Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

kortslutningsmåling

Kva måles ved måling av kortslutningstrøm?

Er det fra der du stikker målepinnene inn og gjennom vikling i trafo? I såfall, kordan beregner aparatet kortslutningstrøm mtp at det er generator som bestemmer kortslutnigstrøm?

Spurt ${formatDate(1445888006)}
Løst Løst
Ny kurs til bod, 16A 400v CEE stikk/Elbil

Har bestilt meg elbil og må gjøre litt endringer på kursen til boden.

Pr i dag står det en 10A kurs til boden som også er tilkoblet bad og noen ekstra stikk. Da dette blir alt for lite tenker jeg å gjerne boden fra denne kursen og sette opp en 16A 4p automatsikring som tilkobles en 5x2.5mm^2 pfsp/pfxp kabel ut til bod. Der vil jeg fordele CEE stikket på en 16A 4p type b jordfeilautomat og sette opp en 10A sikring til forbruk(en fase).

Er det noe problemer ift mitt oppsett eller kan det utføres på denne måten?

har TN nett.

Spurt ${formatDate(1445869079)}
Løst Løst
Adgnang og låsing beskyttet hoyspentanlegg og lavspentanlegg

Hei,

Jeg besøker bedrifter hvor det finnes romer med beskyttet høyspentanlegg eller lavspentanlegg.

Skal disse rommene var låst?Hvem har adgang til disse rommene?Kan ekstremal personell ha adgang til disse rommene? i så fall må det være med autorisert personell?

Mvh

Jacques

Spurt ${formatDate(1445798370)}
Løst Løst
Forsinket jordfeilbryter varmekabel bad

Hei

Er det lov å bruke forsinket jordfeilbryter (f.eks. 30 ms) på et bad, dersom det er en liten jordfeil i varmekabel?

Spurt ${formatDate(1445616571)}
Løst Løst
Installere en ny kurs

Hei, står det noen plass hva som er minimum tverrsnitt på ledning mellom sikringer. Tenker da på montering av en ny 16A kurs i en tavle. Så for eksempel da benytte PN 4mm2 som tilførsel til den nye sikringen. Eller må man benytte samme tverrsnitt som målersløyfe/samleskinner med tanke på kortslutning?

Spurt ${formatDate(1445612433)}
Løst Løst
Låsbar utførelse for bryter til bereder

Har et spørsmål. Nylig vært på NEK-kurs, der det ble informert om at betjeningsbryteren for berederen må være låsbar. Evt at sikring benyttes som betjeningsbryter ved egen kurs. Er dette tilfelle, og evt, hvor står dette hjemlet i normen? Ut ifra 823.55 er det ingenting som beskriver dette.

Spurt ${formatDate(1445516237)}
Løst Løst
Jording

Jeg lurer på om det er mulig og benytte seg av jording som ligger i en grid under bygning til og utjevne stort utstyr som står oppå en betongplate ? Du vil da koble sammen 2 stk jordingspotensiale som ringjord og utjevningsforbindelse i utstyr som står fastmontert til gulvet. Kan vi koble dette til en jording ?

Spurt ${formatDate(1445516060)}
Løst Løst
Gamle tøykabler

Noen som vet om tøykabler kom med aluminiumsledere?

Hvilke kabelprodusenter produserte strømkabler her i norge frem til ca. 1960?

Tenker da tøykabler og oljekabler

Skulle hatt en slik liste basert på utstyr/kabler fra gammelt av her i Norge, noen som vet om dette eksisterer?

http://home.swipnet.se/elsamling/kabeloklammer1.htm

Spurt ${formatDate(1445514882)}
Løst Løst
Overspenningsvern

Er det ett absolutt krav om overspenningsvern i NEK:2014. Er el-planlegger ved en større industribedrift der vi er netteier selv, og vi stiller spørsmål om vi må bruke overspenningsvern ut i produksjonsanleggene våre?

Spurt ${formatDate(1445512736)}
Løst Løst
Analog og digital signaler i samme mulicore

Hei

Er det lov å ha analoge og digitale IS signaler I same multicore kabel?

Spurt ${formatDate(1445509879)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.