Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei, er det noen som har oversikt over hva som står(ev.andre steder) i tavlenormen om restspenning. Dvs kurser som vil beholde energienien etter at de er elektrisk adskilt fra sin strømforsyning.
Løst
Regner man telemontører som sakkyndige i den grad vi prater om tavlerom som kun er tilgjengelige for sakkyndige og instruert personell?
Løst
Er det krav til å måle overgangsmotstand til jordelektroden i et TN-anlegg?
Har hørt dette ikke er et krav i TN-nett.
"måles der det er relevant, eller beregnes" nek 61.3.6.2
"Er det målt eller beregnet overgangsmotstand på jordelektroden? angi metode og verdi." Er et spørsmål på sluttkontroll til 5 sikre.
Kan det bare krysses nei her? Eller må det beregnes? (Hvordan beregnes det?)
Jordelektrode er lagt. Ny boligblokk som er ferdig.
Løst
Hei! Jeg lurte bare på det angående varmekabel under dusjkabinett. Bør dette unngås helt, eller går det fint å legge noen sløyfer der også?
Blir dusjkabinett med føtter og en liten glipe, så varmen kommer nok ut.
Grunnen til at jeg spør er for å få varmekabelen til å gå opp, samt uviss størrelse på kabinett som ikke er skaffet enda.
Løst
God dag.
jeg jobber Idag som Skipselektriker i et norsk rederi under NOR.
Det har i den senere tid blitt nærmest en selvfølge at elektrikeren skal trekke kabler, og også koble opp anlegg med spenning over 50VAC. Der inkluderer nye kurser fra sikringsskap. Dette er noe som jeg er klar over ikke er lov til. Det jeg mangler er konkrete henvisninger til regler og paragrafer for hva en Skipselektriker kan utføre og ikke utføre, jeg håper da dere kan svare på dette.
Løst
Er det nok at lysekronen på bad er jordet for at man kan installere den?
Løst
Hei. Jeg har hele min karriere gått rundt med en visjon om å en dag starte selvstendig. Og da tenkte jeg å utdanne meg til å bli installatør. Men hvordan er muligheten for å ta dette på siden av jobben? Noen som har erfaring med dette? Bør jeg kanskje spare opp til å livnære meg uten jobb under studier eller ville det funket greit på siden av jobben?
Løst
Hei. Holder på og nøster opp i om stikkledning (kabel til kunde) skal kobles til i fordelingsskap hos elverket eller ikke. Det står i Nek og REN at den skall. Men har hørt at Trainor anbefaler at den ikke kobles til. Hvorfor???
Løst
Hei
I Nyhetsbladet Elsikkerhet nr 78 fra desember 2010 er det definert retningslinjer for hvordan NEK 400:2010 skal benyttes ved arbeid på nye og eksisterende anlegg (siste avsnitt i innledningen s 4). Gjeller dette fortsatt for NEK 400:2014, eller er dette ivaretatt i den reviderte utgaven? Jeg kan ikke finne noe like konkret i NEK 400:2014 som i Nyhetsbladet Elsikkerhet nr 78.
Løst
Hallo!
Hvorsdan er forskrifter angående inst. firma som f.eks caverion som bygger styreskap? må skapene plassbygges hos registrert tavlemontør? eller kan et vanlig inst.firma med registrert installatør gå god for dette?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.