Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Havnet i et verbalt basketak med en el-gammel kjøkkenmontør av den typen som vet alt, absolutt alt. Det startet med at han ringte 1730 og lurte på hvor stikkontaktene var, de skulle jo være i skapet på siden i henhold til NEK sa han. I følge tegninger fra kjøkkenprodusent som vi har fulgte punktplasseringen til spilte ingen rolle fordi det står i NEK sa han, det står at at stikk skal plasseres i skapet på siden!
Så nå trenger jeg litt hjelp til å finne igjen hvor det står igjen,-) det var noe i elsikkerhet om dette mener jeg og huske..
Hvert enklet utstyr har egen kurs. Hva gjelder, er det lov og koble innebygd kjøkkenutstyr direkte eller skal det i stikk i skapet på siden?
På forhånd takk for hjelpen.
Løst
Skal man jorde kobber rør? Det ligger sirka 5 meter kobber fra hovedvannkran (som er ved siden av dusj) på bad og inn till vannskap. Derfra er det plastrør. Tror det er plast som kommer inn til huset.
Løst
Hei, driver med eit arbeid og lurer på om eg treng å sikre ein DKBA 3x120 som går vidare frå eit fordeling-skap som er sikra med 315A. Og det 3 kursar med 63A i det skapet kabelen går til. Så det verst mulige kortslutningstraumen som kan gå er 189 A og kabelen tåler 224A. da vil det jo ikkje bli nokre skade på kabelen da utgående kabler er sikra for overstraum? Eller må eg da inn med ei sikring-list som sikrer den DKBA 3x120 med f.eks 200A?
Løst
Dette er spørsmålet:
En tofasekurs med PN 4mm2 til en stikkontakt er forlagt i rør i isolert vegg i et næringsbygg.Maksimal In for kursens vern er:
Her er det 3 alternativ, 20,25,32A.
Jeg svarte 25 å fikk feil. men i henhold til tabell 52B-2 kol.2 har 2stk 4mm2 ledere i termisk isolert vegg i rør strømføringsevne på 26 A. derfor velger jeg 25A.
Men går jeg utifra at det er 3 fase så er strømføringsevnen 24A å vernet blir da 20A.
Er dere enig med meg av oppgaven er feil? 2 fasekurs er vell bare 2 ledere?
Løst
Hei. Sitter i styret i et sameie hvor vi har et parkeringsanlegg som vi ønsker å utstyr en del av plassene med opplegg for lading. Ikke hurtiglading. Utfordringen er at det er et semiautomatisk parkeringsanlegg med tre parkeringsplasser i høyden som blir flyttet rundt i eit heissystem. Det vil si at noen plasser flytter seg sideveis og nokon opp og ned. Leverandør av parkeringsanlegg har foreslått at vi kan installere opplegg for lading på de plassene i den øverste raden da disse plassene kun beveger seg opp og ned og ikke sideveis. Lading til disse plassene kan forsynes ved hjelp av fleksibel kabel beskyttet i en leddet kabelgate. Slik at kabel kan følge parkeringsplass opp og ned uten å komme i klem eller hekte seg opp.Elektroinstallatør som har levert installasjon på prosjektet ønsker ikke å utføre installasjon og påstår følgende ; '' beskrevet løsning fungere sikkert i praksis men ingen vil ta ansvar for denne. For mange elementer med bevegelige deler samt at installasjoner i fellesarealer for allmenn betjening stiller strenge krav til sikkerhet og funksjonalitet. Det er også i nyere tid tred i kraft skjerpede forskrifter for dette feltet.''Er det noen på dette forumet som har et forslag til løsning? Kan noen avkrefte eller bekrefte krav en slik installasjon er brudd på? Tilleggsopplysning er at alle parkeringsplasser er låst bak porter og alle brukere av parkeringsanlegg må signere på gjennomført opplæring før det gis tilgang. Så då treng vel ikke dette defineres som fellesareal for allmenn betjening?
Løst
Hei.
Ser dere noen utfordringer med å montere stikkontakter innfelt i gulv med veggbokser f.eks.
Gulvet er et stuegulv. Kontaktene vil bli montert under et tv-møbel.
Løst
Hvordan bestemmes det om man lager IT-nett med eller uten gjennomslagsvern?
Det er vel vanlig med gjennomslagsvern på trafo fra nettselskap ved IT-nett.
Men ved trafo i anlegg der man trenger IT-nett er det vel ikke vanlig med gjennomslagsvern? (for eksempel der man skal ha 3-fase 230V i TN-anlegg.)
Montørhåndboken viser jo begge typer (med og uten gjennomslagsvern). Hvordan risikovurderer man om det trengs?
Løst
Jeg skal montere lyskastere i en lysmast på et Industriområde. Disse lyskasterne skal ha 2fas 400v (2000w).
Det sitter i dag eksisterende lyskastere i masten som kun er sikret med Automatsikringer, dette er gjort av nyere dato.
Er det krav til jordfeilbryter for en slik installasjon?
Løst
Jeg har fått et spørsmål vedrørende ei lysløype. Det er ca 45m mellom hver mast. Det er planlagt å bruke armaturer som ikke er dobbelt isolert. Er det krav om egen jordelektrode til hver lyskaster? Bør det trekkes med jordleder i luftstrekket? Kan man droppe jordleder og jordelektroder om man får tak i dobbeltisolerte lyskastere?
Løst
Hei, Har en beregningsoppgave til alle eksperter her. Det skall installeres stikkontakt for 63A på offentlig sted for tilkobling av div utstyr (lyd etc).Det er TN-nett. Forlegning er på kabelbru over himling, godt om plass, lengde cirka 35 meter.Hvilken tverrsnitt på kabel bør brukes?Hvilken karakteristikk på sikring bør brukes?Bør det brukes jordfeilbryter? Hvilken type?Vil gjerne se beregninger og svar med henvisning til montørhåndboka og NEK. Takk på forhånd
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.