Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Tenkt reelt scenario: Det legges opp 10A vanlig stikk for lading av el-bil, med kl B jordfeilbryter. Stikk blir benyttet til f.eks vannpumpe el.l med jordfeil - vil da en kl.B-bryter løse ut på denne feilen? Dersom svaret er nei - hvordan sikrer vi da en utvendig stikk som er tenkt for el-bil men som ikke har noen sperre mot annet utstyr med schuko-plugg? Noen forslag??
Løst
Hei.
Hva sier forskriftene om virksomhet som skal utføre arbeid på offshore installasjoner?
Gjelder samme krav som i FEK? Egen installatør, registrert i elvirksomhetsregisteret osv?
Løst
Hei, jeg er elektrolærer for vg2-elenergi, og så er jeg elektroinstallatør(reg. i elvirksomhetsregister). Jeg kunne ønsket meg et tydelig svar på om det er forsvarlig at klassen min opprettet en ungdomsbedrift (elektrobedrift), der jeg i skoletiden "leier" de inn til å f.eks ta en garasje sammen med meg? (jeg har et enk). De har fått fse-opplæring, de har hatt over 1år med kobling, de har fått grundig gjennomgang av arbeidsoppgavene, vi jobber spenningsløst, alt er risikovurdert, alt de gjør er under tilsyn av installatør. Høres dette innenfor ut i forhold til fek?
Løst
Vet at dette muligens blir feil sted å spørre, men må starte et sted, etter å ha leitet meg i hjel etter info.
Noen som vet og kan beskrive elektrotekniske utfordringer ladeutstyr for elektriske biler kan skape for de ulike forsyningsnettene vi har i norge, særlig med tanke på forholdet mellom normallading og hurtiglading.
Eller om noen vet hvor jeg kan finne slikt?
Takk
-Preben
Løst
Ønsker en avklaring om en "bedriftselektriker" (oppfyller FEK §7 3.ledd) ansatt i et moderselskap kan inneha det faglige ansvaret for drift og vedlikehold også for datterselskaper som er registrert som selvstendige enheter.
Det samme spørsmålet gjelder også om vedkommende oppfyller FEK §7 1.ledd. Kan han da ha det faglige ansvaret for utvidelse ved flere underenheter av hovedvirksomheten han er ansatt i, når underhetene er registret som selvstendige.
Håper noe skjønner hva jeg mener og kan svare på dette :-)
Løst
Hvordan skal man tolke utstyr på kjøkkenbenk med tanke på "fast" plass?
NEK 400 - 823.537.03 sier at man har minimumskrav til 2 uttak pr 2 meter kjøkkenbenk/vegg. I tillegg skal alt utstyr med sin faste plass ha eget uttak.
Noen kjøkken har kanskje integrert micro og kaffemaskin, mens andre vil ha dette stående på kjøkkenbenken på sine "faste" plasser.
F.eks 4 meter kjøkkenbenk med en dobbelstikk på vegg og en dobbel stikk i benkarmatur: Har man da frittstående mirco som bruker ett uttak og kanskje skjuler det andre uttaket i den doble stikken, står man igjen med et dobbelt uttak i benklys som skal forsyne kaffetrakter og resten av kjøkkenets strømkrevende apparater.
I tillegg er mange kjøkken utformet slik at de kan ha flere "oppdelte benkeplater" der man på enden av benk får et felt ved siden av koketopp på 80-100cm som ikke får noe stikk. Kravet til 2 uttak pr 2 meter kjøkkenbenk har man oppfylt på andre siden av komfyr.
Innspill og tolkninger mottas med takk.
Løst
Hei,
Klassifiseres PN lagt i K-rør mellom hovedskap og underfordeling som Klasse 2 eller må selve kabelen ha dobbel isolering?
Løst
Har en bolig med rør i rør.på vaskerommet ligger det 2 meter med kobberrør mellom samlestokk og ei kran. Trenger man jorde denne?
Løst
Har tatt installatørpapirene og startet eget selskap. Har ikke fått såpass sving på kundemassen at det er stort å leve av enda, og utgiftene knyttet til å holde på er forsåvidt større enn inntektene på nåværende tidspunkt.
Trenger som alle andre å utlevere god dokumentasjon på jobbene jeg gjør. Har tidligere gode erfaringer med FebDok, men har enda ikke sett meg råd til å ta den relativt store utgiften som programmet vil representere for et selskap med relativt lav omsetning. Det å skulle beregne selv er selvfølgelig en mulighet, men sånn som jeg ser det vil det bli veldig arbeidskrevende å skulle produsere dokumentasjon på linje med det FebDok kan levere med relativt liten arbeidsinnsats. Siden det ikke er vanlig å fakturere kunden spesifikt for den lovpålagte dokumentasjonen blir det altså et spørsmål om hvor mye tid jeg skal "kaste bort", kontra bruke på FebDok. Nelfo-medlemskapet som kreves for å få rabattert pris spiser opp rabattsummen som innrømmes ved kjøp av FebDok som Nelfo-medlem, så programmet vil i praksis koste 16-17000 eks. mva i engangskost uansett. For et stort selskap vil det være en enkel kostnad å forsvare, men for et lite selskap stikker regninga litt mer.Så til spørsmålet: Har noen tips til et alternativt program til FebDok som ikke nødvendigvis koster skjorta, eller er det sånn at Nelfo har monopol på slike programmer?
Tanken med å legge ned litt innsats i et Excel-oppsett med makroer har også streifet tanken, men det vil både ta mye tid og kanskje ikke oppfylle de kravene til dokumentasjon som kreves - har noen vært borti et slikt excel-oppsett før?
Løst
§9 Den som kontrollerer andres elektriske anlegg, skal oppfylle vilkårene i § 6 første ledd og ha minst tre års relevant praksis fra bygging og vedlikehold av elektriske anlegg etter endt utdanning, eller oppfylle vilkårene i § 7 første ledd.Den som har det faglige ansvaret for kontroll av elektriske anlegg skal oppfylle vilkårene i § 7 første ledd.
§6 Den som oppfyller kravene i § 7, kan utføre til- og frakopling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg.
Kan person som oppfyller disse krav både utføre kontroll, og skifte komponenter hos andre. likt med likt. osv
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.