Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
hvilke kryss må du ha i sikkerhetskortet/ adgangskortet ditt for selvstendig å ta med tredjeparts peson rundt i et høyspenningsanlegg???I hvilken publikasjon finner man svar på dette når mann er på sjøen og nettet her ombord dei gangene det fungerer er tregere en sirup???
Løst
Er det ok og brukke 16 sikring istede for 20 til komfyr? Hvis mann ikke har flere 20 sikringer igjen
Løst
Hei, jeg har et spørsmål angående krav til produsent av utstyr. Vi kjøper en tavle(spesialbygd for et formål og er antagligvis ikke typegodkjent). Produsenten har i sitt anbud bekreftet at denne tavlen skal tilfredstille bla. IEC 61439, Lavspenningsdirektivet, EMC dir. FEU er ikke nevnt. Det jeg stusser på er at dukker opp en del løsninger her som virker litt uprøvd. Det kan legges til at leverandøren er en annerkjent aktør. Hvilke krav stilles for å få lov til å utgi samsvarserklæring i hht til disse normene?
Er det kundens kvalitetsoppfølging mot leverandør samt å sikre at det utstedes samsvar med de relevante normene(og prøve å kvalitetssikre dette) som er tilstrekkelig eller må slikt utstyr innom en 3.part/firma være godkjent på noen måte.
Løst
Skal bytte batterier i noen batteribanker, og de nye stativene er lavere enn de gamle. Må derfor skjøte de dobbeltisolerte 120-kvadrat enlederne som ligger i dag. Er kabelsko med holthull i endene i dag, og er forlagt kortslutningssikkert.
Krav/forslag til metode?
Løst
Hvordan er forskriften rundt bruk at skjøteledninger/grenuttak, det er slik at det ikke kan brukes som en permanent løsning? evt. Hvem norm kan dette sjekkes i?
Løst
I TT nett kan man der benytte 412 tiltak på en hovedkurs frem til fordeling og sløyfe jordfeilvern slik som gjøres i IT nett ved visse fall hvor kun forbrukskursene beskyttes med jordfeilvern? Tiltakene 411, 412, 413 og 414 kan de med andre ord velges fritt mellom også på TT nett, eller finnes noen føringer og tekster mot dette?
Løst
I et prosjekt har vi fått tildelt en gammel heissjakt som rom for elkraftfordelinger. For å slippe å lage gulv i hver etasje er det foreslått å montere elefantrister i etasjeskillene. Dører ut i hver etasje er brannklassifiserte. Sjakten går over 5 etasjer.
Vi skal bygge om hele bygget, foruten plan 2.
I de ombygde lokalene har vi 400V spenning ( hovedtavle i plan 1), mens i 2. etg. beholdes det gamle 230V anlegget ( vi bygger ny hovedtavle her). Noe av dette el. anlegget i 2. etg. har prioritert forsyning fra et nødstrømsaggregat i et annet rom i plan 1. Tilførsel til og fra reservekraftaggregatet til hovedtavlen 230V føres i tak i 1. etg. , inn i sjakt og inn i bunn av hovedtavle 230V. Stigekabler for prioritert kraft til 2. etg. føres ut av sjakt og i tak i 2. etg.
Mitt spørsmål er om dette er ulovlig sett mot hva som er skrevet (ment) i 560.7.8 ?
Hvis dette ikke er ulovlig, vil vi gå for denne løsningen.
Spørsmål 2 er da:
Kan vi benytte sjakten for føring av kabler til nød-og ledelys i etasjene, eller kommer da 560.7.8 til å forhindre dette?
Løst
Har ved et tidspunkt vært uheldig og takket ja til en svartjobb i et hus. Historien rundt dette er ganske omfattende så jeg skal korte det ned litt.
I hovedsak er det snakk om en "kunde" som har hatt snekkere hos seg som skulle kle innerveggene med kledning og hun trengte hjelp til å sette opp bokser og rør slik at snekkerene kunne gjøre jobben sin. Elektrikeren som hadde hatt anlegget tidligere og som jeg forstod det skulle fortsette hadde ferie og hadde ikke mulighet til å sette noen mann på jobben. (Dette var midt i fellesferien).
Jeg informerte "kunden" om at jeg overhodet ikke hadde noen mulighet til å godkjenne anlegget og det arbeidet jeg gjorde noe kunden forstod og syns var greit. I tillegg la snekker basen fram at han hadde en elektriker med papirer som kunne godkjenne anlegget, men at han var bortreist for øyeblikket.
Jobben ble gjort og kunden fikk kledd igjen veggene på huset. Jeg la opp rør og bokser i forhold til tegninger kunden hadde fått av eletriker firmaet som hadde hatt huset i første omgang. Jeg koblet ingenting.
På et punkt stakk snekkerene av og det viste seg at de hadde svindlet kunden for en del penger. Det førte til politianmeldelse av snekkerene. Jeg trakk meg da ut av jobben og ville ikke ha noe mer med det å gjøre. Forklarte igjen det jeg sa i starten og sikkert 100 ganger igjennom prosessen at kunden måtte ha et elektriker firma til å godkjenne og gjøre koblingene i anlegget.
Det tok ikke lang tid før DLE fikk nyss om saken og jeg ble innkalt til møte. Jeg la meg langflat og forklarte hele situasjonen om hvorfor jeg hadde tatt jobben og at det ikke kom til å gjenta seg. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg tok på meg svart arbeid igjen ville de bli nødt til å gå videre med saken noe jeg godtok og sa at aldri kom til å skje.
I ettertid og av forskjellige grunner har de bestemt seg for å gå videre med saken, dvs politianmeldelse. Dette begynner å bli en stund siden jeg fikk den beskjeden men jeg er usikker på hva som skjer videre. Hva kan konsekvensen være ved det jeg har gjort? Setter pris på alle konstruktive tilbakemeldinger!
Løst
Kan enn bruke mindre tverrsnitt en 25mm2 nedgravd i jord, til utjevning til avløp vis en for eksempel legger lederen i rør?
Løst
Tilbakemelding fra e-verk:
Felles OV blir 3*80 A på ny stikkledning TFXP 4*50 AL fra stolpe til nytt inntak.Kortslutningssikret i stolpe med 125 A.
NEK 399 er gjeldende.Grensesnitt mellom Nett og huseier er på tilkoblingene i inntaks/målerskap.Selve tilkoblingsklemmene er huseiers ansvar og tilkobles av installatør.Husk også at første vern i inntaksskap\målerskap er overlastvern for hele installasjonen.
Jeg skal legge nytt inntak til ett hus med to målere,OV 1 blir på 50 og OV 2 blir på 32A.Kan jeg sette opp OV på 50 og 32 A i tilknyttingskapet og så bare ha lastbryter i underfordelingene?Hvordan ville dere gjort dette?hvorfor krever de felles OV på 80 A ,Blir litt smør på flesk?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.