Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Dimmensjonering utjevningsleder i hht til 544.2.2

I dette kravet står det utjevningsleder skal være Sb>PE/2. Og over 4(2,5) mm2.

Mitt spørsmål er om dette kravet er gjeldene i forhold til minimum beskytelsesleder i hht til Tabell 54B. Dersom en har en større PE leder en dette kan en da gå ned i dimmensjon selvsagt under forutsetning av at den vil tåle de strømmer som kan oppstå i anlegget?

Er det mulig å si noe om argumentasjonen bak dette kravet?

Spurt ${formatDate(1444742075)}
Løst Løst
nek399 i praksis + diverse TEK10

har noen spørsmål vedrørende NEK399 og utvendig målerskap som eg ønsker å få klarhet i. I følge Renblad 4001 under punkt 8 står det følgende

"8 Krav til kabel, rør og grøft - ved forsyning til tilknytningsskap skal stikkledningskabel være av type TFXP 4x50AL."

Vil dette si att det blir slutt på TFXP 4x25AL som i dag stortsett er standard opp til 63A...? Noen som kan eventuelt begrunne hvorfor?

Videre står det også "ved forsyning av typisk kabelnett skal det ikke forlegges jordledning i stikkeledningsgrøft." Noen som kan begrunner hvorfor, hender i noen tilfeller i praksis att elektrikere kommer for seint på banen til å ligge ringjord i boligens fundament og må dermed gå i grøft - problemsstilling ift det?

Brannvarsling og deteksjonsområde:

I NEK400 2014 er det spesifisert att i bolig skal det monteres minimum 1røykvarsler i nærheten av tørketrommel samt en i hver etg av boligen. Med også henvisning til TEK10.

spørsmål 1: hva er korrekt å gjøre når tørketrommel er plassert på bad (bad/vaskerom i små boliger/leiligheter) plasseres detektor utenfor badedøren?

spørsmål 2: I TEK10 står det att branndetektor skal dekke område oppholdsrom, i praksis vil vell det si samtlige rom, noen som kan tydeliggjøre/definere hva kravet blir? (dersom det er krav??)

- bør/skal det stå detektorer i stue/kjøkken/hall/gang/vaskerom/samtlige soverom ??

Håper på gode svar :)

Spurt ${formatDate(1444677446)}
Løst Løst
Trakt rett inn i bak-kant på sikringsskap

hei!

Er det godtatt å ha trakt for luftspenn rett inn i bak-kant på nytt sikringsskap for å så gå til OV her?

Spurt ${formatDate(1444374222)}
Løst Løst
Type knivsikring i sikringskillebryter

Hei!

Har en skillebryter som er merket med NH00 sikringer, så altså det produsenten sier som skal brukes, men kan en her bruke NH000 sikringer? eller bryter en da forskriftene siden en går bort fra produsentens spesifikasjon?

evt. hvor finner man den forskriften som sier noe om dette?

takk for svar!

Spurt ${formatDate(1444371518)}
Løst Løst
Jordfeilbryter

Hei.

Har en fordeling med en 100A automatsikring.

Fra denne sikringen ligger det en PFSP ut til en trafo, for så å gå videre til et kjøleanlegg.

Sånn som jeg forstår forskriftene må denne trafoen/kabelen beskyttes med en JFB.

Har snakket med Schneider, og de foreslo en 100A, 300mA Selektiv JFB.

Vil denne 300mA jfb oppfylle forskriftene, eller trenger jeg en JFB med mindre merkestrøm?

Spurt ${formatDate(1444295917)}
Løst Løst
Fagprøve - NEK 399-1 versus Luftinntak gammel bolig anno 1985

Heisann folkens. Vet ikke om dette er rett forum for dette spørsmålet, men tar en kjangs da jeg vet dere har masse bra mellom ørene!

Skal opp til fagprøve nå å er ganske usikker på en sak.

Oppgaven jeg har fått utdelt er et TT anlegg med inntak fra luftstrekk i en bolig fra 1985 som skal pusses opp. Jeg har såvidt vært borti tilknytningsskap som var nytt nå i 2015 fra NEK 399-1. Spurte sensor om 399-1 var aktuelt for fagprøven, og han svarte noe a'la "Det er kansje det". Med tanke på at det er luftstrekk og måten "fagprøvebåsen" er satt opp på så skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal ta høyde for dette. Skulle gjerne vist til bilde, men får prøve å forklare: "Luftstrekket" er en skjøtekabel fra ett 3 fase uttak ved båsen. Dette går inn i en servicebryter som står montert på båsen. Ut fra denne bryteren kommer det 3 ledere som går inn i en keramisk inntakstrakt til en mystisk boks inni bod som jeg ikke fikk muligheten til og åpne, men sannsynligvis er det for inntakssikring. Fra denne går det ett rør til tavlen.

Noen som forstår dette? Kan jeg unnvike NEK399-1 med tanke på at det er rehabilitering av ett gammelt anlegg?

Spurt ${formatDate(1444221195)}
Løst Løst
6-stikkontakter ved tv

Veit at her er fleire tråder på dette so eg skal vere kort.

Hytta har 3 plasser med tv. to av dei har 6-veis kontakt. den tredje er plasert oppe, ved taket, i eit hjørne på kjøkkenet. Her blir det plasert ein tv og ein tuner. (muligens tv med innebygd tuner.)

Planen er og bruke dobbelboks med 3-veis stikk og antenne\data uttak.

Eg veit det står står blekk på pappir, "6 uttak", men dette burde vere innafor.

Dette er begrunelsen til og ikkje bruke 6 uttak:

Antennepungt på kjøkken

Det er ikkje montert 6 uttak for tv ved dette pungtet. Pungtet er montert som ekstra/reserve pungt og er ikkje hovedplasering for tv. Kunden er/blir informert om at her skal det bare brukes tv utstyr som krever 2 uttak. Eller så må det ettermonteres tilstreklig antall stikkontakter.

Kravet om 6 uttak for tv er for og hindre utbredt bruk av skjøteledninger.

Noen tanker?

Spurt ${formatDate(1444138189)}
Løst Løst
Tilknytning NEK 399

Netteier leverer en stk. 95m2 Al til 6 mannsbolig. Vil det være en ok løsning å sette opp et koblingsstykke for denne stikkledning og 5 utgående kabler til de resterende tilknytningsskapene i dette skapet? Stikkledning blir jo da trappet ned til mindre tverrsnitt. Netteiers K-vern vil da være K-vern for disse nedtrappede kablene.

Spurt ${formatDate(1444121956)}
Løst Løst
Kortslutningsvern basert på Icn

Hei,

Planlagte å bruke Eaton PLSM-OV56/4 kombivern i sikringskapet. Men jeg ser at Ics ved 400v bare er 6 ka, og jeg har ik3p max ende 7,47 ka. Icn på dette vernet derimot er 10 ka ved 400v. Spørsmålet er da om jeg kan velge dette vernet basert på Icn?

Spurt ${formatDate(1443986142)}
Løst Løst
Bruke PE som leder for høytalere i surroundanlegg. Problematisk?

Jeg har et litt spesielt spørsmål. Jeg trakk en 3x1,5 ølflexkabel i røranlegget mitt for å forbinde høytalerne bak sofaen til surroundforsterkeren min ved TV'en. Jeg tenkte da typisk øreklokker som bruker felles signaljord for høyre og venstre. Men det likte imidlertid forsterkeren min svært dårlig at jeg gjorde (jeg burde ha testet dette først!). Den oppførte seg som jeg kortsluttet utgangene på den og gikk i failsafe (slå seg av). Den krever at høyre og venstre høytaler har sitt individuelle lederpar. Det er null sjanse for å få plass til en leder til i røret, så jeg brukte da el-anlegget sin PE leder som den 4. lederen. Men så kom jeg til å tenke på hvilke risikoer jeg kan løpe på ved å gjøre dette. Forsterkeren er dobbeltisolert type med eurostøpsel. Er jeg bare litt paranoid i retrospekt eller bør man unngå å bruke PE til dette?Det fungerer helt fint og jeg måler ikke noe lekkstrøm på kursen med musikk på. Ikke akkurat en situasjon jeg føler jeg har så mye erfaring på. Hva synes dere?

Spurt ${formatDate(1443917612)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.