Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei!
Har fått forespørsel fra eiere av et minikraftverk om å være driftsleder. Ut fra FEK, så er ikke begrepet sakkyndig driftsleder benyttet. I paragrafen nr.84 er det beskrevet at sakkyndig driftsleder dekkes av første ledd i §7, men at kravet om samtykke fra DSB er fjernet.Foretak som tidligere har påtatt seg drift av
høyspenningsanlegg tilhørende andre kan fortsatt gjøre dette under forutsetning av at det foreligger en skriftlig avtale som beskriver ansvarsfordelingen og at foretaket har ansatt en faglig ansvarlig som oppfyller kravene i første ledd.
Jeg er ansatt i eget firma, og leier ut tjenester. Jeg har elverksfagbrev gr.A fra -92, og teknisk fagskole, Elkraft fra 2001.
Jeg har fra 2001 kompetanse på prosjektering fra entreprenør, elverk og Statkraft. I 2006 fikk jeg dokumentasjon på kvalifisert som sakkyndig driftsleder etter §12 fra DSB.
Utdrag fra FEK §5:
Alt kvalifisert personell som benyttes skal være fast ansatt i foretaket. Foretaket er ansvarlig for at den som har det faglige ansvaret utøver arbeidet, og er tilgjengelig innenfor foretakets normale arbeidstid. Den som har det faglige ansvaret kan ikke samtidig inneha en stilling med sammenfallende eller delvis sammenfallende arbeidstid i et annet foretak.
Oppdraget vil jo være begrenset til drift og vedlikehold av et lite høyspenningsanlegg med en trafo og 100m høysp. kabel.
Kan jeg være Driftsleder for dette foretaket uten å være fast ansatt i det aktuelle firmaet.?
Løst
Hallo.
Lurte på dette med CE-merking.. er dette et merke som kun europa produserte produkter kan merkes med?
Løst
Har fått en forespørsel om pris fra en pizza restaurant. Eier har bestilt alt av belysning(Led)fra et firma i Bulgaria som leverer og monterer dette, hva skal en si til dette?
Har også sendt en mail til DLE.
Løst
Hvordan skal man tolke NEK 399 når man har en eksisterende driftsbygning og det settes opp en ny bolig som skal forsynes fra fordelingsskapet i driftsbygningen (fjøs). Overlastvernet i driftsbygningen skal økes fra 63A til 80A samtidig. Det skal kun være en måler på anlegget.
Kan man droppe 399 skapet utvendig?
Må man flytte inntaket til yttervegg på boligen? Skal felles OV i såfall sitte i 399-skapet?
Kan man sette 399-skapet på driftsbygningen?
Stein
Løst
Hei,
mange spør om lignende men er forsatt usikker for min egen del. Jeg har en BSc fra HiB som elektronikkingeniør samt 3 års erfaring fra ABB som serviceingeniør i felt(24VDC-1000VDC & opp til 690VAC). Forstår jeg det da riktig at jeg har kvalifikasjonene på å jobbe i eget hjem?
Har gjort en del på egenhånd allerede og utbedret dårlig arbeid fra tidligere eier. Jeg tenker kun scenarioet når jeg skal selge leiligheten, og vil helst ha alt på det klare før salg.
Bør jeg få en elektrikker til å se over & godkjenne? (Ser for meg det kan være vanskelig å få en elektrikker til å komme å gå over innstallasjonen, samt godkjenne ting andre har gjort?)
Løst
Har et spørsmål om Betjenings stenger og jordingsstenger
i kurset dere har så seies det at
-Alle stenger skal kontrolleres minst engang hvert år
Mitt spørsmål er da hvordan? Hva er kravet ?
Løst
Hei
Fra et fordelerskap går det:
Kurs til en fast innstallasjon (lampe) med beskyttelsesmetode 412
Kurs til stikk går fra samme tavle med beskyttelsesmetode 411
Kursene blir forsynt med kombiautomater fra en fordeling med IP55 og skal betjenes av Instruerte eller sakkyndige personer (BA4/5)
Er dette en OK metode for å definere at både 411 og 412 beskyttelsesmetode er brukt?
Løst
Når du total renoverer et rom , men kun bruker eksisterende tilførsel .
Skal du skrive da i samsvareerklæringen 2014?
Løst
For installasjonsvirksomhet generellt er det slik at om man har hovedkontor i en by og installatøren jobber her, så skal bedriften ha egen installatør i andre avdelinger som ligger i andre byer. Gjelder dette også om alle avdelingene ligger under samme orgnr? Hva er smutthullene og hvorlangt kan man strekke dette?
Løst
Hei, vanligvis bestiller vi el-tavler fra tavleverksted. Tenkte vi skulle bygge en tavle selv. har vi lov til dette? og må den CE-merkes selv til internt bruk?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.