Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Kompetanse om senskader ved strømgjennomgang.

Hei.

Hadde et uhell for ca 4 mnd siden, med strømgjennomgang i armen, fra høyre hånd og ut høyre albue.

Det blei ei runde på sjukehus, med sjekk av hjerte og full pakke.

Dette resulterte i at i 3 uker føltes det ut som gikk jeg og bar på et stort glass med vann. Underarmen stod ut i ca 90 grader, mens hånden så ut som det holdt rundt et glass. Tydelig at musklene og sener hadde fått litt juling!

Armen har gått tilbake til normalen, og alle funksjoner er tilbake.

Etter lengre tids fravær fra krevende aktiviteter som sykling ol, så var det på tide å prøve seg igjen. Det ente opp med smerter i underarmen og en hånd som skalv i flere timer.

Så kommer problemstillinga.

Er det noen man kan kontakte, som har litt kompetanse på strømskader, som kan svare på spm vedrørende senskader?

Samtlige leger jeg møtte på både sjukehuset og på fastlegen, måtte fram med læreboka for å se hva som skulle gjøres i forbindelse med skaden. Så def har jeg foreløpig ikke fått noen gode svar.

Det at legene må fram med læreboka, sier noe om at det må være store mørketall i forbindelse med rapportering og legebesøk ved støt og strømskader.

Så hvis noen har noen god råd, så taes de imot med takk!

Spurt ${formatDate(1443784215)}
Løst Løst
Bytte auto mail

Kan dere bytte slik at mailer som sendes auomatisk til axel.moslund@gmail.com. Nå det kommer til kurs påmelding for Aibel DK Heller sendes til Rikke.Poulsen@aibel.com

Spurt ${formatDate(1443776110)}
Løst Løst
Bryter for mekanisk vedlikehold

Det blir sagt at automatsikring kan benyttes som servicebryter for varmtvannsbereder hvis sikringen merkes med servicebryter. Kan noen henvise hvor dette står? Kan dette også benytttes for varmepumper og andre gjenstander som trenger vedlikehold sålenge automatsikringen er i umudelbar nærhet?

Spurt ${formatDate(1443769477)}
Løst Løst
Myndighets krav til opplæring medisinske områder?

Er det noen myndighetskrav til å ha kurs i installasjoner for medisinske områder for den som skal arbeide i disse?

Når en har kurs i installasjoner i medisinske områder er det da noen myndighetskrav på hvor ofte en må oppdatere slike kurs?

Spør pga. en diskusjon om dette med bedriftselektrikere på et sykehus.

Spurt ${formatDate(1443697777)}
Løst Løst
4 dagers uke for installatør

Hei,

Jeg har en mulig case. Bedriften har som et kostnadsbesparende tiltak sagt/spurt om de ansatte vil være med og bidra i disse krisetider. Det er da snakk om å gå ned 20% i stilling en gitt tid, før ny vurdering tas. Dette for å muligens "spare" noen ansatte som ellers kan bli permittert eller oppsagt.

4 dagers uke for installatør, altså 80% i jobb.

Er dette noe som må søkes om til DSB for å eventuelt få en dispensasjon en gitt tid? Ref FEK §5, siste ledd, og veiledning til FEK §5 (Så lenge foretaket har utarbeidet rutiner for ivaretagelse av de oppgaver og ansvar som tilligger den som ellers har det faglige ansvaret for arbeidet).

Spurt ${formatDate(1443696465)}
Løst Løst
4 dagers uke for installatør

Hei,

Jeg har en mulig case. Bedriften har som et kostnadsbesparende tiltak sagt/spurt om de ansatte vil være med og bidra i disse krisetider. Det er da snakk om å gå ned 20% i stilling en gitt tid, før ny vurdering tas. Dette for å muligens "spare" noen ansatte som ellers kan bli permittert eller oppsagt.

4 dagers uke for installatør, altså 80% i jobb.

Er dette noe som må søkes om til DSB for å eventuelt få en dispensasjon en gitt tid? Ref FEK §5, siste ledd, og veiledning til FEK §5 (Så lenge foretaket har utarbeidet rutiner for ivaretagelse av de oppgaver og ansvar som tilligger den som ellers har det faglige ansvaret for arbeidet).

Spurt ${formatDate(1443696302)}
Løst Løst
FKE overgangsregler

Hei

Har lest tidligere tråder ang. overgangsreglene i FKE. Det jeg lurer på er; om 2år opparbeidet praksis som saksbehandler innen utgangen av 2016 vil tilfredstille kravene. I tillegg til bestått fagskole sommer 2016.

Eller er det da 3år som saksbehandler som gjelder, bare at tiden før bestått fagskole også teller som opparbeidet praksis. Syns ikke dette kommer tydelig fram. Leser fler steder at folk har problemer med å tolke FKE.

Spurt ${formatDate(1443633398)}
Løst Løst
Bytte av tilslutningskabler. CE merke

Hvordan forholder norsk lovverk seg til det å utføre reparasjoner på elektrisk utstyr og apparater?Jeg kommer til å tenke på mange feilsøkingsjobber der vi har sporet feilen til for eksempel en oppvaskmaskin og en dårlig tilslutningskabel. Eller et annet apparat. Gnagd på av dyr, kommet i klem, råttent etc. Da er det jo en kjapp sak å løpe ned i bilen, hente to meter PMH kabel og et støpsel og skifte den helt inn til tilkoblingsklemmene inni apparatet med endehylser.

Men bryter vi CE ansvaret på apparatet da?

Det blir jo litt tungvint for for kunden å måtte betale oss for feilsøkingen men atpåtil engasjere produsenten av apparatet etterpå.

Spurt ${formatDate(1443621296)}
Løst Løst
Bakelitt lampesokkel

Hei!

Har hørt at ved oppgradering av el-anlegg hvor man har lampesokler av bakelitt så kan ikke disse videreføres i installasjonen, altså at de må fjernes. Noen andre som har hørt om dette? Evt hvor står det?

Spurt ${formatDate(1443605886)}
Løst Løst
Plassering av liten skilletrafo inni boligfordeling

På fritiden driver jeg litt reparasjoner, modifikasjoner og generelt arbeid på elektronikk. Forsterkere, TV'er etc. Jeg bruker da en IP44 skilletrafo for å ivareta min egen sikkerhet ved feilsøking under spenning. Som et galvanisk skille fra IT anlegget. Det er en 200VA skilletrafo i en boks med tilkoblingsklemmer sekundær og en primærkabel med støpsel bak på andre siden. Denne er så "i veien" der den ligger og jeg tenkte meg en litt mer permanent montasje. Men kan jeg plassere denne inni sikringsskapet mitt og koble den foran hele kursen? Der får den god plass. Den går bare til stikket jeg bruker som prøvestrøm. Så det blir jo ikke rare kursen akkurat. Hehe

Spurt ${formatDate(1443188577)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.