Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Eswa

hei, kan noen forklare meg hvordan Eswa fungerer og hva som skjer om det blir brudd midt i matten? Har nemlig funnet en i huset hvor det er boret ut for sentralstøvsugerrører... Som går igjennom Eswa matten. Kun isolert rundt der som rører går igjennom.

Hilsen

Fortvil huseier

Spurt ${formatDate(1442499382)}
Løst Løst
low-voltage

Jeg will bestille FSE 2015 low-voltage kurs.

Spurt ${formatDate(1442495147)}
Løst Løst
Handicap WC

Jeg holder på å prosjektere el. anlegg i et offentlig toalett anlegg. Er det spesielle hensyn å ta i et handikap toalett og hvofinner jeg disse kravene.

Spurt ${formatDate(1442411020)}
Løst Løst
feb 1988

Hva er kravet til jordfeilbrytere til bad, bolig, garasje, industri, utendørs, i 1988

Brukte de kun UZ elementer og hva var kravet til overspenningsvern

Spurt ${formatDate(1442399546)}
Løst Løst
Jordresitivitet

Hei

Ser i tabell på s. 105 i jordingshåndboka om jordresitivitet.

Er det noen som vet Jordresitiviteten til: vannmettet fjell. Enten Alunskifer eller mænaitt?

Spurt ${formatDate(1442389463)}
Løst Løst
Jordfeilbryter på elektromotoranlegg

Sitter med en nøtt, eller et snev av uvitenhet.

Hvordan er det med jordfeilvern på elektromotorer nå om dagen? Skal man bruke det på små motorer (<5 kW)? Og er det noe annet som gjelder om man bruker frekvensomformer?

Spurt ${formatDate(1442344110)}
Løst Løst
Komfyrvakt

Hei,

Jeg har forstått det slik at de nå er påbudt med komfyrvakt som kobler ut sikkringen til komfyren.

Men, gjelder dette også for hytter?

Takk for svar! :)

Spurt ${formatDate(1442330627)}
Løst Løst
Sikring mellom fordelinger i bolig

Hei godtfolk!Jeg har ett spørsmål fra en oppgave som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.Sikringsskap i ett hus har 3x63A overbelastningvern. Her skal det inn en sikring, 3x32A, til en underfordeling.

Bør dette være av verntype OV eller en vanlig automat med B/C-kar? I forhold til kornsluttingstrømmer kan dette trygt være C-kar automatsikring. Men hva er best løsning?

Og i forhold til hovedsikring i underfordelingen, dersom man velger OV vern i hovedfordelingen, bør dette være en f.eks 32A B-kar pga selektivitet og overlastbeskyttelse av stigekabelen, eller lastbryter kun for fordelingen?Vist man velger B/C-kar automat i hovedfordelingen bør man vel velge maks hovedsikring i underfordelingen på maks 25A pga selektivitet?

Takk for svar!

Spurt ${formatDate(1442156058)}
Løst Løst
Krav til personer som skal skifte lamper og foreta Ex-kontroll

Vi vurderer å benytte klartere istedet for stillas ved lampeskifte og Ex-kontroll i høyden.

Må denne personen være elektrikker eller kan kurs i FSE og Ex-kurs (eventuelt Ex-vedlikehold e.l) kompensere for manglende elektrikker bakgrunn?

Spurt ${formatDate(1441963558)}
Løst Løst
TN-nett

Hei, jeg har et spørsmål. I TN-nett så kommer jo PE og N leder fra samme punktet. Hva er det som kan skje dersom man bytter om på disse to i installasjonen etter kurssikringene. Ikke det at jeg skal gjøre det, men bare lurte på hva som kan bli konsekvensen av en slik feilkobling?

På forhånd takk for svar.

Spurt ${formatDate(1441904823)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.