?

Finner ingen ting om dette i opplæringsloven, det står bare at personen må være kvalifisert og bedriften må være godkjent av fylkeskommunen...

Spurt ${formatDate(1477334859)}
Løst Løst
NEK420 explosjonsverndokumnet

Hei, bak i boka er det sjekkliste for kontroll av eksplosjonsvermdokument. Den refererer til en norm el. som følger:

Finnes beskrivelse av arbeidssted og

Arbeidsområder [se kap. 6.3.1]?

beskrivelsesituasjonsplanstedbeskrivelse

planer over rømningsveier

Har vanskelig for å finne hvilke norm/tillegg evt. veiledning den refererer til?

Noen som har et tips?

Spurt ${formatDate(1477038675)}
Løst Løst
Nødstrøm eller reservestrøm

I hvilke tilfeller faller trer kravene i NEK 400-5-56 i kraft?

I et prosjekt er det installert et dieselaggregat, med tilhørende tavler, stigere, osv. Systemet er definert som reservekraft, men forsyner blant annet trykkøkningspumper for sprinkleranlegg, brannheis, og røykventilasjon. Skal ikke dette da heller defineres som nødstrøm?

Nek 400 560.7.1 sier at "Kurser for nødstrømsystemer skal være uavhengig av andre kurser".

I overnevnte eksempel er tavle for reservekraft plassert i samme rom som tavle for normalkraft. De står på hver sin langvegg med mindre enn 2 m avstand. Det er ikke slukkeanlegg i rommet. Er dette i tråd med NEK 400, med tanke på krav om uavhengighet til andre kurser?

Spurt ${formatDate(1476967437)}
Løst Løst
Sette i stand gammelt sagbruk

Vet ikke om dette er riktig plass å lufte dette på, men jeg gjør et forsøk.

En kunde av meg har et gammelt sagbruk fra starten av 1900 tallet med Elmotor som han ønsker å vise frem til skoleklasser og lignende. Sagen skal startes under fremvisningen, og i den forbindelse ønsker han at jeg går over og oppretter nødstoppline slik at sikkerheten økes. Det er 2 store sagblader som går på elmotoren, og jeg føler meg ikke kompetent til å si at sagbruket er sikkert nok. Det må nok evt. monteres noe mekanisk avdekking rundt sagblad/reimer.

Hvem kan evt. kvalifisere sagbruket ihht maskin direktivet? Trenger dette en CE godkjenning?

Spurt ${formatDate(1476953492)}
Løst Løst
Jording

Er det lov å bruke eksiterende vannrør som ikke er fjernet som hoved jord ? Hvis man vet at den har god nok overgangsmotstand å man ikke kan grave den vekk fordi den går under platen på huset.

Spurt ${formatDate(1476953298)}
Løst Løst
Klemme automatsikring

Er det kun leverandørens utstyrsdokumentasjon som regulerer hvor mange ledere det er tillatt å koble inn på klemmene på ett vern (automatsikring el.l.), eller er dette sagt noe om i NEK?

Spurt ${formatDate(1476873302)}
Løst Løst
"Bedriftselektriker" for: EKOM - NEK 700: Kablingssystemer og kommunikasjonsnett

Finnes det en registreringsordning/plikt for overnevnte?

Bedriftselektrikere (Gr.L) er jo som kjent nå registrert hos DSB.

Og hvilke regelverk er gjellende for den som blir registrert?

Spurt ${formatDate(1476789160)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.