Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Jeg skulle male stuen min i dag og jeg tok av frontene på stikkontaktene og bryterne i stua. Men jeg var så uheldig å komme borti strømmen i en av dem. Et kvart sekund kanskje før armen min nesten automatisk trakk seg vekk. Jeg har aldri fått støt før og er litt redd. Det var skikkelig vondt. Men jeg føler meg ok nå. Men jeg googlet det og jeg ser at folk drar på legevakten med slikt. Er dette noe jeg bør være bekymret over?
Løst
Hei
Har et tilfelle der eg ønsker å legge inn tele/data/antenne fra skapet på utsiden (NEK399)og inn til et svakstrømsskap under sikringskapet. Hytteutbyggeren ønsker ikke dette og vil ha et rør ut på vegg i møne og rett i tven. Da vil det ikke gå noe rør fra "nek399 skapet" og inn i hytta. Er dette nok?
Løst
HeiDet ble montert radiatorer, og i den forbindelse ble det lagt kobberrør som tilførsel til disse. Dette ble montert i 2011. Det er ujordet stikkontakter i disse rommene, og ved en elsjekk sa montøren nå at det skulle vært skiftet til jordet stikk, da rørene går like ved stikkontaktene. Lurer nå på om dette er et krav? Huset ble jo bygget i 1997, og det ble jo da bare brukt ujordet på stue og soverom?
Løst
Har lest gjennom NEK 400:2014 og normguiden 2014, normguiden spesifiserer at skjøting av ledninger i kanal ikke er lov. Det gjør den både i 521 og 526. Men finner ikke så "streng" vurdering i NEK. Så sant leverandøren skriftlig tillater dette, samt at ytre påvirkninger er normale ser jeg ingen grunn til at wago-koblinger ikke kan ligge løst bak deksel (uten koblingsboks) som krever verktøy og som har tilstrekkelig kapslingsgrad. Ser da heller ikke behov for strekkavlastning av installasjonskabel.
Noen tanker rundt dette?
Løst
Eg har kjøpt et prospekt i et leilighetsblokk i Oslo, skal stå ferdig om 2år.
Tegningen eg har fått ved kontrakta viser ingen stikk der TV har tenkt å stå.
Videre så leser eg i kontrakta at en kan som tilleggsoppgradering velge å innstallere stikk til TV for 6000kr.
Er ikke dette hjemla i både nek 400 og Tek 10 at ved bygging av bolig og enheter som leiligheter, så skal det legges opp 6 uttak til der TV er tiltenkt.
Kan en utelate dette ? En kan dra det litt på spissen og si at da vil eg heller ikke betale for komfyrvakt for det velger eg vekk.
Noe eg ikke har fått med meg her, synspunkter?
Eg har skrevet kontrakt på standardpakke og da forventa eg at stikk til TV er inkludert!
Løst
Hei,
har spm. vedr batteribackup. I dette eksempel tilknyttet likeretter. Hvordan fastslå backuptid på batteribank/ banker basert på laststrøm og batterisbankenes Ah? Spør vel egentlig om en formel for utregning :-)
La oss til eks. si at vi har en 12V streng på 4 batt. koplet i serie slik at vi har 48V spenning, der hvert enkelt batt. er 90Ah. Vi har en laststrøm på, eksempelvis, 18A. Hvor lang backuptid vil vi ha med disse kriterier lagt til grunn?
Takker for svar!
Løst
Var hos en kunde som skulle pusse opp kjøkkenet. Der så jeg at det lå en 2,5mm2 PR fra komfyrstikken og bort til en enkel stikkontakt for varmtvannsberederen. Jeg tenkte først at dette ikke er lov, men begynte å tenke litt etter at jeg snakket med en kollega.
For kortslutningen så går det som regel bra, men det er overbelastningen spørsmålet går på. En får ikke til å trekke mer enn 16A fra en stikkontakt, så sant man ikke bruker forgreiner. Det er ikke noe utstyr som trekker mer enn 16A. Videre så står denne stikkontakten inne i kjøkkenbenken, den er enkel og varmtvannsberederen er støpslet inn. Det er altså liten sannsynlighet for at den blir brukt til noe annet.
En løsning kunne være å sette opp 16A sikring før stikkontakten, men jeg ser jo argumentet at det skal ganske mye til for at det trekkes mer enn 16A ut fra den stikkontakten.
Løst
Noen spørsmål til fremlegging av kurser til komfyr+platetopp. For nye hus så er det en grei sak, men for oppussing av kjøkken prøver man mest mulig gjenbruk av eksisterende installasjon. En løsning kan være å beholde sikring og kabel, og heller sette opp enda en 25A stikk eller 16A sikring før en vanlig stikkontakt.
Standard løsning når det er induksjonstopp er at en legger to kurser. En for komfyren og en for platetoppen. Er det samme behov når det er keramisk platetopp? Eller kan man ha det på samme 20A kurs?
Om man har 25A skrusikring så er vel det nok for å drive en komfyr og induksjonstopp?Hva om man har 25A automat?
Løst
Man kjenner et lite ubehagelig strømstøt (ikke statisk) fra chassis på datamaskin (jordet), og stereoanlegg (jordet). Disse er plugget inn i ujordete stikkontakter på stuen. Det er jordfeilbrytere på alle kurser, som er testet. Stuen er flislagt i en kjeller med varmkabler (som er avstengte). Måler uansett full jordslutning på trafokretsen, som er meldt til nettselskap. Her er den åpenbart en potensialforskjell, derfor mener jeg problemet blir løst ved å skifte stikkontakter til jordete og i tillegg sjekke husets jordingsanlegg. Det er ikke jorfeil i huset, eller på utstyret. Er det en kapasitiv strøm som skyldes strømstøtet?
Løst
Jeg skal legge opp et lite elektrisk anlegg i båten min. Jeg har en 300W inverter for å få 220V på batteri og dynamospenning på sjøen og mulighet for å veksle over til landstrøm når jeg er i land.
Jeg trenger da en DPDT vekslebryter hvor jeg kan veksle mellom utgangen på inverteren eller tilførsel fra skjøteledning fra land. Vi snakker maks 16A enfas og helst IP67. Noen som har noen tips der ute? (En kontaktor skal bryte 12V tilførselen til inverteren og trekkes med styrestrømmen fra landstrøm når det kobles på. Så slipper den å stjele strøm fra batteriet imens)
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.