Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Termografering

Hei
Litt usikker på dette er riktig kategori.
Men er det noen som kan anbefale et termograferingskamera som fungerer bra til tavler og koblinger?
skal brukes i forbindelse med el.kontroll næring

Spurt ${formatDate(1431442740)}
Løst Løst
Etterkontroll etter mindre brann

Jeg hadde for en måneds tid siden en brann i stua mi. Brannen startet i sofaen etter at en halogenlampe falt ned. Guttungen min på 11 var dagens helt som egenhendig slukket brannen ved å tømme pulverapparatet på brannen. Han var alene hjemme. At han reddet huset vårt har vi gjort han veldig oppmerksom på og det var nok stas for en 11åring å få skryt av brannvesenet for god innsats.

Men nå har vi sanert 1. etasje for pulver og vasket. Men hvordan er det med det elektriske? Bør jeg rive alt og legge opp alt på nytt eller kan jeg stole på koblingene? Jeg måler god kontinuitet i jordledere og faseledere i installasjonen. Men jeg har ikke noe erfaring med elektrisk anlegg etter slukkearbeid og føler ikke helt at jeg kan friskmelde anlegget mitt helt.

Hvordan påvirker slukkepulver elektriske koblinger? Er jeg bare paranoid eller kan det påvirke anlegget negativt? Jeg har hørt at metaller oksiderer i kontakt med pulveret.

Vi er sjeleglad det gikk bra med sønnen vår og vi er veldig stolt av hans innsats. Jeg lovte han at han skulle få en laptop for dette her. Noe han har ønsket seg.

Noen som har erfaring?

Spurt ${formatDate(1431439740)}
Løst Løst
Godkjenning av elektroarbeid på HVAC anlegg

Hei,

Hvilke godkjennelser trenger man for å godkjenne og verifisere elektroarbeid gjort på HVAC-system?
Gjelder her samme forskrifter som står opplyst i FKE?

Spurt ${formatDate(1431426960)}
Løst Løst
Arbeid på elektrisk anlegg i eget hjem

Hei, jeg tok fagbrevet som automatiker, mars 2014.
Har jeg da lov til å jobbe på det elektriske anlegget I mitt eget hjem?

Ved en myndighetspålagt EL-sjekk av husstanden ble det av et kvalifisert firma avdekket en del feil. Kan jeg da rette disse feilene selv? Og få en installatør til å godkjenne den jobben som jeg har gjort?

Spurt ${formatDate(1431426120)}
Løst Løst
Ledende gulv

Hei

I en operasjonssal, hvor man har følsomt utstyr har vi et ESD-gulv (gulvbelegg med kobberbånd og ledende lim). Vi har lagt en utjevningsforbindelse til dette.

Hvordan skal sluttkontroll for dette utføres, og hva er forventede måleverdier?

Jeg har datablad for gulvet, og leggeanvisningen er følgt. Vi har målt kontinuitet i selve utjevningsforbindelsen som var tilfredsstillende.

Men må vi måle motstand til selve gulvet med våt klut, metallplate og full pakke? Hvis ja, hvilke måleverdier vil være ok siden man har ikke nødvendigvis JFB her?

Spurt ${formatDate(1431423780)}
Løst Løst
varmepumpe

Har fått et pålegg fra tilsynet jeg stusser over, er det ikkje lov å ha beveglig kabel gjennom veggen i samme hull som kabel mellom innedel og utedel går, og det med kontakten skal være på utsiden kan vel ikke stemme den brukes fra innsiden ?

Det som står er: Varmepumpen er tilkoblet med støpsel på innsiden og PMH er trekt ut gjennom vegg, skal tilfarsel komme fra innsiden må det være med fast innstallasjon, skal det brukes støpsel med stikkontakt monteres på utsiden, ref krav om at utstyr som har plugg skal tilkobles idet rom der utsyret er plasserilbrukes.

Spurt ${formatDate(1431378660)}
Løst Løst
Kabel i bevegelse

Hei
Det skal prosjekteres en installasjon hvor kabel utsettes for bevegelse i en leddet stålkonstruksjon. Eier av anlegget ønsker å anvende PFSP (flerleder) til dette, men jeg er skeptisk til det grunnet nettopp bevegelsene denne kabelen utsettes for (ihht FEL §16). Har sett på tabell 51A i NEK 400, men er usikker på hvor grensene går for hvor stor bevegelse og hyppighet som eventuelt trigger bruk av gummikabel. Hva avgjør dette? Brukes kun skjønnsmessige avgjørelser på bakgrunn av risikovurdering eller er det andre elementer som påvirker valget?
Anlegget er forøvrig ment å være utendørs.

På forhånd takk.

Spurt ${formatDate(1431333540)}
Løst Løst
Installasjon

Hei.
Har en installasjon som består av følgende teknisk gjennomførelse:
Skisse i tekstformat :
Rigg 440V (enfase)--Trafo(400/230V enfase)10kVA---UPS-120M--Belastning.

Det er ikke opgitt Korstluttings strømmer fra rigg.
Kan jeg likevell regne ut Kortsluttings Verdier på UPS til belastning i batteridrift samt normalt drift?
Ingen erfaringer med UPS, alle svar mottas med takk
MVH
Montør

Spurt ${formatDate(1431333540)}
Løst Løst
jfb

Er det noen som vet hvilket årstall det ble ulovlig å bruke jfb med automatisk gjeninnkobling i bolig/hytte?

Spurt ${formatDate(1431282360)}
Løst Løst
sakkyndig driftsleder

Hei, jeg går på teknisk fagskole, elkraft. Jeg er ferdig våren 2017. Etter 31.12 2017, må vi ha en opplæringsperiode på 3 år for å kunne fungere som sakkyndig driftsleder.
Hva går denne opplæringen utpå?
Kan 15 års everks montør erstatte noe av dette?
Må en slik opplæring være skriftelig og godkjent for at den skal være gyldig?
Er det tenkt en avsluttende prøve/eksamen etter endt opplæringsperiode?

Spurt ${formatDate(1431079320)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.