Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Tenkt reelt scenario: Det legges opp 10A vanlig stikk for lading av el-bil, med kl B jordfeilbryter. Stikk blir benyttet til f.eks vannpumpe el.l med jordfeil - vil da en kl.B-bryter løse ut på denne feilen? Dersom svaret er nei - hvordan sikrer vi da en utvendig stikk som er tenkt for el-bil men som ikke har noen sperre mot annet utstyr med schuko-plugg? Noen forslag??
Løst
Hei.
Hva sier forskriftene om virksomhet som skal utføre arbeid på offshore installasjoner?
Gjelder samme krav som i FEK? Egen installatør, registrert i elvirksomhetsregisteret osv?
Løst
Hei, jeg er elektrolærer for vg2-elenergi, og så er jeg elektroinstallatør(reg. i elvirksomhetsregister). Jeg kunne ønsket meg et tydelig svar på om det er forsvarlig at klassen min opprettet en ungdomsbedrift (elektrobedrift), der jeg i skoletiden "leier" de inn til å f.eks ta en garasje sammen med meg? (jeg har et enk). De har fått fse-opplæring, de har hatt over 1år med kobling, de har fått grundig gjennomgang av arbeidsoppgavene, vi jobber spenningsløst, alt er risikovurdert, alt de gjør er under tilsyn av installatør. Høres dette innenfor ut i forhold til fek?
Løst
Vet at dette muligens blir feil sted å spørre, men må starte et sted, etter å ha leitet meg i hjel etter info.
Noen som vet og kan beskrive elektrotekniske utfordringer ladeutstyr for elektriske biler kan skape for de ulike forsyningsnettene vi har i norge, særlig med tanke på forholdet mellom normallading og hurtiglading.
Eller om noen vet hvor jeg kan finne slikt?
Takk
-Preben
Løst
Ønsker en avklaring om en "bedriftselektriker" (oppfyller FEK §7 3.ledd) ansatt i et moderselskap kan inneha det faglige ansvaret for drift og vedlikehold også for datterselskaper som er registrert som selvstendige enheter.