Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Termografi av elektiske anlegg

Hei Er det et nedfelt krav i en norm eller forskrift om termografering av elektriske anlegg ? (NEK, internkontroll etc.) Tenker spesielt på termografering av tavler. Både ny installasjon og periodisk vedlikehold.

Spurt ${formatDate(1447849391)}
Løst Løst
Downlights på våtrom

Hei!

Jeg ønsker å installere downlights på badet hjemme, men er blir litt forvirret av alle sonedefinisjonen med tanke. I følge installasjonsveiledningen til SG på side 182-3 ser det ut som alt over 225 cm i høyde er utenfor sone 2. http://engagesite.no/wp-content/uploads/2014/05/sg_web1.pdf

På badet hjemmet er takhøyde 235 cm, og jeg har et dusjkabinett med kabinettgulv ca 20 cm over bakkenivå, og dusjhode er 195 cm over bakkenivå. Er dette utenfor sone 2? Mener jeg har sitt på nettet at det finnes egne sonedefinisjoner med tanke på løst dusjhode...

Kan man installere downlights med IP20 på baderom, så lenge man er utenfor sone 2?

Spurt ${formatDate(1447774091)}
Løst Løst
FSE kkurs

Har nylig tatt FSE kurs. Tidliger kunne jeg laste ned kursmanualen/kompendiet, men det kunne jeg ikke se var mulig denne gangen. Er denne tilgangen/muligheten fjernet? Takker for et godt kurs.

Spurt ${formatDate(1447744112)}
Løst Løst
Ansvarsrett

Hei

Holder det med fagbrev som elektriker + teknisk fagskole elkraft for å kunne stå som ansvarlig for en bedrift sine egne elektriske anlegg og elektrisk utstyr?

Spurt ${formatDate(1447676351)}
Løst Løst
Praksis til å ta innstallatørprøven

Som eg har fått med meg, må du ha 3år relevant praksis for å gå opp til innstallatørprøve.

I mitt tilfelle jobber eg eg offshore som elektriker, og jobber deltid som elektriker i et husinnstalasjonsfirma i friperiodene.

Spørsmålet mitt da er om det er nok med 3år med deltid som huselektriker eller må eg ha 3år fulltid for å gå opp til prøven.

Spurt ${formatDate(1447482364)}
Løst Løst
Lfs på arbeidssted

Hva er definisjonen av "arbeidssted" ?

Tenker da på luftlinjeanlegg, LFS/overvåker.

Kan arbeidsstedet defineres som 10km med linje?

Spurt ${formatDate(1447430436)}
Løst Løst
Antall ledere i et 16 mm k-rør

Er det noen krav som hindrer meg i å ha 8 x 1,5 kvadrat + jord i ett 16 mm k-rør? Det maksimale strømtrekket er styrestrøm til fem reléer. Kursen har 16A sikring.

Spurt ${formatDate(1447415534)}
Løst Løst
Samleskinne avstand fase-fase

Hva er minimumsavstand fase-fase på et 66Kv samleskinneanlegg innendørs?

Spurt ${formatDate(1447412534)}
Løst Løst
Registering i Elvirksomhetsregistret

Er nylig ansatt som "Bedriftselektriker" og fant denne veiledningen

http://elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/verdt-%C3%A5-vite/elvirksomhetsregisteret

I avsnitt 3 står det sitat :

Registreringsplikten gjelder ikke for foretak som kun utfører arbeid knyttet til egne elektriske forsyningsanlegg eller er pålagt lokalt elektrisitetstilsyn.

Men i avsnitt 4 står det :

Fra 1. juli 2013 omfatter registreringsplikten følgende arbeidsoppgaver:

Drift og vedlikehold av bedriftens egne elektriske lavspenningsanlegg (omfatter tidligere etablert «bedriftselektrikerordning»).

Hva er forskjellen mellom foretak som "kun utfører arbeid knyttet til egne elektriske anlegg" og

"bedriftens egne elektriske anlegg...

Jeg tolker det som at bedriften må registrere seg, men ble litt forvirret av formuleringene her...

Spurt ${formatDate(1447368413)}
Løst Løst
Elektronisk dokumentasjon og DLE

Tenkte bare høre med andre elektrikere her inne, hvordan sender dere ut dokumentasjon til anleggseier ?

Vi har begynt å sende all dokumentasjon elektronisk via boligmappa, men får fortsatt endel DLE mangler på at dokumentasjon ikke finnes selv om dette er sendt ut. Anleggseieren informeres om dette men bryr seg som regel for lite om hvor mye disse papirene er verdt og setter seg sjeldent inn i hva det er, hvordan finner jeg dem, når trenger jeg dem etc. (selv om vi prøver å fortelle dette skriftlig). Dem har det iallefall ikke fremme når DLE kommer på besøk -og selv om det egentlig er anleggseiers problem så havner disse avvikene på statistikken for vårt firma siden anleggseier opplyser om at det er vi som har gjort en jobb der.

Vi driver i et godt stykke nord for Trondheim og her er DLE tilsynelatende "anti" alt som heter elektronisk dokumentasjon, og etter det vi kjenner til bruker dem heller ikke boligmappa som oppslagsverk da det "er anleggseiers oppgave å vise frem dokumentasjon ved kontroll". De skal rett og slett ikke løfte en finger for å finne dette på egen hånd, det oppfattes neste slik iallefall. Og det er mulig man heller ikke kan forlange dette av DLE, men dersom man vil det nasjonale dokumentasjonsproblemet til livs så må alle profesjonelle parter gjøre en innsats i dette. Anleggseierne greier vi ikke å skolere på dette på mange år enda, om noen gang.

Vil vi "alltid" være der at vi må levere en bunke papir og håpe på at anleggseier ikke tar med seg dette fra anlegget på neste flyttelass ?

Hvordan fungerer det rundt omkring med DLE vs elektronisk dokumentasjon ?

Spurt ${formatDate(1447356819)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.