Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Tavlebygging

Jeg lurte på reglene rundt å bygge tavle på stedet kontra å bestille tavle fra tavlebygger.

Tavlen skal jo i begge tilfeller bygges etter tavlenormen nek 439.

Får du tavlen levert fra tavlebygger følger det jo samsvarserklæring med fra tavlebygger iht. forskrift om elektrisk utsyr, feu.

Bygger elektrikerne tavlen på stedet, skal tavlen da også ha samsvarserklæring iht feu?, eller blir denne da en del av den elektriske installasjonen og samsvares sammen med resten av anlegget mot FEL.

CE merking av tavlen blir vel ikke aktuelt når den bygges på stedet, da den ikke markedsføres som et produkt?

Spurt ${formatDate(1446642954)}
Løst Løst
Klage på Elkontroll

Har mottatt klage fra kunde, som går på gjennomførelse av elkontroll.

Klager stiller seg uforstående til avvikene og går langt i å anklage meg som kontrollør for å være uerfaren og økonomisk motivert.

Har ikke noe problem med at kunde er kritisk og anklager meg (skriftlig) for å være uerfaren, og har heller ingen problem med å dokumentere uavhengighet.

Men, spørsmålet er:

Har dere noen tanker om hvordan det vil være mulig å få en uavhengig vurdering av rapporten?

Spurt ${formatDate(1446638262)}
Løst Løst
4
Fordelingstavlers kapling i ikkebrennbart materiale

Fordelingstavler skal være av ikke brennbart materiale, noe jeg også finner igjen i 823. Men dette gjelder vel kun bolig? Da det ikke nevnes i 8-810.

Og slik jeg tolker det etter 207.8 gjelder definisjonen "fordelingstavle" at det må være forskjellige typer utstyr i fordelingstavlen, altså utstyr i flertall, Så en kan montere ett overspenningsvern eller en jordfeilbryter...osv i en plast kapsling egnet for dette formål. Og da er jo dette gjeldene både i bolig og ellers. Eller er det andre deler av normen som motstrider dette?

Spurt ${formatDate(1446621724)}
Løst Løst
Seriekobling av strømtransformator - ampermeter

Hei,

Vi holder på med ombygging av noen eldre og nyere lavspent tavler.

I noen av disse er det analogt ampermeter og i noen er det digitalt av nyere type med historikk.

Hvordan er muligheten for å kobles inn ett nytt telleverk i serie eller parallell med disse som er der allerede? For å slippe å montere nye strømtransformatorer.

Spurt ${formatDate(1446619017)}
Løst Løst
stiiilinsinstruks

Tek.delegert/vaktmester - betjene tavler i virksomhetsbygg. Når behov/krav stillingsinstruks ? Ikke elektriker - FSE kurs ?

Spurt ${formatDate(1446531715)}
Løst Løst
Belaste stikkledning

Hvor mye kan jeg belaste en 3x50+j Al stikkledning etter vanlige forhold? Kan jeg gå ut i fra tabell 3.2 i NEN 62.75?

Spurt ${formatDate(1446476816)}
Løst Løst
Opplegg til container.

Hei. Skal legge opp til en container som det skal være en 15A kurs i for et idrettsanlegg. Eneste måten å få strøm til containeren er via en strømstolpe som står i nærheten. Hvordan løser jeg dette på billigste måte? Dette regnes vel som ny installasjon, så må mont et inntaksskap med måler (NEK399) ved stolpe å legge ut tilf herfra til container?

Spurt ${formatDate(1446467511)}
Løst Løst
Kortslutning på 180mm2 PFSP i kabelkulvert forårsaket av rotter/mus

Jeg må bare dele en litt småkomisk hendelse som skjedde igår i et større fabrikklokale der vi fikk et skjøteoppdrag. Det smalt godt i en 4x180mm2 PFSP AL kabel i en kabelkulvert. Ved nærmere inspeksjon fant vi mye gnagemerker i ytterkappa litt bortenfor feilstedet og mistanken er at smellen er forårsaket av disse små j*****e. Ingen kom til skade, bortsett fra mistenkte gnager. Vi fikk skjøtet det sammen med en 2 meter kabelstump med skjøtehylser og fikk drift på anlegget igjen og brukte vulkaniserende tape for å plastre de andre småsårene i kappa etter en vurdering. Skadedyrkontroll og det å få hevet kablene litt i høyde fra gulvet var vårt råd til kunden. Dette er ihvertfall første gang jeg har opplevd at gnagere har fått et ordentlig PVC kick.

Spurt ${formatDate(1446462167)}
Løst Løst
Schneider 16C

Hei!Kjøpte noen sikringer hos grossist av typen Schneider 16C. De fortalte at disse skulle gå til skjultanlegg. Stemmer dette? I2 i montørhåndboka er jo 1,45*in noe som vil si at man må opp på 4mm2.

Spurt ${formatDate(1446448759)}
Løst Løst
Lysberegning emerisk formel

Har noen en kilde man kan referere til ved bruk av denne formelen for lysberegning?

Finner den ikke i noe kompendium ang.lysberegning

Empirisk formel for mindre rom under 200m2 Antall armaturer = m2 x faktor/watt pr. valgt armatur Faktor: 8 = 300 lux 10 = 400 lux 12 = 500 lux 14 = 600 lux osv Eksempel kontor 10m2 som skal ha 500 lux Skal benytte 2x28W T5 rør 10x12/60 = 2 armaturer Erfaringstall 2x58W pr 10m2 1x36W pr 5m2

Spurt ${formatDate(1446322249)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.