Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei,
Noen som vet fagutrykket på kortsluttning og overbelastning?
Løst
Hei.
Jeg kom utfor et problem der jeg skulle legge en ny kurs fram til et kjøkken (skap under vask). Videre har kjøkken og stue en åpen løsning på ca 10m2. Stikk ved kjøkkken underskap er jordet på kj innredning, veggstikk i stue er ujordet. anlegget er fra 89.
Er det korrekt og legge opp ny jordet stikk til stikkontakt i underskap ?
Noe annet blir vertfall galt i mitt hode ?
MVH
Rådvill montør ?
Løst
Hei,
Har ved et par anledninger fått spørsmål fra det lokale tilsynet om dokumentasjon som virker urimelig.
Et eksempel er en vanlig rondel lampe. Kravet i rapporten var at det skulle dokumenteres om denne er godkjent for både vegg og tak montering. Står ingen ting om dette i fdv arket. Leverandøren sier det er greit men de har ingen dokumenter som sier noe om tak eller vegg.
Et annet eksempel er en stikkontakt montert under overskap. Altså hengende. Kan det dokumenteres at den er godkjent for montering h""hengende""?
Spørsmålet mitt går da på om det lokale eltilsyent kan kreve denne typen dokumentasjon? De viser ikke til norm eller annet som skal tilsi at vi skal kunne gi denne typen dokumentasjon.
Løst
Når man klipper ut utsparing til pr kabel i stikkontakt/bryter/koblboks etc. Hva er kravet til åpning rund kabelen på toppen av utstyret, det er ofte jeg ser at elektrikeren ikke har vært så nøye her. Hva finner jeg dette i nek 400?
Løst
Kan noen fortelle meg hvordan lavspentavledere skal monteres på LS-siden av trafoen når gjennomføringen skal være berøringsskkert, altså dekt til med hette.
REN sier at som standard skal kobles på trafo så de beskytter viklingene.
Men dette er ikke mulig å gjøre her så jeg har blitt fortalt at de kan kobles på skinnene, altså på tilkoblingspunktet. Feks mellom kabelsko skiver og mutter.
Er dette lov?
Spørmål 2: Skal laskene mellom avlederne kobles direkte til nettstasjonens jordskinne eller laskes på kobbertråden fra 0-punktet via c-press, eller kan den kobles direkte på 0-punktet med kabelsko
Prøver å lære dette :)
Løst
Hei. Har en skilletrafo på 10KVA. forankoblet motorvern på primærsiden er justerbart fra 18-26A. En del spørsmål rundt dette.
1.
Hvordan er det på Sekundær siden? Må jeg sette opp eget vern på Sekundær siden for at trafoen skal være beskyttet mot overlast og kortslutting?
2.
Dersom man kun henter ut 1 fase på sekundær siden. Kan man da belaste trafoen med max 1/3 av nominell effekt? ( 10kva / 3 = 3.33KVA ?)
3. Jorder man installasjonen på sekundærsiden med eget jordspyd ?
Takk for alle svar !
Løst
I byggteknisk forskrift står det i § 12-21 at stikkontakter skal plasseres minimum 0,5 m fra hjørnet.
Det står ikke noe slikt i NEK400 så vidt jeg kan se? I mitt tilfelle ønsker kunden stikkontakten plassert nærmere enn 0,5 meter fra hjørnet. Hvis dette er et absolutt krav, så synes jeg det er rart NK64 ikke har implementert dette i NEK400.
Løst
Er det endringer på krav til sikringer/kombivern fra forrige normer til dagnes NEK400:2014?
Hvis en sikring er montert som ""spare"" under NEK400:2010, vil dette utløse behov for å bytte ut denne kombisikringen etter NEK400:2014?
Er snakk om en 15A, og planlagt 2,5mm2 kabel.....
Løst
I dag har vi ett industri el-anlegg som er beregnet og bygget etter FebDok versjon fra år 2010.
Nå skal vi bytte en eksisterende tavle ute i anlegget med en ny større tavle, (kabeler til div utstyr skal beholdes, kun tavlebytte) og nye forbukere skal legges til.
Da kommer spørsmålet opp, hvilke versjon av febDok skal vi benytte. Dagens eller versjonen fra 2010 som innholder hele anlegget. Hvis vi benytter dagens versjon blir noen kurser i foranliggenede fordelinger ""røde"" ikke godkjent. Hvis vi forsetter med versjon fra 2010 er jeg redd for å ikke ivareta dagens krav.
Hvilken versjon skal jeg benytte?
Løst
Hei.
Jeg leser i normguiden på side 101 at paragraf NEK 400-5-533.2.1 ikke gjelder for boliginstallasjoner(NEK 400-8-823.433.1). Stemmer dette? Og er dette på grunn av at kravet til I2 mindre enn er lik Iz er strengere enn kravet gitt i NEK 400-5-533.2.1?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.